Astrid Kleinhanns-Rollé, direktorica na poslovnoj školi WU Executive Academy, objašnjava kako tvrtke mogu najbolje integrirati digitalne politike u postojeće poslovne strategije, razdvajajući proces u četiri koraka
Samostalni odjeli za “digitalne poslove” koji upravljaju samostalnim digitalnim projektima stvar su prošlosti. Digitalizacija je odavno postala sastavni dio korporativne strategije svake tvrtke; smatra se dijelom DNK bilo koje organizacije. Ali kako održivo provoditi digitalnu strategiju u svim poslovnim segmentima?
„Ovo vjerojatno ne dolazi kao iznenađenje ali razvoj uspješne digitalne strategije nije nuklearna fizika. Potreban je fokus na važna temeljna područja poslovanja te njihova analiza postavljanjem pravih pitanja,” kaže direktorica na poslovnoj školi WU Academy Astrid Kleinhanns-Rollé „Posebno su važna četiri područja budući da imaju najveći utjecaj na transformacijske procese: (buduće) tržište, lanac vrijednosti, odnosi s korisnicima te novo usmjerenje organizacije.”
Ako tvrtke izvrše ova četiri koraka, svoju digitalnu strategiju mogu uspješno integrirati u svim poslovnim segmentima te se spremiti za digitalno doba:
Korak 1: Definirajte tržište za svoje buduće poslovanje
„U neizvjesnom i brzom VUCADD* svijetu, tvrtke nemaju izbora nego se kritički osvrnuti na svoje poslovne modele. Digitalna poslovanja već su prouzročila velike disrupcije u cjelokupnim industrijama,” kaže Astrid Kleinhanns-Rollé. Ekonomiju ne transformiraju samo digitalni proizvodi. Japanski elektronički div Sony nedavno je započeo s poslom izvan svog područja poslovanja te predstavio svoj prvi električni auto, opremljen vlastitim softverom, temeljen na Sony senzorima i elektronici a upravljan putem elektroničke platforme. U skladu s tim, tvrtke moraju brzo konsolidirati svoje poslovanje, radikalno inovirati svoje poslovne modele i redefinirati cjelokupni ekosustav, uključujući dionike i inovativne partnere, poput startupa. I sve to bez razvodnjavanja identiteta branda. „To nije lak zadatak,“ priznaje
Astrid Kleinhanns-Rollé.
Ključna pitanja o kojima treba razmisliti:
Tržišno okruženje: Tko je najtemeljitije disruptirao moju industriju? Mogu li sam digitalizacijom prouzročiti disrupciju trenutačnom poslovnom modelu prije netko drugi to učini? Kako moja tvrtka može iskoristiti digitalizirane proizvode I usluge kako bi ostala konkurentna? I kako mogu zaštititi bit branda unatoč svim promjenama kako se postojeći korisnici ne bi preplašili?
Poslovni model: Koje metode i pristupe mogu upotrijebiti za stvaranje vrijednosti i inoviranje poslovnih modela, a gdje da učim od najboljih?
Platforma: Koji su inovativni partneri potrebni mom ekosustavu? Kako mogu upravljati i učinkovito koristiti ovaj ekosustav - na primjer, putem digitalne platforme?
Korak 2: Ponovno procijenite lanac vrijednosti.
„Koristite digitalne tehnologije kako biste procese vrijednosnog lanca učinili učinkovitijima i inovativnijima," kaže Astrid Kleinhanns-Rollé. Podaci prikupljeni i evaluirani u procesu stvaranja digitalne vrijednosti pružaju vrijedne informacije o mogućim neučinkovitostima i zastojima u proizvodnji te otkrivaju gdje se mogu ostvariti poboljšanja. Sirovi digitalni podaci stvoreni na ovaj način, takozvani pametni podaci, mogu se koristiti za donošenje vrijednih strateških odluka za budućnost. U Industriji 4.0 stalno se pojavljuju pametne tvornice koje karakterizira virtualno planiranje te poslovni modeli i proizvodi temeljeni na podacima. Otvorena inovacija može optimizirati procese na području istraživanja i razvoja. U digitalnom svijetu otvaraju se novi prodajni kanali. Prihvaćanjem omni-kanalne maloprodajne strategije, kupcima je moguće pristupiti na različitim razinama.
Ključna pitanja o kojima treba razmisliti:
Inovacija: Kako mogu koristiti otvorene inovacije integrirajući kupce, partnere i dobavljače za pristupanje novim načinima stvaranja vrijednosti?
Operativnost i prodaje: Kako mogu postojeći lanac vrijednosti pretvoriti u digitalni lanac vrijednosti? Kako mogu prikupiti i analizirati podatke o lancu vrijednosti i proizvodnim procesima za kontinuirano poboljšavanje kvalitete i učinkovitosti? Koje digitalne tehnologije, poput virtualne i proširene stvarnosti i 3D ispisa, doprinose tom cilju i pogodne su za moju tvrtku?
Korak 3: Ponovno se povežite sa svojim kupcima. Sada i u budućnosti.
„Kad je riječ o zadržavanju kupaca, digitalizacija je dar: nikad do sada tvrtke nisu uspjele toliko naučiti o svojim kupcima i obratiti im se na tako ciljani način," kaže Astrid Kleinhanns-Rollé. Potrošači na internetu ostavljaju širok niz tragova koji otkrivaju njihove kupovne interese, svojstva i karakteristike, kao i njihove potrebe. Također pregledavaju proizvode i usluge na Internetu. Praćenje klikova kupaca stvara vrijedne podatke koji se mogu koristiti za daljnje poboljšanje korisničkog iskustva. „Kupci više ne traže da budu informirani; od tvrtki očekuju uzbuđenje. A to možete učiniti obraćajući im se na personalizirani način i šaljući im ciljane oglase temeljene na pametnim algoritmima, što također poboljšava mjerljivost," objašnjava Astrid Kleinhanns-Rollé.
Ključna pitanja o kojima treba razmisliti:
Privlačenje korisnika: Koje digitalne kanale mogu učinkovitije koristiti za pristup i zadržavanje korisnika? Mogu li graditi sinergije s postojećim offline kanalima? Što mogu naučiti iz analize podataka o ponašanju korisnika na interenetu?
Zadržavanje korisnika: Koje interaktivne načine i dodirne točke mogu iskoristiti tako da korisnici češće nailaze na moj brand, proizvode ili usluge? Može li društvena prodaja stvoriti dodanu vrijednost za moje korisnike?
Mjerljivost: Što mi govore digitalni alati vezano uz marketinške troškove i učinkovitost moje komunikacije s korisnicima? Kako mogu prikupiti odgovarajuće podatke i analizirati ih u svoje svrhe?
Korak 4: Obnovite svoju organizaciju.
Digitalizacija ima utjecaj na gotovo sve odjele tvrtke: pojedinačno osoblje i čitavi timovi pozvani su na razvijanje digitalnih vještina i metoda rada. Radni procesi te unutarnja i vanjska komunikacija ostvaruju se na digitalizirani način. Način organizacije tvrtke također se mora prilagoditi i unaprijediti tako da spremno uvede inovacije. Jasna rasporedjela ovlaštenja i odgovornosti vezanih uz digitalnu transformaciju od ključne je važnosti.
Prelazak u digitalizirani korporativni svijet zahtijeva učinkovito upravljanje promjenama (change management). Zvuči kao Sizifov posao? Astrid Kleinhanns-Rollé naglašava pozitivnu stranu: „Digitalizacija vidljivo potresa organizacijske strukture. No, tvrtke to mogu iskoristiti kao priliku za ponovno osmišljavanje i unaprijeđenje unutarnjih procesa."
Ključna pitanja o kojima treba razmisliti:
Transformacija: Kako se mogu nositi s izazovima povezanim s digitalnom transformacijom? Postoje li zadaci i kompetencije koji još uvijek nisu dodijeljeni? Što su raskrižja i / ili odjeli i ljudi koji će mi trebati? Tko je glavni za to?
Dizajn: Postoje li organizacijske strukture koje trebaju biti stvorene kako bi se omogućila uspješna digitalna transformacija? Mogu li digitalni alati olakšati radne procese i suradnju?
Talent i know-how: Koje su vještine i kompetencije potrebne? Postoje li područja za koja su mi potrebni podaci i kako umjetna inteligencija, algoritmi i automatizirani radni procesi mogu podržati transformaciju? Kako mogu zaposliti nove talente za svoju tvrtku koristeći inovativne i automatizirane pristupe?
* VUCADD = volatility, uncertainty, complexity, ambiguity, dynamics, and diversity