Proteklih dana u Zagrebu su poslom boravili turistički predstavnici čak 44 zemlje. Razlog: 64. sjednica Europske komisije Svjetske turističke organizacije, koja je okupila, kako je već prvi dan zadovoljno istaknuo čelnik te UN-ove organizacije, rekordan broj sudionika. Glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikašvili, svojedobno ministar gospodarstva u gruzijskoj Vladi te veleposlanik Gruzije u Španjolskoj, Maroku, Alžiru i Andori, Svjetsku turističku organizaciju vodi od prvog dana 2018., a mandat mu traje do 2021. U tom će se razdoblju, kako je zadovoljan zemljom domaćinom obećao u Zagrebu, Hrvatska zasigurno naći još nekoliko puta u domaćinskoj ulozi raznim skupovima Svjetske turističke organizacije koja okuplja 158 zemalja. Čelnik UNWTO-a otprije ne štedi na komplimentima hrvatskom turizmu.
Na Svjetskom turističkom sajmu u Berlinu pohvalili ste Hrvatsku turističku zajednicu. Što još znate o Hrvatskoj i njezinu turizmu?
Kao i mnogi, znam za mnogo toga po čemu je Hrvatska poznata. Svi hvale njezinu obalu i plaže. Njezini su povijesni gradovi također vrlo poznati u svijetu. Stoga ne čudi da se Hrvatska čvrsto pozicionirala kao jedno od vodećih europskih turističkih odredišta, s oko 20 milijuna međunarodnih dolazaka samo u prošloj godini. No, ne hvalim njezin turistički sektor samo zbog uspjeha u privlačenju turista. Važno je i kako se turizmom upravlja. Trud uložen u produljenje turističke sezone te ulaganje u rastuće sektore, poput gastronomskog i sportskog turizma, izrazito cijenimo jer će pomoći raspodijeliti koristi koje turizam donosi na cijelu zemlju. Dobro sam upućen u hrvatski turizam jer se u Zagrebu nalazi i Opservatorij održivog razvoja turizma. Dio je UNWTO-ove globalne mreže Opservatorija održivog razvoja turizma i dokaz je predanosti Hrvatske povećanju održivosti.
Vaš prethodnik na čelnome mjestu u UNWTO-u, gospodin Taleb Rifai, nazvao je Hrvatsku turističkom zvijezdom u usponu. Gdje biste vi svrstali našu zemlju na globalnoj turističkoj sceni?
Hrvatska više nije zvijezda u usponu globalnog turističkog sektora. Ona je uistinu zasjala punim sjajem! Sektor turizma narastao je za 6,7 posto u 2018. i čini se da će se taj trend nastaviti. Štoviše, sektor turizma je veliki poslodavac i pridonosi hrvatskom gospodarstvu s više od deset milijardi eura godišnje.
Kako je odlučeno da se UNWTO-ova Europska konferencija održi u Zagrebu i s kakvim ste očekivanjima stigli na zagrebački sastanak?
Kada je Hrvatska predstavila svoju kandidaturu za domaćina konferencije UNWTO-ove Komisije za Europu, naše su je države članice jednoglasno podržale. Ovo će biti drugi put da se konferencija održava u Hrvatskoj. Prošli smo se put sastali u blizini Dubrovnika, stoga smo ovaj put odlučili posjetiti i bogatu unutrašnjost zemlje! Uistinu sam uzbuđen zbog ove konferencije. Nikada nismo imali toliko sudionika, u Zagreb su se odazvali predstavnici više od 40 zemalja. Očekivao sam da će biti korisnih rasprava o trajnim naporima da turizam učinimo pokretačem zapošljavanja, razvoja i uključivosti, a tako je i bilo.
Prodaja ljetnih turističkih aranžmana ove je godine u Europi počela slabije nego lani. Kakva je sada situacija i koja će zemlja biti turistička pobjednica na Sredozemlju u 2019.?
U Europi je prošle godine zabilježen rast dolazaka od šest posto, što je izvanredno za regiju s toliko velikih i poznatih odredišta. Rezultati za prvo tromjesečje 2019. pokazuju rast od četiri posto, čiji su predvodnici odredišta na jugu Sredozemlja te u središnjoj i istočnoj Europi. Proteklih godina u Europi su se pojavile brojne uzdanice i zvijezde u usponu uključujući i Hrvatsku, ali i odredišta širom Balkana, no bilo bi izrazito teško odabrati jednu lokaciju koju bismo mogli proglasiti novom i najpopularnijom.
Europa danas prima i daje najviše turista na svijetu. Hoće li sektor putovanja izgledati ovako i u budućnosti?
Europa je vodeće odredište u svijetu, koje prima nešto više od polovice svjetskih turista. Također je i vodeće izlazno tržište, unutar regije, ali i izvan nje. Trenutačan je trend popularizacija sve većeg broja odredišta u Europi i svijetu, najviše u Aziji i na Pacifiku, što dovodi do veće diversifikacije i mogućnosti izbora.
Ratovi i terorizam glavni su neprijatelji putovanja, ali tijekom posljednjih godina tu je i tzv. turistička prekobrojnost. Ima li UNWTO sugestije kako se nositi s prekomjernim turizmom, tzv. overturizmom?
Sve veći rast turističkih brojki može donijeti i određene izazove, pogotovo za najpopularnija svjetska odredišta. UNWTO smatra da jedino učinkovita suradnja između privatnog i javnog sektora može osigurati da od turizma koristi ima većina, a ne samo manjina. Ohrabrujuće je vidjeti da se to događa u Hrvatskoj. Produljenje turističke sezone i trajni napori za turističku popularizaciju cijele zemlje mogu smanjiti pritisak na veća odredišta i pridonijeti ravnomjernoj raspodjeli koristi od turizma.
Koliki broj međunarodnih putnika u svijetu predviđate do kraja 2019. godine i kakvom će dinamikom rasti njihov broj u sljedećih četiri-pet godina?
Prema najnovijem turističkom barometru UNWTO-a, za 2019. godinu očekujemo rast u međunarodnim dolascima od tri do četiri posto. Pojednostavljenje viznih postupaka, povećanje povezanosti, rast srednje klase, promjenjivi zahtjevi potrošača, digitalna transformacija i održive prakse nastavit će oblikovati turizam u idućim godinama.
A neće dugo kad Hrvati pruže turistima svoje vrline prevare i slično kao na primer na Mori 1 l. mineralne 38.kn