Kako će izgledati prijevoz u gradovima u budućnosti, pitanje je koje intrigira mnoge. Tema je to mnogih filmova, a možda je najživotopisnije prikazano u Bessonovom ZF klasiku Peti element čija se radnja događa u 23. stoljeću i u kojem heroj i spasitelj svijeta kojeg glumi Bruce Willis vozi taksi. Dakako, leteći taksi koji suvereno krstari između njujorških nebodera. No, hoćemo li zaista na lokalni gradski prijevoz zrakom trebati čekati toliko dugo i hoćemo li doživjeti da s jednog na drugi kraj grada odletimo letećim automobilom? Sudeći prema sve većim ulaganjima u ovakva vozila, to bi se moglo dogoditi i prije nego što očekujemo.
Revolucija u prometu
PAV vozila, što je skraćenica od ‘Personal Air Vehicle’ (osobno zračno vozilo), doduše još uvijek u konceptnim verzijama, predstavlja sve više nezavisnih proizvođača, ali u razvoj takvih vozila se uključuje i sve više globalno snažnih kompanija. Primjerice, američki proizvođač zrakoplova Boeing prošle je godine predstavio svoj prvi PAV, koji usput rečeno vozi autonomno bez pilota, i s njime odradio prve uspješne testne vožnje. Još je 2007. godine američka svemirska agencija NASA objavila natječaj za osobno zračno vozilo, a od tada su se velike promjene dogodile u toj industriji. Primjerice, dronovi koji se prije svega koriste za snimanja i fotografiranja postali su mainstream i koriste ih u svijetu milijuni ljudi. PAV vozila, barem ona konceptualna koja su obavila testne vožnje, vrlo su slična dronovima, osim što su veća i namijenjena su za prijevoz ljudi.
Korejski Hyundai, čija je grupa je tako na sajmu potrošačke elektronike CES, koji je sve važnija manifestacija i za automobilske proizvođače, predstavila svoju humanu viziju budućnosti prometa u gradovima kroz rješenja pametne mobilnosti. Hyundai je na sajmu u Las Vegasu jučer predstavio svoj prvi koncept osobnog zračnog vozila (Personal Air Vehicle, PAV), kao dio platforme Urban Air Mobility (UAM). Korejci tvrde da će promet zračnim prostorom ublažiti prometne gužve i prijevoz gradskih putnika učiniti kvalitetnijim u budućnosti. Koliko bliskoj? Nisu konkretno odgovorili.
Osim osobnog zračnog vozila Hyundai je na CES-u predstavio i s Namjenski izrađenim vozilom (Purpose Built Vehicle, PBV). Radi se o vrlo prilagodljivom konceptu vozila koje uz mogućnost autonomne vožnje pruža neograničene mogućnosti u pretvaranje vozila u nešto više od pukog prijevoznog sredstva.
Vlakovima je lakše
Ova dva vozila pametne mobilnosti naći će se zajedno na stanici za polijetanja i slijetanja PAV-a te odlazak i dolazak PBV-a (Hub), koji će se u budućnosti nalaziti u svim gradovima kao javni prostori.
A upravo se od autonomnih vozila u svim mogućim formama očekuje da postanu neizostavni dio prijevoza u gradovima. U velikim svjetskim gradovima već voze autonomni vlakovi, koji se najčešće koriste u podzemnim željeznicama. Ali, Kinezi su baš prošloga tjedna predstavili pametni superbrzi vlak koji će povezivati Peking i Zhangjiakou, a može voziti potpuno autonomno do čak 350 km/h. Dakako, vlakovi kojima upravlja računalo jednostavniji su nego automobili zbog toga što se oni kreću unaprijed pređenom dionicom i nepredvidive situacije u prometu su male za razliku od autonomnih automobila čija je svaka vožnja u prometu jedinstvena. Zbog toga proizvođači automobila ulažu milijarde eura u razvoj autonomnih vozila.
Scene koje su vas najviše iznenadile: Najveći hit bila je djevojka na parkiralištu
Vozit ćemo se sad bih ja reko.