Učinak poticaja koje je država lani počela davati kupcima ekoloških automobila vidljiv je i mjerljiv, dokazuje analiza tvrtke Jato Dynamics. Automobili lani novoregistrirani u Hrvatskoj u prosjeku emitiraju 115,7 grama ugljikova dioksida po prijeđenom kilometru, što je smanjenje od 9,7 posto u odnosu na godinu ranije, kad nam je prosjek bio 125,4 grama CO2/km.
Poticaji su pomogli
Koliko je to značajan korak govori i činjenica da smo na popisu europskih zemalja - studija Jato Dynamicsa obuhvatila ih je 23 - po postotku smanjenja CO2 ukupno drugi, odmah iza Norveške, koja ima veću ekološku svijest i više pogodnosti za ekološki svjesne vozače od Hrvatske. Norveška je lani, u odnosu na 2013. godinu, prosječne emisije novih automobila na svojim cestama smanjila za 12,8 posto, sa 123,2 na 110,4 grama CO2/km. To je postigla poticanjem vozača na kupnju električnih automobila, koji zauzimaju čak 12,4 posto norveškog tržišta novih automobila (u Europi je prosjek 0,45 posto).
Na trećem je mjestu, iza Hrvatske, Finska čiji novi automobili emitiraju 4,6 posto manje štetnih tvari. Na svakom od 23 tržišta obuhvaćenih ovom studijom prosječna količina emisija iz novih automobila pala je za bar dva posto, dok je ukupno europsko tržište emisije ugljikova dioksida smanjilo za 3,5 posto.
Nizozemska najčišća
Najniže se s emisijama, pak, uspjela spustiti Nizozemska, čiji je prosjek - nakon što je 2013. uvela novi porezni režim još povoljniji za vlasnike čišćih vozila - 106,8 grama CO2 po km. Slijedi Grčka sa 107,3 g CO2/km, pa Portugal sa 108,6 g CO2/km. Na drugom je kraju ljestvice bogata Švicarska u kojoj prosječan novi automobil kupljen prošle godine emitira 141,5 grama CO2 po kilometru. No, trendovi ukazuju da bi i njezin novi vozni park ove godine trebao pasti ispod 140 grama ugljikova dioksida po prijeđenom km pojedinog automobila.
>> Večernjakova analiza: Isplati li se kupiti električni automobil?
>> Prva elektronička autocesta u SAD smanjuje zagađenje zraka
Nemaju ljudi vise novca za benzin pa se niti ne voze autima