Usklađivanje s EU

Što sve može biti zimska oprema: riskirate li s čarapama za gume kaznu i isključenje iz prometa?

Biolab
12.01.2024.
u 11:00

Nisu svaki lanci metalni, ima ih plastičnih, pa i tekstilnih. No, valja znati što o tzv čarapama za gume kaže zakon. Da su praktični - jesu. Montirati ih na automobilske gume možete za samo dvije, tri minute

Niže temperature, realno i primjerenije ovom dobu godine, ponovno su aktualizirale potrebu korištenja zimske opreme na vozilima. Zakon o sigurnosti prometa na cestama po tom je pitanju jasan. U periodu od 15. studenoga do 15. travnja na zimskim dionicama sva motorna vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, moraju koristiti zimsku opremu, dakle na svim kotačima moraju imati zimske gume (M+S) ili ljetne s najmanjom dubinom profila od 4 mm i pripravne lance za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače No, znate kako to već ide... Dok hladnoća i poledica zaista ne stisnu cestu, dio vozača o zimskim gumama ni ne razmišlja. Oni koji su, pak, procijenili da im uobičajene rute omogućavaju da zimu izguraju bez zimskih guma te se oslanjaju na ljetne, s minimalnom dubinom profila od 4 mm, moraju u prtljažniku, pripravne za postavljanje, imati i lance za gume. Ali, što je s tekstilnim lancima za snijeg, tzv čarapama za gume? Jesu li oni zakonom priznata alternativa klasičnim lancima ili će vozači koji se oslanjaju na ovu, u mnogim situacijama praktičniju opciju, iz susreta s prometnim policajcem izaći s kaznom zbog vožnje bez zimske opreme, a potencijalno i isključeni iz prometa? Pitali smo Ministarstvo unutarnjih poslova.

- Zimska oprema vozila propisana je Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cesti, gdje se u članku 104. navodi da se zimskom opremom (...) smatraju zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima i s lancima za snijeg ili uređajima namijenjenima za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače – odgovorili su nam iz MUP-a, istaknuvši kako lanci za snijeg i uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće iz stavka 1., 2. i 3. spomenutog članka moraju biti tipno odobreni.

VEZANI ČLANCI:

Dakle, čarape za gume dopuštena su alternativa klasičnim metalnim lancima. Uostalom, danas na tržištu više i nisu isključivo metalni lanci za gume, ima ih od različitih materijala, pa tu ulazi i ova opcija, zanimljiva jer se na gume može postaviti za samo dvije, tri minute, a tekstilni su lanci također kompatibilni s ABS i ESP uređajima. Kao i s klasičnim lancima, i s tekstilnima je maksimalna brzina vožnje 40 km/h. Cijena im je, primjerice, 41,69 eura za par Grip Tex GT0 lekstilnih lanaca, ili 40 eura za MI3 lance. Međutim, ne pokušavajte gumama 'čarapice' napraviti u kućnoj radinosti niti se isplati posegnuti za nekima iz sumnjivih online trgovina s druge strane svijeta. I tekstilni lanci moraju biti tipno odobreni, kazali su iz MUP-a. Kako ćete znati koji su tipno odobreni? Najsigurnije je potražiti oznaku EN 16662-1, koja regulira upravo to – zakonitost tekstilnih lanaca za snijeg u svim državama članicama Europske unije. Taj novi standard odobrio je Europski odbor za normizaciju (CEN), a cilj mu je izjednačavanje tekstilnih i tradicionalnih metalnih lanaca, odnosno njihovo vrednovanje prema istim propisima. Standard EN 16662-1 dokument je koji detaljno opisuje zahtjeve koje lanci moraju ispuniti u nizu ispitivanja (vuča, lom, uhodavanje, kočenje itd.) kako bi se provjerilo jesu li proizvodi u skladu s tim parametrima.

Ranije je na tržištu lanaca od zemlje do zemlje vladala zbrka. Postojalo je onoliko standarda koji su se koristili za certificiranje lanaca koliko je bilo regulatornih tijela. Međutim, najrasprostranjeniji su bili certifikati Geprüfte Sicherheit ili GS koje je izdao TÜV u skladu s njemačkim sigurnosnim standardima, te ÖNORM V5117, V5119 i V5121 izdani u skladu sa standardima Austrijskog instituta za standardizaciju. Iako je certifikacija lanca bila potrebna za odobrenje samo u vrlo malo zemalja, TÜV GS i ÖNORM certifikati postali su standard na europskom tržištu. To je bilo zato što se podrazumijevalo da ispitivanja provedena na tim proizvodima jamče njihovu kvalitetu. Dolazak tekstilnog lanca dodatno je zakomplicirao regulatorni okvir, jer standard koji uređuje njegovu certifikaciju nije bio isti kao standard metalnih lanaca, kao ni njegovi zahtjevi i rezultati. Ukratko, većina tekstilnih lanaca certificirana je kao "pomagalo za bolju trakciju", ali ne i kao "lanci za snijeg" jer nisu zadovoljavali standarde. S obzirom na tu situaciju i usklađivanje normi i standarda u Europskoj uniji, Europski odbor za normizaciju izradio je normu EN 16662-1 koja je od 1. siječnja 2023. zamijenila sve postojeće nacionalne standarde. Međutim, to europsko usklađivanje norme ne postaje pravna obveza građana, jer ne postoji Europska direktiva koja to predviđa, ostavljajući svakoj zemlji mogućnost donošenja zakona u tom pogledu. Stoga, ako imate starije lance, kupljene prije 1. siječnja 2023., to ne znači da nisu dobri, već su samo certificirani po ranijem standardu. Provjerite imaju li njemački ili austrijski certifikat: TÜV GS i ÖNORM. Kupujete li nove, potražite oznaku da su certificirani prema novom standardu EN-1662-1.

Komentara 1

Avatar raznosač_pice
raznosač_pice
20:17 20.01.2024.

"Tekstilni lanci" iliti čarapa za gume je isto što i papirnati tanjur. Toliko o trajnosti i učinkovitosti. Generalno, ako je situacija da trebaju lanci, pametnije je i jeftinije potražiti najbliže konačište i prenoćiti jer šteta na automobilu koja može nastatii od vožnje s lancima daleko premašuje iznost jednog noćenja.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije