Brojni mali, srednji i veliki poduzetnici dobili su velike prilike ulaskom Hrvatske u Europsku uniju za sufinanciranje svojih ideja projekata. Upravo iz fondova Europske unije financirali su se brojni važni projekti, a poneki sturtupovi uspijeli su upravo zbog ove vrste pomoći.
Ipak u Hrvatskoj postoje brojni poduzetnici koji tek trebaju realizirati svoje ideje, a raspis natječaja i osvajanje istog ponekad se čini nedostižnim, budući da fondovi Europske unije imaju jasna načela i pravilnik po kojem se sredstva dobivaju. Slijedom toga, logična su pitanja gdje krenuti? Kako sudjelovati u natječaju, te koji uopće natječaji postoje?
Fokus treba biti na cilju, a ne na financijama
Neslužbeni vodič za Europske fondove kaže kako fokus poduzetnika nikada ne bi trebao biti na zaradi, već na dugoročnom cilju. Poduzetnik bi trebao razraditi ideju u svojoj glavi i odgovoriti si na sljedeća ključna pitanja:
- Tko je publika kojoj je projekt namijenjen?
- Koliko novaca je doista potrebno da se projekt realizira?
- Na što će novac biti utrošen?
- Je li projekt kvalitetan za dugoročnu provedbu i hoće li dugoročno poboljšati pojedini sektor kojim se poduzetnik želi baviti?
Tek kada poduzetnik ima jasnu sliku u glavi za koga je projekt i što se projektom želi postići, tada je moguće krenuti u javljanje na natječaj Europske unije. Kako navodi neslužbeni vodič, prije nego li se uopće krene u pristup fondovima, cijela uprava pojedine firme trebala bi se složiti sa sljedećom rečenicom:
Odlučili smo prijaviti projekt našeg poduzeća za dodjelu sredstava jer smatramo da je to dobra prilika za provedbu perspektivnog projekta koji će nam pomoći poboljšati poslovanje. Imamo vještine projektnog upravljanja koje su nam potrebne da bismo projekt uopće i provodili.
Vjerujemo u potencijal projekta, zahvaljujući i vlastitom temeljitom poznavanju biznisa iz ekonomske perspektive i perspektive ciljanog tržišta. Imamo stabilan model širenja poslovanja kojem nedostaje samo jedna stvar – pitanje financiranja.
Dakle, tek kada se sve posloži i ideja potpuno kristalizira, a ostaje samo pitanje financija – tada treba pristupiti natječaju za subvencioniranje iz strukturnih fondova Europske unije. Otvorene natječaje moguće je vidjeti ovdje.
Dobro poslovanje je odgovorno poslovanje
Unatoč svemu rečenom, ne treba misliti da je Europska unija, odnosno strukturni fondovi Europske unije jedini način potpore poduzetnicima. Brojne domaće tvrtke i institucije pomažu domaćim poduzetnicima i podupiru kvalitetne ideje na tržištu. Važno je samo da poduzetnik, ili poduzeće koje pristupa takvim, domaćim oblicima potpore posluje odgovorno i teži ka tome da partnerska institucija koja se uključuje u projekt djeluje zajedno s njima na poboljšanju cjelokupnog društva.
Tako se primjerice Zagrebačka Banka okrenula održivom financiranju, odnosno financiranju modernog, društveno odgovornog ESG poslovanja. ESG kratica zapravo ima značenje Environmental, social, and corporate governance, no evo prijevoda za lakše razumijevanje pojma ovog modernog pristupa:
E - kriterij koji uključuje mitigaciju klimatskih promjena kao i šire brigu o okolišu
S - kriterij koji se odnosi na nejednakosti u društvu, ljudska prava, uključivost i razvoj društva
G - upravljački kriterij koji se odnosi na upravljanje javnim i privatnim institucijama i politikama kojima se brinu o E i S
Unicredit kao paneuropska banka ove politike stavila je kao svoje ključne strateške ciljeve, te će se svo njihovo poslovanje od sada fokusirati na društveno odgovorno bankarstvo, odnosno bankarstvo s društvenim utjecajem.
Tu pripada i Zagrebačka Banka koja teži svojim poslovanjem utjecati na društveno važna pitanja poput klimatskih promjena, održivog razvoja i zaštite okoliša, te ESG poslovanje implementira kao svoju stratešku viziju, pa samim time i nagrađuje poduzetnike čiji su projekti orijentirani na pozitivan društveni utjecaj.
Društveno odgovornim poslovanjem do potpore
Zagrebačka Banka će u sufinanciranju projekata poduzetnicima ESG kriterije uzeti u evaluaciju, odnosno procjenu održivosti i odgovornog poslovanja tvrtke.
Lepeza okolišnih pokazatelja uključuje teme poput upravljanja otpadom, emisije CO2, energetske učinkovitosti, zagađenja vode i zraka. Društveni se odnose na uvjete rada, odnos sa zajednicom, uključivost, ljudska prava, zaštitu podataka i privatnosti, a upravljački se odnose na, primjerice, teme kao što je sastav uprave tvrtke u pogledu spolne ravnopravnosti.
ESG govori o sposobnosti stvaranja i održavanja dugoročne vrijednosti u okruženju koje se brzo mijenja i upravljanju rizicima i prilikama povezanim s tim promjenama. On nije nastao u jednom trenutku u prošlosti, nego nizom djelovanja u poslovnoj zajednici tijekom zadnjih desetljeća. Ja ću se vratiti u 1992. u Rio de Janeiro na Earth Summit gdje su 154 zemlje potpisale međunarodni sporazum o okolišu čiji je cilj suzbijanje utjecaja na okoliš širom svijeta.
U skladu sa zahtjevima iz sporazuma Europska unija je prije kraja 2020. predala svoju dugoročnu strategiju smanjenja emisija i ažurirane klimatske planove, obvezujući se na smanjenje emisija najmanje 55 posto do 2030. godine.
Zašto je ESG bitan?
4 su ključna razloga zašto je ESG bitan:
1. Reputacija – tvrtka šalje jasni signal svima (od dionika do klijenata) da je svjesna rizika, ali i prilika
2. Prepoznavanje rizika - ESG pristup pomaže prepoznati trenutne i dugoročne rizike, ako postoji svijest
3. Upravljanje mogućnostima - promjenjivi tržišni i netržišni uvjeti mogu otkriti nezadovoljene potrebe za novim proizvodima i uslugama te pristup novoj bazi kupaca
4. Kultura i interne vrijednosti – razvijeni stupanj ESG je dobar znak predanosti tvrtke u izgradnji zaposlenika usmjerenih na visoke performanse i kulturu uključivosti
Zagrebačka banka pomaže domaćim poduzetnicima
Između ostalih članica Unicredit grupe, i Zagrebačka banka prepoznala je važnost ovakvog poslovanja, te time postala Banka s društvenim utjecajem. Ovu inicijativu na razini Grupe UniCredit Zagrebačka je pokrenula krajem 2019. a cilj joj je identificirati, poticati i financirati projekte i poduzetnike koji imaju potencijal za ostvariti pozitivan društveni utjecaj. Riječ je o više detaljno osmišljenih aktivnosti kojima Banka čini još jedan korak u području društvene odgovornosti kroz tri glavna područja: mikrokredite, financiranje s društvenim utjecajem te financijsku edukaciju.
- Mikrokrediti – za financiranje mikro i malih poduzetnika bez obzira na njihov organizacijski oblik, koji imaju do deset zaposlenih i kojima prihodi i imovina ne premašuju 15 milijuna kuna. Posebna pozornost usmjerena je na poduzetnike početnike, na projekte koji generiraju nova radna mjesta, žene u poduzetništvu, inovatore te poduzetnike u slabije razvijenim područjima.
- Financiranje s društvenim utjecajem – za projekte koji osim pozitivnog financijskog rezultata, za cilj imaju i mjerljiv pozitivan društveni utjecaj. To su područja koja se odnose na zaštitu zdravlja, socijalnu skrb, obrazovanje, socijalno stanovanje, socijalni turizam i poljoprivredu, ali obuhvaćaju i bilo koji drugi projekt, neovisno o sektoru, koji ima za cilj zapošljavanje osoba koje su uobičajeno teže zapošljive ili čak isključene s tržišta rada.
- Financijska edukacija – sastavni dio programa Bankarstvo s društvenim utjecajem. Edukacije su namijenjene građanima, s posebnim naglaskom na mladima, a u fokusu su osnovni financijski pojmovi i osobne financije. Edukacije su namijenjene i poduzetnicima početnicima ili ljudima koji tek planiraju krenuti u poduzetničke vode. U ovom slučaju fokus je na pripremi poslovnog plana te druge praktične teme s kojima se poduzetnici susreću u svakodnevnom poslu. Edukacije provode volonteri Zagrebačke banke.
Više detalja o ovoj inicijativi moguće je pročitati ovdje.
Sadržaj nastao u suradnji sa Zagrebačkom bankom.