Hrvoje Išek novi je predsjednik uprave Combisa, sistem integratora, tvrtke u stopostotnom vlasništvu Hrvatskog telekoma. Razgovarali smo s njim o viziji, razvoju i pozicioniranju tvrtke na tržištu.
Mjesto prvog čovjeka Combisa preuzimate s pozicije člana uprave, ali i s pozicije direktora sektora korporativne prodaje u HT-u. Koja je vaša vizija razvoja Combisa?
Combis je već sada, ako gledamo prihodovno, najveći sistem integrator u Hrvatskoj. Naša vizija je da, osim hrvatskog tržišta, jače iskoračimo i u regiji i postanemo najjači regionalni sistem integrator. Tamo smo već prisutni, no smatram da ima još mjesta i velikog potencijala za naše širenje. Usto jedan od glavnih strateških ciljeva jest i da se širimo izvan regije, posebice na tržišta gdje Deutsche Telekom ima svoje nacionalne kompanije. Osim toga, povećat ćemo bazu korisnika i tržište kojem pristupamo u prodajnoj sinergiji s Hrvatskim telekomom nuđenjem šireg portfelja ICT proizvoda i rješenja u odnosu na dosadašnji.
Što Combis može ponuditi na tržištima gdje posluje DT?
Mi imamo “know how” koji već sada plasiramo na ta tržišta, no mislimo se i dalje širiti, posebice s tehnologijama i rješenjima u kojima imamo specifična znanja i “cutting edge” kompetencije. Kada se radi o razvoju, želimo da se Combis, koji je sada jak “all in one” sistem integrator, profilira i kao hi-tech kompanija, stoga ćemo se fokusirati na određene industrijske i tehnološke niše kako bismo pojačali i stekli jedinstvene kompetencije te tako ostvarili komparativne prednosti na tržištu. Dakle, kladimo se na razvoj, izuzetnost u kompetencijama i portfelj.
Kakav vam je plan u regiji?
Combis ima podružnice u Srbiji te Bosni i Hercegovini. Dobro smo pozicionirani u BiH, posebice u Mostaru, a u Srbiji imamo kompaniju već petu godinu. No daleko smo još od ispunjenja ambicija. To nam je jedan od prioriteta u budućnosti. U sljedećih nekoliko mjeseci procijenit ćemo vlastite mogućnosti, scenarije za rast i odlučiti želimo li ozbiljnije zagrabiti u to tržište i doista ga strateški napasti.
Imate primat u financijskom dijelu, gdje vidite prostor za razvoj, na koje niše ciljate?
Da, najjači smo u financijskom sektoru. No na našem tržištu još je dosta vrlo propulzivnih djelatnosti u kojima vidimo prostor za rast, poput utility i hospitality vertikala... Za dvije godine želimo biti uvjerljivo najjači sistem integrator u regiji. Naravno, tu ćemo svakako koristiti brend, snagu prodajnog dijela i sve sinergije koje nam pružaju HT i DT Grupa. Uz naša već stečena i prepoznata znanja doista vjerujem da možemo ne samo dodatno napredovati i iskoristiti do kraja svoj potencijal nego ga i uvećati. Kada se radi o tehnološki izvrsnim proizvodima koje već nudimo aktivno na tržištu, mogu spomenuti naše Smart Metering rješenje, odnosno napredno upravljanje energetskom potrošnjom kojim možemo zadovoljiti zahtjeve svih industrijskih vertikala. Dakle, nudimo praćenje i optimiziranje energetske učinkovitosti.
Koji su izazovi plasmana proizvoda na vanjska tržišta?
Planiramo dodatno plasirati proizvode i na globalno tržište. Primjerice, naš produkt iFlight koji prati umor pilota u cijelosti je internacionalni proizvod, a istovremeno vrlo inovativan i izvrstan. Vjerujemo da tu granice nisu problem, ako smo ga već svojim znanjem uspjeli razviti u jednoj maloj Hrvatskoj. Ono što je tu izazov je marketing i kako doći i do internacionalnih kupaca. iFlight smo već dosad predstavili na raznim sajmovima, radi se o B2B rješenju, odnosno proizvodu za tvrtke. Oni u pravilu lakše i ipak jeftinije, u smislu investicija u marketing, dopiru do kupca nego kada se radi o komercijalnim proizvodima namijenjenim širokoj populaciji korisnika. Dakle, vanjska tržišta možemo osvojiti jedino ako smo originalni, inovativni i izvrsni. Osim toga, uspjeli smo dobiti dosta velikih poslova u Rumunjskoj, Albaniji, Sloveniji, no ne radi se o strateškom izlasku na ta tržišta, već samo o pojedinim projektima.
Koliki problem predstavlja nedostatak stručnjaka o kojem se neprestano govori?
Nažalost, i dalje se borimo s odljevom pametnih ljudi. Iz Hrvatske godišnje ode 3000 programera prema podacima CISEX-a, a na tržište ih stigne oko 1000. Dakle, ne stojimo najbolje. No budući da smo mi tržišni, lideri imamo obavezu nešto i vratiti društvu. Zato ulažemo mnogo u edukaciju ljudi, ali i zajednicu, cjelokupni ekosustav. Primjerice, ove godine donirat ćemo softver koji je bio tema našeg Hackathona, a namijenjen je maslinarima i hitnoj pomoći. Vjerujem da kroz razvoj društva u cjelini i mi napredujemo. Dodatno, u Combisu smo pokrenuli projekt Neostartup koji je namijenjen poticanju kako naših zaposlenika, tako i mladih startupa u razvijanju novih ideja. Iz Neostartupa nastalo je i iFlight rješenje koje je sada naš globalni proizvod koji promoviramo.
Kako ocjenjujete općenito hrvatsko tržište u smislu osviještenosti o potrebi digitalizacije i ulaganja?
Kada bismo gledali razvoj telekomunikacijskog tržišta ili npr. investicije u mobilne uređaje, mogli bismo reći da smo u vrhu Europe ili da smo trendseteri. Ipak, kada se radi o ulaganjima u IT, smatram da još uvijek nema dovoljne svijesti da je IT generator nove i dodane vrijednosti, a ne samo optimizator kako se često percipira.