U Njemačkoj je u ponedjeljak počelo suđenje Volkswagenu od kojeg dioničari traže odštetu u iznosu od 9,2 milijarda eura optužujući ga da ih je ranije trebao izvijestiti o skandalu s manipuliranjem emisijama svojih dizelskih automobila a predsjedavajući sudac Christian Jaede kazao je kako je moguće da će zbog zastare uzeti u obzir samo neke od 1670 potraživanja.
Dioničari traže naknadu za pad vrijednosti dionica VW-a uzrokovanog tim skandalom, koji je izbio u rujnu 2015. i koji ga je do sada stajao 27,4 milijarda eura raznih kazni i odšteta.
"VW je trebao ranije reći tržištu da je varao i stvorio rizik vrijedan milijarde", rekao je Andreas Tilp, odvjetnik podnositelja tužbe, pred višim regionalnim sudom u Braunschweigu.
"Vjerujemo da je VW trebao reći tržištu ne kasnije od lipnja 2008. da ne mogu proizvesti tehnologiju koju su trebali u Sjedinjenim Državama."
Tužitelji tvrde da VW nije ispunio svoju dužnost da informira ulagače o financijskim posljedicama skandala, koji je procurio u javnost tek nakon što je američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) 18. rujna 2015. objavila da je prekršio Zakon o čistom zraku.
Da su ulagači znali za VW-ove kriminalne djelatnosti, mogli su ranije prodati dionice ili ih ne kupovati čime bi izbjegli gubitke, tvrde tužitelji.
VW-ove dionice zabilježile su pad vrijednosti do 37 posto u danima nakon što su vlasti razotkrile da njegovi dizelski automobili imaju više emisije od dopuštenih.
VW je priznao sustavno varanje na emisijama, ali niječe da je krivo postupio kada je riječ o transparentnosti poslovanja prema investitorima.
"U ovom slučaju u biti je riječ o tome je li Volkswagen ispunio svoje obveze u pogledu objave svih relevantnih informacija o svojem poslovanju dioničarima i tržištima kapitala", rekao je odvjetnik njemačkog diva Markus Pfueller pred sudom. "Vjerujemo da jest."
VW tvrdi da je EPA u njihovu slučaju postupila drugačije nego u sličnim slučajevima u koje su bili upleteni drugi proizvođači automobila.
S obzirom na to da su se drugi proizvođači automobila nagodili zbog varanja s emisijama a da EPA nije službeno objavila da su prekršili zakon, te s obzirom na to da je VW također pregovarao o nagodbi, VW nije smatrao potrebnim izvijestiti investitore prije rujna 2015., navodi kompanija u obrazloženju podnesenom sudu.
VW je već potkraj 2015. predvidio značajna sredstva za opoziv vozila, a s obzirom na to da su prethodne kazne američkih vlasti za slične prekršaje bile manje od 200 milijun dolara, tvrdi da po njemačkom zakonu nije bilo potrebe informirati investitore.
Prema tome uprava kompanije, uključujući sadašnjeg glavnog izvršnog direktora Herberta Diessa i predsjednika Nadzornog odbora Hansa Dietera Poetscha, nije prekršila pravila o objavi informacija investitorima, navodi VW u dokumentima predanim sudu.
No tužitelji, uključujući investicijsku kuću Deku, tvrde da su niže rangirani menadžeri, uključujući voditelje odjela, bili upoznati s namjernim i sustavnim varanjem s emisijama.
Kompanija je prema tome znala za kriminalne djelatnosti i investitori su morali biti upozoreni ranije, smatraju.
Mada se radi u ovom slučaju o Volkswagenu, mislim da većina Zapadnih auta "ne zadovoljava kriterije" u smislu ispušnih plinova u atmosferu! Stvarno su rijetki takovi auti!