Više od 90 posto vozača u Hrvatskoj koristi mobitel za vrijeme vožnje, a gotovo 50 posto njih takvo ponašanje ne bi promijenilo bez obzira na visinu kazne – pokazalo je istraživanje o ponašanju i navikama vozača automobila, biciklista i pješaka te upotrebi mobitela u prometu koje je provela Hrvatska udruga menadžera sigurnosti u sklopu svog najnovijeg projekta “Dan bez mobitela u prometu”.
Istraživanje, koje je prvo takve vrste u Hrvatskoj, provedeno je u lipnju na reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika u 21 županije. Istraživanje je pokazalo i da 31,5 posto biciklista razgovara na mobitel u vožnji, kao i 94,6 posto pješaka prilikom prelaska prometnice. SMS poruke šalje ili čita u vožnji gotovo 30 posto vozača, 14 posto biciklista i 54,8 pješaka. Osim za razgovore i SMS-ove, sudionici prometa koriste mobitel i za čitanje ili slanje postova na društvenim mrežama, slušanje glazbe, fotografiranje...
Nepotrebna kazna
Iako je 78 posto ispitanika svjesno da je korištenje mobitela u vožnji opasno, gotovo 40 posto vozača ipak je izjavilo da ih u toj radnji ne bi spriječila kazna, a 7,2 posto ih smatra da je kazna nepotrebna. Inače, kazna za korištenje mobitela u vožnji iznosi 500 kuna.
Renata Ivanović, voditeljica projekta Dan bez mobitela u prometu, kazala je kako se temeljem rezultata istraživanja slobodno može zaključiti da vozači takvo ponašanje ne smatraju nepoželjnim ili neodgovornim jer gotovo svi bez zadrške priznaju kako koriste mobitel za vrijeme vožnje.
– Mobitel vozači za volanom najviše koriste za razgovor, potom za navigaciju, a na trećem je mjestu SMS. Iako gotovo 80 posto ispitanika misli da je takvo ponašanje opasno, čak 38,7 posto navodi da ga ne bi mijenjalo bez obzira na visinu kazne, a 7,2 posto smatra da je kažnjavanje nepotrebno. Što se biciklista tiče, svaki treći tijekom vožnje razgovara na mobitel, a svaki peti ima slušalice u ušima i sluša glazbu – naglasila je Ivanović.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, lani je u Hrvatskoj 36.636 vozača uhvaćeno u telefoniranju za volanom, što je 4,7 posto prekršaja. Miron Huljak iz Ravnateljstva policije, Službe za sigurnost u cestovnom prometu, naglasio je jučer prilikom predstavljanja rezultata istraživanja kako je po učestalosti prekršaja uporaba mobitela šesta na ljestvici.
On je iznio i podatak da je od 60.000 ljudi koji su lani sudjelovali u prometnim nesrećama samo za njih 35 utvrđeno da je uzrok bilo korištenja mobitela. No sigurno je taj broj u stvarnosti puno veći, ali kako je naglasio, to je teško utvrditi jer se prometna nesreće dogodi u djeliću sekunde. Huljak je kazao i da je u zadnje vrijeme kod nas povećan broj prometnih nesreća u kojima je automobil na ravnoj cesti prešao u suprotni trak bez ikakva objašnjenja.
Nesreća kod Ledenika
Samo se može pretpostaviti da je do toga možda došlo zbog korištenja mobitela. Jedna od najvećih prometnih nesreća za koju je utvrđeno da se dogodila jer je vozač koristio mobitel tijekom vožnje dogodila se 2006. kad je tegljač čiji je vozač slao SMS poruke kod tunela Ledenik usmrtio dvije majke i dvoje djece. Profesorica psihologije Ljiljana Mikuš, pročelnica Sekcije za prometnu psihologiju Hrvatskog psihološkog društva, kazala je da je mobitel jedan od najvećih distraktora u prometu.
– Istraživanja na tu temu dokazuju da je vjerojatnost nesreće zbog korištenja mobitela za razgovor u vožnji povećana za četiri do devet puta, dok slanje SMS-ova tu vjerojatnost povećava 23 puta – upozorila je Mikuš. Smanjena pažnja vozača s mobitelom dovodi se u razinu smanjene pažnje vozača koji ima jedan promil alkohola u krvi.
Studija koju je u Velikoj Britaniji proveo Transport Research Laboratory otkrila je i da razgovor s pomoću hands-free uređaja remeti reakciju vozača na isti način kao i alkohol u većoj koncentraciji. Zato sve više zemalja zabranjuje i hands-free uređaje. Velika Britanija je povećala kazne za telefoniranje u vožnji s 30 na 200 funti zbog visokog broja smrtno stradalih – od 10 do 20 osoba godišnje.
U SAD-u je, primjerice, u 2015. godini 3477 osoba poginulo zbog korištenja mobitela u vožnji. Radi podizanja svjesnosti o opasnostima korištenja mobitela u prometu kampanja HUMS-a kulminirat će 21. listopada kad će se obilježiti Dan bez mobitela u prometu.
Kazna bi trebala biti 6 mjeseci zabrane vožnje i dvomjesečna plaća. Drugi put godinu dana zabrane i tromjesečna plaća. Treći put - oduzimanje i poništavanje vozačke i polugodišnja plaća, uz 5 godina zabrane do ponovnog polaganja. Četvrti put, doživotna zabrana upravljanja motornim vozilom.