ISTRAŽIVANJE

Koliko Hrvati odlaze u šoping nedjeljom: 'Kupujemo zato što možemo'

kupovanje
Foto: Marijan Susenj/PIXSELL
11.05.2020.
u 10:21

Analiza je pokazala da su neke kategorije, čiji je udio u košarici veći nedjeljom, izloženije mogućim negativnim posljedicama neradne nedjelje. To su npr. pekarski proizvodi, pivo, gazirana voda, gazirani sokovi, nektari, ledeni čaj, svježe meso, svježe povrće, gotovi kolači, kremni namazi, sladoled, vino

U Hrvatskoj samo 2,6 posto kućanstava ne kupuje namirnice nedjeljom odnosno od 1,52 milijuna kućanstava koliko živi u Hrvatskoj nedjeljom kupuje njih 1,48 milijuna, objavili su u ponedjeljak iz agencije GfK. Ističu kako je u kontekstu ispitivanja javnog mnijenja u kojima se većina građana Hrvatske izjašnjava u korist neradne nedjelje, takav sraz podataka samo naizgled nelogičan.

"Ne ulazeći u politički, vjerski i etički kontekst rasprave o neradnoj nedjelji, činjenica je da nedjeljom kupujemo zato što možemo. "Convenience“ (udobnost, komocija) je jedan od trendova koji vrlo snažno oblikuju naše kupovno ponašanje", navode iz GfK. Ocjenjuju iluzornim očekivanja da će se promet trgovaca, ako se ozakoni neradna nedjelja, potpuno rasporediti na druge dane u tjednu.

GfK Panel kućanstava prati potrošnju proizvoda za kućanstvo u Hrvatskoj već 20 godina, a vezano uz moguće posljedice neradne nedjelje na trgovce prehrambenim artiklima analizirao je 450 milijuna kupovnih transakcija u 2019.godini. Analiza je pokazala da su neke kategorije, čiji je udio u košarici veći nedjeljom, izloženije mogućim negativnim posljedicama neradne nedjelje.

To su npr. pekarski proizvodi, pivo, gazirana voda, gazirani sokovi, nektari, ledeni čaj, svježe meso, svježe povrće, gotovi kolači, kremni namazi, sladoled, vino.

Analiza GfK je pokazala i da su trgovački lanci Plodine i Spar relativno izloženiji utjecaju nedjelje na njihov ukupni promet u odnosu na konkurente, dok su bio trgovine, Bipa i KTC značajno manje izloženi u odnosu na konkurenciju.

Kada se u analizu uključi važnost subote za poslovanje pojedinog trgovca, uz pretpostavku neradne nedjelje, Tommy, Plodine i Studenac izloženiji su mogućim negativnim posljedicama neradne nedjelje jer njihov relativni udio prometa subotom ima manju kompenzacijsku snagu u odnosu na konkurente, navode iz GfK.

To konkretno znači da ukoliko bi ukupna vrijednost tržišta uslijed uvođenja neradne nedjelje bila smanjena za npr. 3 posto, Tommy bi bilježio smanjenje od 4 posto, Plodine i Studenac 3,7 posto.

Razlike u postocima se čine neznatne, no jezikom velikih brojeva, kada bi Plodine u hipotetskoj situaciji pratile pad prosjeka tržišta od 3 posto, njihov gubitak iznosio bi 126 milijuna kuna , dok bi njihov pad od 3,7 posto iznosio 156 milijuna kuna, dakle 30 milijuna kuna više, navode iz GfK. Taj iznos od 30 milijuna kuna odgovara iznosu ukupne godišnje potrošnje soli u hrvatskim kućanstvima.

Ključne riječi

Komentara 7

ST
stefj
12:46 11.05.2020.

Zabrana rada nedjeljom rezultirat će otpuštanjem najmanje 10.000 ljudi, do negdje 20.000. No budući da nas očekuje val otkaza kada prođu vladine mjere, to se neće primijetiti. Što je na 400.000 10 gore ili dole... Isto tako, pad BDP-a utopit će se u pad radi korone... Ali nije mi to nikako jasno. Već se godinama gospodarska politika vodi populistički, uglavnom dogovorom politike sa sindikatima državnih i javnih službi. Dokazano je ta politika loša, definitivno najgora u EU, no i dalje se ne odstupa od toga... I dok se vodi ta politika, pali smo na dno EU-a, prestižu nas i neke zemlje izvan EU-a, otišlo je preko 10% stanovništva, a porezi nikada veći, poslovanje nikada teže, za investitore smo otok gubavaca... I ne odstupa se niti milimetra... Nevjerojatno...

DU
Deleted user
12:30 11.05.2020.

Plaćeni oglas, a ne stručna analiza. Svi smo preživjeli ove nedjelje bez otvorenih trgovačkih lanaca i to ne samo da smo preživjeli već smo se okrenuli puno zdravijim i jeftinijim zanimacijama od bespotrebnog bauljanja po dućanima. I usput bih postavioio pitanje, zašto SPAR ne radi nedjeljom u Austriji ili Kauflandu u Njemačkoj?

TH
than
12:26 11.05.2020.

Osim što možemo, kupujemo i iz dosade. Svi koji nedjeljom odu u trgovački centar vrate se i sa robom koju uopće nisu ni namjeravali kupiti, već je bila na sniženju ili bi mogla zatrebati. Uz to još potrošimo dodatne pare na piće i hranu. Ako ideš sa djecom troškovi samo rastu. Zato se najviše i bune veliki trgovački centri. Možda bi trebalo dozvoliti malim obiteljskim trgovinama pod uvjetom da nedjeljom radi vlasnik.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije