stigla jedna ponuda

Francuzi za koncesiju na Plesu ponudili 226 milijuna eura

Hans Norman, Krunoslav Sams (1)
Foto: Marko Prpić/Pixsell
1/3
12.12.2011.
u 17:02

Nude gradnju terminala za 190 milijuna eura, a poslije još stotine milijuna eura naknade.

Sagradit ćemo vam o svom trošku novi putnički terminal vrijedan 190 milijuna eura, platit ćemo vam 226 milijuna eura fiksne koncesijske naknade, a još ćemo vam davati svake godine u idućih 30 godina od 0,5 do čak 61 posto bruto prihoda zagrebačkog aerodroma kao varijabilnu koncesijsku naknadu!

Odustali svi ostali

Tako zvuči ponuda iz snova za koncesiju na Zračnu luku Zagreb koju su ponudili Francuzi, odnosno tvrtke Aerport de Paris i Bouygues okupljene u konzorcij nazvan Zagreb Airport International Company (ZAIC).

Francuzi su jedini poslali konačnu ponudu za koncesiju na Pleso, iako je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u drugi krug natječaja pozvalo šest konzorcija koji su prošli prvi krug u kojem se javilo 10 ponuđača. No, aerodromi Atena, München, Houston i Incheon sa svojim partnerima nisu poslali konačne ponude, kao ni Zürich koji je ipak dostavio na otvaranju ponuda svoju izjavu kako nije imao dovoljno vremena da pripremi ponudu, ali je i dalje zainteresiran za koncesiju na Plesu.

Tako je u ponedjeljak u prostorijama Ministarstva prometa u 14 sati, kad je bio zadnji rok za dostavu ponuda, otvorena samo jedna ponuda, a predstavnici Ministarstva nisu krili oduševljenje njezinim sadržajem. Na otvaranju ponude, koja je dostavljena u velikom paketu s obzirom na obilnost dokumentacije, pročitani su samo iznosi koncesijske naknade, koja se dosta komplicirano izračunava.

Stručno povjerenstvo stoga treba iščitati cijelu dokumentaciju koju su Francuzi dostavili. Ponuda, naime, na pravu izgleda previše dobra da bi bila istinita. Povjerenstvo će onda donijeti odluku hoće li Vladi predložiti sklapanje koncesijskog ugovora sa ZAIC-om. Vlada ima za tu odluku rok od 100 dana od dana otvaranja ponuda.

A francuska ponuda će se ocjenjivati po iznosima fiksne i varijabilne koncesije, poslovnom planu, tehničko-operativnom planu i financijskom planu.

Francuska je ponuda više nego izdašna pa su tako, vjerojatno ne očekujući da će biti jedini ponuđači, Francuzi možda i malo pretjerali s iznosima koje su obećali. U natječajnoj dokumentaciji je, primjerice, kao minimalan iznos koji koncesionar mora plaćati u svrhu koncesije po svakom putniku i toni prometa na Plesu bilo određeno 50 euro centi, a ZAIC je ponudio čak 1,25 eura. Prema sadašnjem stanju prometa robe i putnika na zagrebačkom aerodromu, fiksna koncesija u 30 godina iznosila bi 87 milijuna eura. No s obzirom da koncesionar mora povećati promet na Plesu, u sljedećih 30 godina očekuje se i više putnika i veći robni promet, pa fiksna koncesija raste tako na 226 milijuna eura, koji idu u državni proračun.

Francuzi su bili vrlo široke ruke i što se tiče varijabilnog dijela koncesijske naknade, a to je postotak ukupnih prihoda zagrebačkog aerodroma. Tako u prvim godinama nude svega 0,5 posto tih prihoda, no nakon 10 godina taj postotak je već 11 posto i raste iz godinu u godinu, da bi zadnjih pet godina iznosio čak 60 i 61 posto.

Prihodi Plesa su trenutačno oko 50 milijuna eura, a rastu iz godine u godinu, pa će tako za 30 godina biti puno veći nego sad, a onda to znači i da će taj dio koncesijske naknade biti popriličan.

Nova Vlada odlučuje

Koliko će to biti, prema priloženoj ponudi, stručno povjerenstvo tek treba otkriti u svojim analizama, ali radi se o nekoliko stotina milijuna eura.

Državni tajnik u Ministarstvu prometa, Tomislav Mihotić na otvaranju ponude za Pleso bio je zadovoljan jedinom ponudom.

– Uspješno smo priveli kraju ovu fazu izbora koncesionara, a prema pročitanom sadržaju ponude potencijalni koncesionar nudi nekoliko stotina milijuna eura naknade. I međunarodne financijske institucije s kojima smo u kontaktu izrazile su spremnost financirati taj projekt – rekao je Mihotić.

No pitanje je hoće li nova Vlada prihvatiti projekt koji je započela stara Vlada. Sindikati Zračne luke pak traže da se natječaj poništi.

Komentara 20

CH
chemica
19:16 12.12.2011.

Onaj tko daje novac, valjda ima pravo i odabrati način na koji će ga potrošiti. Francuski novac, a hrvatski građevinari. Da ne bi.

EU
EUfan
18:49 12.12.2011.

Evo pravog testa za buduću vladu. Da li uzeti koncesionara koji daje lovu i sam će graditi (jer je ponuditelj građevinska tvrtka Bouygues) ili zaposliti domaće građevinare koji su bez posla. Pitanje je sad! Uzeti lovu i potrošiti je uludo na krpanje rupa u proračunu bi samo pokazalo da ovi nisu ništa bolji od onih.

DU
Deleted user
03:06 13.12.2011.

Fala Bogu kad bi dosli Francuzi, napravili bi reda i standard.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije