LPG alternativa

Zbog cijena benzina vozači se opet okreću plinu - evo kada se to isplati

Dacia Sandero
Foto: Marko Prpić/PIXSELL
19.05.2018.
u 08:21

Za ekologiju je autoplin mnogo pogodniji od konvencionalnih goriva za automobile. Prepoznali su to i mnogi hrvatski vozači pa je u Hrvatskoj više od 60.000 automobila s plinskom instalacijom

Litra benzina opet je poskupjela i cijenom prešla psihološku granicu od deset kuna, dok je cijena dizela dostigla više od 9,5 kuna.

A u toj konstelaciji opet do izražaja dolazi autoplin čija se cijena po litri kreće oko 4,60 kuna. LPG (liquefied petroleum gas), odnosno na hrvatskom ukapljeni naftni plin (UNP) smjesa je propana i butana bez boje i mirisa (dodaje mu se tvar koja daje miris kako bi se otkrilo moguće istjecanje) i dobiva se kao nusprodukt prerade nafte zbog čega je i mnogo jeftiniji od benzina i dizela. Također, ekološki je mnogo prihvatljiviji od dizela, ali i od benzina.

Primjerice, u odnosu na benzin autoplin ispušta 20-25% manje ugljičnog monoksida (CO), 30% manje ugljikovodika (CH), 35% manje dušikovih oksida (NOx) i 10-15% manje ugljičnog dioksida (CO2). Uz to emitira oko 80% manje danas “zloglasnih” dušikovih oksida od dizelaša, a sitne čestice i čestice čađe kod autoplina gotovo ne postoje.

Dakle, za ekologiju je autoplin mnogo pogodniji od konvencionalnih goriva za automobile. Prepoznali su to i mnogi hrvatski vozači pa je u Hrvatskoj više od 60.000 automobila s plinskom instalacijom.

Cijena ugradnje danas je mnogo prihvatljivija u odnosu na razdoblje prije deset godina, pa se vozaču ranije i isplati. Primjerice, uz direktno ubrizgavanje za automobile s tri ili četiri cilindra za sustav renomiranog talijanskog proizvođača Landi Renzo ugradnja plinske instalacije stoji 6000 kuna (6400 kuna uz spremnik na mjestu rezervnog kotača).

Osim mogućnosti naknadne ugradnje plinske instalacije – čija isplativost dakako ovisi o broju prijeđenih kilometara godišnje – neki proizvođači nude i nove automobile s tvornički ugrađenim plinom. Isplati li se doplata za LPG verziju u odnosu na benzinca, odnosno u odnosu na redovito skupljeg dizelaša? To je naravno individualno pitanje koje opet ima veze s time koliko se vozite, ali načelno se LPG verzija, barem u našem primjeru Dacije Sandero, u odnosu na benzinsku varijantu isplati već za 20.000 prijeđenih kilometara, a u odnosu na dizelsku inačicu odmah po kupnji, budući da je plinaš u startu jeftiniji od dizelaša, a trošak goriva na 100 km mu je manji.

Dakle, u analizu smo uzeli plinsku verziju Dacije Sandero 0,9 TCe LPG koja u početnoj verziji u Hrvatskoj stoji 77.400 kuna i usporedili je s najjeftinijim dizelašem – modelom Sandero 1,5 dCi, koji stoji 83.900 kuna – te istovjetnom benzinskom verzijom 0,9 TCe.

Odmah smo, otvarajući novi Dacijin cjenik, shvatili koliko se isplati LPG verzija – toliko da u ponudi trenutačno nema “obične” benzinske verzije Sandera 0,9 TCe. Budući da znamo da je donedavno doplata za tvorničku plinsku instalaciju kod Dacije bila 4000 kuna, u izračun isplativosti uračunali smo cijenu benzinskog Sandera 0,9 TCe za 4000 kuna manju od LPG verzije (73.400 kn). Tako ispada da bi benzinac stajao 73.400 kuna, plinaš 4000 kuna više, a dizelaš 10.000 kuna više. Prema trenutačnim cijenama goriva, trošak benzinca je 49,196 kuna na 100 kilometara, LPG plinske verzije 28,64 kune, a dizelaša 33,21 kunu na 100 km.

Prema tome ispada da se prema trošku goriva plinska LPG verzija u odnosu na benzinca isplati već nakon 20.000 km, dodamo li još godišnji porez od 550 kuna jer u cijeni autoplina nema nameta za ceste kao kod benzina i dizela. Ali, zbog toga je litra tog goriva više nego dvostruko jeftinija.

Vrlo dobru pouzdanost plinske instalacije kod Dacijinih 0,9 TCe turbobenzinskih motora dokazuju neke taksi tvrtke koje ih koriste u zagrebačkom prometu.

A što je s vlasnicima automobila s benzinskim pogonom koji žele ugraditi plinsku instalaciju.

Uzmimo da instalacija stoji 6400 kuna, na što još trebate računati snimanje i tehnički pregled plinske instalacije što stoji oko 1300 kuna (atest spremnika mora se obaviti nakon pet godina i stoji oko 750 kuna) te još 550 kuna koje dodatno plaćate pri tehničkom pregledu. Dakle, trebate izračunati nakon koliko vremena ćete isplatiti početno ulaganje od oko 8200 kuna.

Ako vaš automobil prosječno troši 7,5 litara benzina na stotinu prevaljenih kilometara, a računamo li da vožnjom na plin troši 20%, dakle 9 l/100 km autoplina, prema današnjim cijenama goriva uz ulaganje od 8000 kuna, ugradnju plinske instalacije isplatili biste za 25.500 km. Netko će tu kilometražu odvoziti za godinu dana, a netko neće ni za tri godine. Ali, vožnja na plin u odnosu na benzin trenutačno se itekako isplati.

10 stvari koje možda niste znali o Yugu:

Dacia Sandero
1/11
Ključne riječi

Komentara 7

OB
ObrenM
15:40 19.05.2018.

U cijeloj Europi koristenje ekoloskog goriva se nagradjuje,a kod nas se debelo kaznjava.Zasto nakon ugradnje plina kod licenciranog ugraditelja moramo na tehnickom dati jos preko 1000 kn,a kod svake registracije jos 550 kn.Vlade ove drzave ne mogu bez guljenja puka na svakom koraku.

WE
westsouth
14:19 19.05.2018.

500 kn plus na tehnickom.fuj

MO
modovisisajteMaraschino
09:38 19.05.2018.

ma da.... kad cijena goriva padne onda više ne voze na plin? samo kad poraste?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije