Prije gotovo 25 godina Jakov Marković dobio je “u miraz” šivaći stroj zbog kojeg je uspio razviti pravi obiteljski biznis. Danas uspješno vodi tvrtku Cro Sport Vez, koja se bavi proizvodnjom i prodajom sportske opreme, navijačkih rekvizita i zastava, a unatoč krizi planira širenje na nova tržišta. S obzirom na to da je osnovna djelatnost obrta šivanje zastava, upravo su posljednji mjeseci Markoviću bili vrlo dinamični.
Dresovi, majice
Ulazak Hrvatske u EU, naime, potaknuo je mnoge na kupnju europskih, ali i hrvatskih zastava. Osim državnih i gradskih ustanova, koje su mahom naručivale zastave, to su činile i privatne tvrtke, ali i pojedinci. Baš kao što je, prisjeća se Marković, bilo i 90-ih godina, kada je Hrvatska postala samostalna i svi su željeli imati hrvatsku zastavu.
– Bio je to dobar biznis – prisjeća se Marković, koji je zastave prodavao hrvatskim kupcima, ali ih je i izvozio u zemlje u kojima je brojna hrvatska dijaspora, najviše u Australiju. Ulagao je u opremu, materijal i strojeve, zapošljavao nove radnike.
– Kad je potražnja za zastavama pala, počeli smo proizvoditi dresove, majice, šalove i kape s hrvatskim obilježjima, a kako nam hrvatsko tržište nije bilo dovoljno veliko, morali smo tražiti i druge mogućnosti kako bismo mogli plasirati svoju robu – objašnjava nam Marković. Iako u tome nisu bili jedini, protiv konkurencije su se uvijek trudili boriti kvalitetom.
Sedamsto komitenata
– Radimo sve za što ima kapaciteta, ništa ne odbijamo. Da imamo više posla, 10 radnika moglo bi raditi istodobno. Imamo 10 različitih strojeva za šivanje, 13 kompjutorskih glava za vezenje, strojeve za sublimaciju i tisak... – nabraja Marković, koji radi s više od 700 komitenata.
I mnogi trgovački lanci, kaže, tražili su njihovu robu, ali poučen iskustvima drugih dobavljača, s njima nije htio surađivati. – Dovoljno je da nam jedan veliki trgovac ne plati i u problemu smo – zaključuje Marković.
>>Mali klijenti mogu značiti velik posao