U Njemačkoj je oko pet milijuna osobnih vozila na dizel koji ispunjavaju normu Euro 5 i, na zahtjev zaštitara okoliša, u sve više njemačkih gradova oni su ili već zabranjeni ili se planira njihova zabrana. Proizvođači automobila te su vlasnike ostavili na cjedilu. Tek teškom mukom uopće su pristali nadograditi program računala automobila kako bi vozilo doista emitiralo manje dušičnog oksida, ali se pokazalo i da se ti motori „muče" s takvim novim programom.
Tehnički, postoji mogućnost ugradnje dodatnog pročišćivača s kojim bi mnogi dizelaši s Euro 5 došli na Euro 6, ali proizvođači automobila bili su oštro protiv takvih dodataka. Naravno, oni su imali samo jedan savjet za vlasnike: kupite novi automobil, piše DW.
Zapravo su i nadležne službe podržavale takvu poslovnu politiku proizvođača automobila jer takvi uređaji nisu imali tehnički certifikat koji bi dopuštao njihovu ugradnju. Tek nedavno je Savezni ured za motorna vozila (KBA) izdao dozvolu za takve uređaje u određenim vrstama vozila.
Želja vlasnika vozila da osposobe svoja vozila – nerijetko tek nekoliko godina stara i s ne osobito mnogo kilometara – golema je. Samo specijalist za automobilsku opremu i filtre Twintec Baumont u nekoliko tjedana dobio je gotovo 14.000 upita za ugradnju njihova sustava BNox-Systems. Taj sustav još prije dvije godine pokazali su i stručnjacima Volkswagena. Vrijednosti ispuha jednog Passata spustili su daleko ispod norme Euro 5, ali VW nije htio ništa čuti. Čak i automobilski klub ADAC potvrdio je kako to odlično funkcionira.
Trošak oko 3000 eura
Tvrtka Twintec Baumont iskusni je proizvođač sustava za dodatno pročišćavanje ispušnih plinova i kod teretnih i vozila javnog prijevoza. Naravno da se osjećala pozvanom – i vidjela golemu poslovnu šansu u poslu kod dizelaša koje treba učiniti čišćima: „Kad smo vidjeli potencijal, unaprijedili smo naš sustav i prilagodili ga osobnim vozilima", kaže predsjednik uprave Baumont Group, Marcus Hausser.
KBA je objavio popis od šezdesetak modela koncerna Volkswagen, gdje dopušta ugradnju dodatnog pročišćivača, a priprema se popis i vozila drugih proizvođača. Hausser procjenjuje kako bi to nadogradnja imala smisla za oko tri milijuna vozila, „ali ne smije se nadograđivati baš svako vozilo. To znači, mi polazimo od toga da bi u oko 40 posto vozila to imalo smisla."
Trošak uređaja i ugradnje iznosi oko 3300 eura i sad je veliko pitanje kako će se ponašati koncern poput Volkswagena koji svoja vozila prodaje u cijelom svijetu. Naime, proizvođači su suočeni s nizom sudskih tužbi i, barem kada je riječ o njemačkim vlasnicima, pokazuju spremnost sudjelovati u trošku do najviše 3000 eura. To nipošto ne znači da će biti spremni to učiniti i za vlasnike tih vozila u Hrvatskoj ili drugdje u inozemstvu. Tu vlasnicima tih vozila u pravilu tek predstoji bitka s lokalnim predstavništvom.
Niti je moguće, niti se uvijek isplati
No proizvođač filtra u svojoj kalkulaciji došao je do oko 300 eura troška za njemačkog vlasnika vozila – i ispravno pretpostavlja da je to mnogim vlasnicima zanimljivo. Konačno, ne samo da će tako moći i dalje voziti kroz njemačke gradove, nego se tako povećava i prodajna vrijednost rabljenog vozila.
Tvrtka Baumont već stoji spremna i za nadogradnju važnijih modela Mercedesa: i on je pokazao spremnost financijski pomoći takvu preinaku, a trebala bi uskoro stići i dozvola Ureda za motorna vozila. Naravno, to je golem posao za tu tvrtku: „Polazimo od toga da u sljedeće tri godine imamo potencijal ostvariti promet oko 170 milijuna eura", kaže nam Hausser. Već sljedeće godine ostvarit će promet od 30 milijuna eura, a i direktor te tvrtke nam kaže kako nisu jedini i kako „ima još dva, tri proizvođača koji se bore u istoj klasi kao i mi." Tu su se onda i poslovno opredijelili za različite marke vozila pa tako njegovi konkurenti nude preinake i za BMW ili Volvo.
Kompromis s proizvođačima vozila jest i da Baumont ne namjerava sam ugrađivati te filtre – on nema ni kapaciteta preurediti milijune vozila. To bi se činilo u ovlaštenim servisima Volkswagena kako bi svi mogli i dalje jamčiti za kvalitetu učinjenog servisa. No ni to neće biti dovoljno, Baumont Group već pregovara s lancima neovisnih auto-servisa. Jer Marcus Hausser ne može reći kad bi taj posao mogao završiti: „To ovisi o brzini kojom su u servisu sposobni ugraditi ovaj dodatak. A ovisi i o tome kako brzo se vlasnici odluče na ovu preinaku."
Što se proizvođača tih filtra tiče, oni nam tvrde kako ih imaju dovoljno na zalihi i kako tu neće biti uskog grla. A zanimanje je veliko, ne samo za osobna vozila: dizelaši s Euro 5 normom često su i kombiji zanatlija tako da bi zabrana tih vozila bio ozbiljan problem i za lokalno gospodarstvo svakog grada. Specijalist za preinaku takvih vozila doduše je njihov konkurent, tvrtka HJS, ali i Baumont ima što ponuditi vlasnicima takvih vozila.
Pogledajte i raspravu o problematici dizelaša
Naravno, VAG grupi pada prodaja, pa je njemacka vlada uvela ekoloske propise samo da se stariji automobili pokusaju izvesti i da se obicne gradjane doslovno prisili na kupnju novih. Sad je netko izmislio filter i naravno da se sada svi bune jer to ne rjesava glavni problem - pad prodaje. Ja ne znam kako su si oni zamislili, da budu vjecno prodavali velike kolicine? Automobil traje oko 20 godina i trziste je zasiceno. Pametnije bi vladi bilo da radi na razvoju nerazvijenih po Aziji, Bliskom istoku, Juznoj Americi pa da tako sire trziste a ne ovim jeftinim forama.