Lijepo je bilo biti Hrvat na otvaranju 64. salona automobila u Frankfurtu (otvoren od 15. do 25. rujna), najvećeg i jednog od najvažnijih svjetskih sajmova automobila (izložbeni prostor na 210.000 četvornih metara) koji se održava bijenalno, svake se druge godine izmjenjujući sa salonom u Parizu. Među više od 100 premijerno prikazanih automobila, među kojima su bile i svjetske premijere novog Fiata Pande, Honde Civic, VW-a Up, Mercedesa B-klase, Hyundaija i30, Forda Focusa ST, Ferrarija 458 Spider te Porschea 911, našla su se i dva hrvatska automobila – Dok-Ing XD i Rimac Automobili Concept One.
Oba su bila izložena u 4. paviljonu, rezerviranom za ekološke automobile, jer i XD i Concept One pokreću isključivo elektromotori. Zajedničko im je i to što na svakom projektu radi dvadesetak entuzijasta, inženjera i dizajnera, a posebno su ponosni na vlastiti razvoj više od 90 posto dijelova. I u Dok-Ing XD-u i u Rimac Conceptu One jedino su baterije isključivo stranog podrijetla.
Rok isporuke 6 mjeseci
Dok-Ing je zagrebačka tvrtka koja se primarno bavi proizvodnjom vojnih strojeva i robota, a korisnik je njihovih proizvoda i američka vojska. Prije tri godine ušli su u projekt "prvog hrvatskog električnog automobila" i, nakon prvog XD koncepta koji su pokazali 2010. u Ženevi, sada su u Frankfurt stigli s poboljšanom serijskom verzijom. XD je 2,9 metara dug električni trosjed. Pokreću ga dva elektromotora zajedničke snage 120 KS. Do stotke ubrzava za 7,7 s, a s jednim punjenjem baterija može prijeći 200 km.
– Ponosan sam jer smo dokazali da i Hrvati mogu napraviti automobil. Znanja i pametnih ljudi imamo, samo nam nedostaje novac. Ali, mi smo uspjeli, u tri godine zahvaljujući dobrom poslovanju našeg core biznisa u projekt električnog automobila uložili smo 2,500.000 eura. Ovaj je XD mnogo bolji od konceptnog. Sigurniji je i luksuzniji, ali zbog toga je i poskupio. Teško je reći koliko stoji jer ovisi o željama kupca, ali nekakva je srednja cijena oko 50.000 eura – rekao je šef uprave Dok-Inga Vjekoslav Majetić. Dok-Ing XD može se naručiti, a rok isporuke je od šest mjeseci do godine dana. Proizvodni kapaciteti ovisit će o narudžbama, a proizvodit će do 1000 automobila godišnje.
Istodobno s XD-om, svoj je elektroautomobil razvijao 23-godišnji samoborski inovator Mate Rimac. Njegov je san bio napraviti najbrži serijski automobil na struju na svijetu. I uspio je! U Frankfurtu je prvi put pokazao "hrvatski Ferrari na struju". Zapravo, njegov je Concept One sa 1088 KS brži od svakog postojećeg Ferrarija. Do stotke ubrzava za 2,8 sekundi, može postići elektronički ograničenu brzinu od 305 km/h i ima doseg od 600 km. Cijena je automobila oko 700.000 eura.
Rimac Automobili Concept One u Njemačkoj je izazvao golemo zanimanje. Za tehnička rješenja bili su zainteresirani inženjeri velikih automobilskih kuća poput Audija i BMW-a.
Velika očekivanja
– Mnogo očekujem od ovoga sajma jer smo ovdje predstavili gotovo dovršen automobil. Ovime si dižemo cijenu, a već smo i u pregovorima s jednom velikom stranom tvrtkom koja nam, ako uloži novac u naš projekt, uvjetuje preseljenje proizvodnje u Austriju. Ne bih volio da se to dogodi, ali ako to bude jedino rješenje, morat ćemo to učiniti – rekao nam je Mate Rimac.
Prvi serijski hrvatski superautomobil bit će, kaže Rimac, proizveden 2013. Nekoliko narudžbi već su zaprimili, a jedna je od bogatog šeika iz Abu Dhabija, pa je rok isporuke, ako danas naručite automobil, godina dana od početka proizvodnje 2013.
U Dok-Ing XD ugrađen je svjetski poznati softver GPS navigacije zagrebačke tvrtke Mireo, koja je svoj proizvod također predstavila na Dok-Ingovu štandu u Frankfurtu. Za automobile na struju navigacija je vrlo bitna jer se zbog ograničene autonomije i te kako treba paziti da se vozi najkraćim putem. Mireo je za sada najpoznatiji po izvrsnim i vrlo preciznim aplikacijama GPS navigacije za iPhone i ostale pametne telefone koje kartografski pokrivaju cijeli svijet.
Ajmo Kvaks :-)