Briljantan crveni Ford A iz 1929. godine može se, istina rijetko, vidjeti na zagrebačkim ulicama. Jedan je od tri ili četiri najstarija automobila u Hrvatskoj. Vlasnik Jozo Dujmović (81) više ga mazi u garaži nego što ga izvodi na ulicu. Čuva ga!
– Ma lako što ga čuvam, više volim šarafiti po autu nego se voziti. To je gušt. Kad krenem, podignem haubu ili legnem ispod auta, sati prolaze kao minute. Moja supruga Roža već zna čim se rano ujutro spustim do garaže, da ću se čuditi kako to da je ručak već gotov? Ne mogu se zaustaviti – smije se gospodin Dujmović.
Ford će za koju godinu proslaviti stoti rođendan. Koliko će se još moći voziti?
– Još 100! Bez problema. Koliko god hoćete... Kod mene je 32 godine i ništa se nije promijenilo. Čuvan je, pažen i mažen. Ako ga tko u budućnosti bude tako i dalje pazio i mazio, može on držati do 2129. godine! Bez problema...
Koliko se često vozite?
– Prije odlazaka na oldtimer relije provozam ga po Vrapču. Lani sam bio na Europskom trgu, cilj je da ljudi vide takve automobile, zato smo tu. Nedavno sam išao i kod unučice Eme u Samobor u školu, zamolila me kao djeda da dođem njezinima iz škole pokazati automobil, pa je to klincima bilo veliko veselje.
Kako ste nabavili auto iz 1929. godine?
– Preko oglasnika. Dugo sam radio u Njemačkoj te sam tamo u jednom oglasniku pronašao oglas "Prodajem Ford A iz 1929. godine." Nazvao sam čovjeka, dogovorili smo se taj čas! Iz današnjeg iskustva, preplatio sam ga jer ništa nije bilo kako treba osim bloka motora i bloka getribe. Sve ostalo montirao sam novo: zupčanike, klipove, ventile, vodilice, radio obrade glave i bloka, brusio cilindre, mijenjao gume, nabavljao dijelove iz Amerike i Njemačke... Sve osim lakiranja radio sam sam, čak sam spasio i originalni tapecirung.
Ima i kožna sjedala...
– Ne! Umjetna je koža. Proizveden je u Argentini, a iako je u toj zemlji nevjerojatno mnogo goveda i stoke, ipak su stavili umjetnu kožu. Vele, zbog vrućine. A i super izgleda.
Kako je voziti takav automobil?
– Problematično. Tko je vozio stare kamione, snašao bi se. Ima tri brzine za naprijed i jednu za unatrag. Prva brzina je dolje, a kad ideš iz prve u drugu, kvačilo treba stisnuti dva puta, jednom kad izbaciš iz brzine, a drugi puta kada prebaciš. A kad ideš u nižu brzinu, treba prvo dati gas, pustiti kvačilo, pa opet dati gas i ubaciti u nižu. Čini se komplicirano, ali kad naučite, to je čisto normalno. Sinovi Hrvoje, Ante i Ivan probali su, ali i njima se bilo teško naviknuti. Kad se sin Hrvoje ženio Tanjom, u njemu sam ih vozio na vjenčanje.
Koliko juri Ford koji će uskoro navršiti sto godina?
– Ide 70 kilometara na sat bez problema, ali iznad je već prilično glasan. Žao ti bude voziti brže. Vozio sam se i po autocesti i po gradu. A ta moja ljubav nije ništa čudno, bio sam cijeli život građevinski strojar, ulje, nafta, benzin, umazane ruke, strojevi, to mi je i struka i gušt – veselo govori Dujmović.
Zašto je to takav gušt?
– Sve vidite! Sve je mehanika, sve osjetite, svaki kvar je vidljiv okom. Kod elektronike imate nešto što ne vidite, morate imati instrumente da biste otkrili gdje je nastao kvar, a kod Forda T i drugih starijih automobila točno vidite kad je što potrgano, dotrajalo, pohabano, kad se začepila dizna, je li lager dobar... To me veseli!
Ford A kod obitelji Dujmović ima, kao i uspješni sportaši, vitrinu s medaljama. Ima tu zlatnih medalja, pehara, raznih priznanja...
– Često dobijem nagradu, katkad na reliju i dvije! Svima se svidi, ne čude ta prva mjesta.
Dujmovićev Ford A ima motor od 3300 kubika i 40 konjskih snaga. Troši između 12 i 13 litara na stotinu kilometara.
– Svejedno koliko troši jer njime sam sve ove godine napravio 1000 kilometara ili nešto malo više. Prije dvije godine posljednji sam put bio na benzinskoj pumpi, natočio ga do vrha i sada sam miran. Pomoglo bi nam kad bismo mogli imati prijenosne tablice, kao što ih imaju u Švicarskoj, a da o situaciji u Sloveniji ili Francuskoj ne govorimo. Oni su oslobođeni PDV-a na dijelove za oldtimere.
Društvo u garaži Fordu A pravi crveni Moto Guzzi iz 1948. godine, koji je zanimljiv jer su samo dva u zemlji. Model je Airone 250 12,5 KS. Cilindar mu leži ravno, a ne uspravno.
– Vozio sam ga nekoliko puta, i njega čuvam – kaže Dujmović.