U sezoni promjena guma zimskih ljetnima ili obrnuto, "iz ormara" se uvijek izvlače "informacije" o starosti guma. Tada neki kupcima savjetuju da pri kupnji zahtijevaju "nove, svježe" proizvode i provjeravaju datum proizvodnje na gumi. Na takve teme reagirali su stručni gumarski časopisi, nacionalne udruge distributera, odnosno vulkanizera u najvećim europskim državama, ali i sami proizvođači guma. Upozoravaju na to da autogume nisu pokvarljiva roba i da neki članci zavode kupce. Svim je odgovorima zajednička činjenica da s jedne strane ističu važnost uvjeta u kojima se gume čuvaju, a s druge strane u nacionalnim zakonodavstvima, odnosno drugim službenim dokumentima traže krajnji rok od datuma proizvodnje u kojemu guma mora biti prodana. Razjasnimo dilemu.
Mišljenje svjetskoga stručnog udruženja
Svjetsko udruženje proizvođača guma i naplataka (European Tyre and Rim Technical Organization, ETRTO) u svojoj službenoj publikaciji navodi preporuke o čuvanju automobilskih guma, zračnica i štitnika. Dokument doduše nema zakonsku pravovaljanost, ali se u praksi njegove upute mogu pratiti bez nedoumica. Preporukama se ne određuje konačni rok u kojemu guma mora biti prodana, ali se govori o pravilnome čuvanju guma da bi one zadržale svoje značajke. Pravilno skladištenje između ostaloga osigurava zaštitu od visoke temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija. Slične savjete možete naći u tehničkim uputama jamstvenoga lista prigodom kupnje guma robnih marki Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda ili Debica.
Europske države
Vremenska određenost krajnjega roka tijekom kojega se gume smatraju novima (uz obvezu pravilnoga skladištenja) i kao takve se mogu prodavati može se na primjer pronaći u uzancama BS AU 50 iz Velike Britanije. One navode da guma može biti stara 6 godina, a njihovo nacionalno udruženje distributera guma NTDA govori o pet godina od dana proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije, Savez industrije automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su gume nove ako su stare do pet godina. Zanimljivo je da se u dokumentima spomenutih organizacija ne govori o tome da se gume nakon isteka tih rokova više ne mogu prodavati, odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje, odnosno uporabe moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti mišljenje proizvođača.
Koncern Goodyear
U službenome dokumentu koncerna Goodyear, najvećega svjetskog proizvođača guma (slične dokumente vjerojatno imaju i drugi svjetski proizvođači), a čiji se proizvodi mogu kupiti i u poslovnicama Auto Kreše, tvrdi se sljedeće:
– Automobilske gume i njihovi sastavni dijelovi (zračnice, štitnici) robnih marki koncerna Goodyear (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava ili Debica) osmišljeni su tako da mogu izdržati djelovanje velikih sila, opterećenje, izloženost sunčevoj svjetlosti i radne temperature tijekom čitavoga vijeka gume. Da bi gume dulje zadržale svoja svojstva, njihovi sastavni dijelovi proizvedeni su pomoću optimiziranih mješavina voskova, antioksidanata i antiozonata.
– Skladištene i upotrijebljene gume zadržavaju odgovarajuća svojstva ako su pravilno održavane, ako nisu bile predmet lošega rukovanja i ako se čuvaju u odgovarajućim skladišnim uvjetima.
Najvažnije je pravilno čuvanje
Pravilno čuvane gume zadržavaju, dakle, svoja prvobitna svojstva. Valja međutim upozoriti da se neka svojstva gume tijekom uporabe naravno mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja, odnosno smanjivanja dubine kanala u dezenu gaznoga sloja. Neka se svojstva s vremenom pogoršavaju, a druga poboljšavaju. Na primjer: otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti općenito se smanjuju, a upravljivost na suhoj cesti i stupanj istrošenosti optimiziraju. Vozači će prema zdravome razumu prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na vozilu.
Jamstva Goodyear Dunlop Sava Tires
U Goodyear Dunlop Sava Tires pravim metodama upravljanja zalihama i strogim internim pravilima vodi se računa o tome da gume robnih marki Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Debica isporučene tržištu ne budu starije od tri godine. Stvarna je prosječna starost isporučenih guma ipak mnogo manja.
Zaključak
Guma koja je stara do 5 godina od datuma proizvodnje, a ispravno je skladištena, smatra se novom gumom. Preporučuje se ne koristiti gume starije od 10 godina. Vremenski rok garancije za nove gume počinje njihovom kupnjom.
NA SVE GUME KUPLJENE U AUTO KREŠO POSLOVNICAMA DOBIVA SE BESPLATNA MONTAŽA I BALANSIRANJE. CIJENE GUMA POTRAŽITE U AUTO KREŠO WEB KATALOGU
sve je to namjesteno ne bi li zarade proizvodjaca bile bolje.....ja imam nove gume...dunlop...proizvedene 2014 u njemackoj.....vozene u ljeto 2014 i sada 2015....gume su bile medju najboljima po adac testu.....i bile su ok 2014....nakon jedne sezone gume su lose....nakon cca 8-9t km ponasaju se kao yokohama stara5-6g i sa 40t km...skladistene u idealnim uvjetima...sve je to u EU narihtano....da radi prvu sezonu a poslje ko vas....ne zelim reklamirati nikoga ali gume made in EU nece vise na moj auto....sto je guma duze na skladistu to je losija....a eu gume su poprilicno kratkotrajne u performansama u odnosu na dalekoistocnu konkurenciju...