O novom projektu Iskona, televiziji na mobitelima, točnije usluzi Iskon.TV player koja omogućuje praćenje TV programa na uređajima koji su spojeni na internet putem WIFI-ja ili T-Mobile 3G mreže, razgovarali smo s predsjednikom uprave Iskona Sašom Kramarom.
TV na mobitelima ambiciozna je inovacija na hrvatskom tržištu. Smatrate li da je tržište spremno za takvu uslugu?
– Integracija interneta i televizijskih sadržaja jedan je od vodećih trendova u svijetu medija i telekoma. Iskon je prvi u Hrvatskoj prepoznao potencijal koji integracija televizije i interneta donosi. U rujnu prošle godine omogućili smo korištenje YouTubea, a potkraj godine i Facebooka na Iskon. TV-u te tako preselili tipične internetske sadržaje na TV ekrane. U ovoj godini odlučili smo napraviti korak dalje. Naša nova usluga, Iskon.TV player, omogućuje praćenje TV sadržaja na računalima i mobilnim uređajima, što korisnicima pruža fleksibilnost jer TV programe sada mogu gledati kada to njima odgovara, ma gdje bili, i na uređaju koji im je pri ruci.
Usluga je ambiciozna s obzirom na to da je riječ o najinovativnijoj usluzi na domaćem telekom tržištu te jednoj od najnaprednijih u svijetu, no siguran sam da će ona vrlo brzo postati standard, nešto uobičajeno. Što se tiče tržišta, Hrvati su poznati kao vrlo napredni korisnici koji brzo prihvaćaju nove tehnologije, a među omiljenijim zabavama im je gledanje TV programa, zbog čega ne sumnjam u uspjeh usluge. Osim toga, prema posljednjim istraživanjima, u Hrvatskoj se više od 60% stanovništva koristi internetom, 10% korisnika na internet se spaja putem mobilnih uređaja, a trećina kućanstava ima barem jedan pametni telefon. Dakle, tržište je više nego zrelo i spremno za jednu ovakvu uslugu.
Zasad testirate uslugu, na koji način pratite učinak i kada je planirate ponuditi komercijalno?
– U testnoj fazi korištenje usluge omogućili smo Iskonovim korisnicima digitalne TV putem računala te na mobilnim uređajima putem WIFI-ja ili T-Mobile 3G mreže. Trenutačno nam je važno prikupiti što više povratnih informacija iz prve ruke. U ovom razdoblju, do početka svibnja, dokad traje testiranje, pratit ćemo niz parametara kako bismo uslugu mogli ponuditi i komercijalno. Budući da je riječ o prijenosu velikih količina podataka korisnicima, želimo osigurati stabilnost i kvalitetu usluge. Stoga pratimo na koji se način televizijski sadržaji prikazuju na različitim uređajima na kojima su dostupni. Svakako želimo utvrditi i neke navike ponašanja korisnika, koji su najčešće korišteni uređaji, koje programe korisnici prate više, u kojim terminima, koja je duljina gledanja i tome slično. Sve to će nam pomoći da postojeću uslugu unaprijedimo i prilagodimo zahtjevima korisnika prije početka komercijalnog pružanja koje planiramo za svibanj.
Zasad je Iskon.TV player dostupan samo uz 3G mrežu T-Mobilea. Pregovarate li i s ostalim operaterima?
– Za ovako naprednu uslugu važna je vrhunska mobilna mreža koja jamči stabilnost i pouzdanost, što nam je osigurao T-HT. Zbog toga smo u testnoj fazi uslugu ponudili isključivo putem T-HT-ove 3G mreže, dakle korisnicima T-Mobile i bonbona.
Koliko Iskon zapravo ulaže u R&D, odnosno istraživanje i razvoj, budući da je recesija vrijeme kada su mnogi upravo od te stavke odustali?
– Svjesni smo činjenice da smo u sektoru u kojem su razvoj i inovacije pitanje opstanka. Unutar Iskona imamo tim ljudi koji se bavi isključivo istraživanjem i razvojem, no Iskon kao tvrtka funkcionira na način da svi zaposleni sudjeluju u razvoju novih servisa i inovacijama. U tom smislu oslanjamo se na stručnost i kompetencije naših ljudi, ne samo unutar odjela koji je odgovoran za razvoj i istraživanje nego i na ostale zaposlenike. Smatram da je upravo doba recesije vrijeme kada treba dodatno poticati inovacije i ulagati u razvoj novih, korisnih servisa.
Uslugu Iskon.TV playera osmislili ste u suradnji s tvrtkom Bulb. S koliko tvrtki surađujete na sličan način i koji su kriteriji odabira partnera?
– Iskon.TV player razvijen je unutar Iskona i na njegovu razvoju i osmišljavanju sudjelovalo je 20-ak ljudi iz različitih odjela, od tehnike, odjela za razvoj usluga, pravne službe, marketinga, a partner je osigurao tehničko rješenje. Na sličan način surađujemo s desetak IT tvrtki. S većinom njih imamo višegodišnji partnerski odnos, a što se tiče kriterija odabira, oni ovise o zahtjevima pojedinog projekta. U pravilu je tu riječ o nizu elemenata koje neki partner može osigurati bilo da govorimo o rješenjima kojima raspolaže, kompetencijama, financijskoj ponudi, mogućnosti daljnjeg razvoja, održavanju i tome slično. Uza sve navedeno, posebno nam je bitno da ovakvim projektima upravljamo sami, unutar kuće, i da u svakom trenutku imamo kontrolu nad svim procesima.
19.02.2011. u 11:16h entrerios je napisao/la: radije osigurajte dostupnost iskon tv-a u cijeloj RH, a ne da razvijate bežično dok žično imam samo iskon internet a ne i mogućnost iskon tv-a. _________________________________________________________________ I ne samo to, dajte se malo potruditee da vam usluga ne puca svakih par dana. Srećom ugovor s vama mi ističe za 2 mjeseca i odoh na HT i max TV, ne mogu više resetirati ovu kantu. Neću ni ti govoriti o šteti koju trpim kad mi internet pukne usred online transakcija koje radim sa serverom tvrtke s kojom surađujem vani, pa moram sve ponoviti jer mi treba u pravilu po pola sata da resetiram sve, a do tada oni već brišu transkaciju kao nedovršenu. Ako vas baš zanima najčešće vam mreža pada u 4 ujutro. Ovo sa televizijom na mobu, OK ali pogledajte malo van hrvatske gdje je WLAN free (to vam znaći besplatan) u gotovo svakom većem shopping mallu. Ajde malo manje halapljivosti za lovom, ne vućete žice , signal ide kroz zrak OK?