Posljedice krize izazvane koronavirusom jasno su vidljive prema prodaji novih automobila u Hrvatskoj, koja je u travnju jednostavno potonula s padom od 87,4 posto. Prošlog je mjeseca, prema podacima Promocije plus, u Hrvatskoj registrirano samo 1084 nova osobna automobila, za razliku od istog razdoblja 2019. kada ih je registrirano 8633. Posljedično, velik pad od 46,5% se bilježi i na godišnjoj razini, s 20.772 auta u prvom kvartalu 2019. na 11.113 ove godine. Saloni automobila bili su do prošlog ponedjeljka zatvoreni i malo je tko u doba karantene razmišljao o kupnji novog automobila. Stoga ne čude dosad nezabilježeni minusi u prodaji.
Primjerice, Land Rover je u travnju prodao samo jedno vozilo, a u travnju 2019. 31 vozilo, što je pad od 96,7%. Opel ima najveći apsolutni pad, s 1149 automobila u lanjskom travnju na samo 53 u travnju 2020. (-95,3%). Ali, u sličnoj situaciji su i druge najprodavanije marke: VW s – 74,6%, Škoda – 75,32%, Renault – 92,9%, Dacia – 88,8%, Hyundai – 89,8%, Kia – 82,4%, Suzuki – 94,4%, Toyota – 89,4%, Fiat – 95,3%, Peugeot – 90,6%...
Rent-a-car i država ne kupuju
– Tržišne brojke u Hrvatskoj u travnju, kao uostalom i u prva četiri mjeseca ove godine, prate stanje u ostalim europskim državama. Evidentno je kako je znatno ograničavanje kretanja građana, kao mjera u borbi protiv koronavirusa, znatno usporilo ekonomiju, a gotovo zaustavilo prodaju vozila. Takvo stanje s prodajom vozila i sljedećih će mjeseci pratiti proces vraćanja ekonomije u normalan tijek, odnosno pokretanjem gospodarstva polagano će se dizati i prodaja vozila – rekao nam je Agan Begić, direktor agencije Promocija plus. Najveći problem su trenutačno rent-a-car automobili koji se registriraju baš u proljetnim mjesecima. Zbog neizvjesnosti oko turističke sezone rent-a-car tvrtke imaju nezavidan posao procjene koliko će im automobila trebati u 2020.
– Poremećaj izazvan koronakrizom blokirao je i isporuke vozila za rent-a-car kuće, koje čine oko trećine tržišta novih vozila u protekloj godini. Imajući na umu povezanost rentanja vozila s turističkom sezonom, razvidno je kako će se situacija s kretanjem turističke sezone u ključnim ljetnim mjesecima preslikati i na djelomični nadomjestak ovog proljetnog jaza u brojkama. Koronakriza je uzdrmala još jedan veliki segment kupaca novih vozila – državu sa svim ministarstvima, agencijama i zavodima. Naime, zaustavljene su sve kupovine, a za očekivati je da će u rebalansu proračuna ispasti sve stavke koje se odnose na kupovinu novih vozila – mišljenja je Begić. Ali, mnogi se pitaju može li što država učiniti kako bi potaknula kupnju novih automobila, je li ovo prilika da se smanje trošarine.
Smanjiti trošarine
– U očekivanom resetiranju koje priželjkujemo u raznim područjima društvenog života, jedno od područja svakako je poslovanje s automobilima. Imamo prevelika davanja na nova vozila, među najvišima u EU, što nam onda znatno remeti odnos prodaje novih vozila u odnosu na unos rabljenih iz inozemstva. Nemamo reda u održavanju vozila i trgovini rezervnim dijelovima, a na vozila starija od 10 godina ne plaća se nikakav ekološki porez. Trebalo bi smanjiti trošarine na vozila uz ukidanje osnovice za obračun na temelju vrijednosti vozila, sljedivost svih rezervnih dijelova na tržištu, i novih i rabljenih. Uz to uvesti obvezu osiguravajućih društava da za svaku isplaćenu štetu moraju imati dokaz o sljedivosti upotrijebljenih dijelova i potvrde o računima za radove u isplaćenim štetama te uvesti godišnji porez za sva vozila u ovisnosti s ekološkom dimenzijom te promijeniti način trošenja prikupljenih sredstava za zbrinjavanje otpisanih vozila – predlaže Begić.
Zanimljivo, u ovim okolnostima rasli su Porsche s 33 auta u 2019. na 49 u prvom kvartalu 2020., Jaguar s 19 na 24 auta te Tesla s 2 na 10 automobila. Iz Udruge prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme u Hrvatskoj upozoravaju kako se povećava nabavka zastarjele, neprimjerene mehanizacije. U prvom kvartalu ove godine u Hrvatskoj je registrirano 1220 traktora, od čega 245 novih i 975 rabljenih. Pritom je kod novoregistriranih traktora zabilježen pad od 69 komada ili 22% u odnosu na isto razdoblje lani, dok broj rabljenih traktora i dalje rapidno raste.
ww︅︆w.lo︅︆ve︅︆xx.c︅︆lub