Hrvatska naftna kompanija Ina i službeno se uključila u borbu za preuzimanje lanca benzinskih postaja austrijskog OMV-a u Hrvatskoj i BiH, spremni su ponuditi 126 milijuna eura. Riječ je o 63 postaje u Hrvatskoj i 28 postaja u BiH, a iz kompanije je potvrđeno – podnesena i obvezujuća ponuda.
– Ina je u lipnju ove godine podnijela indikativnu ponudu za preuzimanje OMV-ovih postaja u ovim zemljama. A 3. rujna, podnesena je i obvezujuća ponuda za preuzimanje stopostotnog udjela u tvrtkama OMV Hrvatska i OMV BiH. Ova ponuda u skladu je s Ininim ciljem osnaživanja svoje maloprodajne i veleprodajne pozicije u Hrvatskoj i regiji – piše u priopćenju kompanije.
Tržišna borba
Na taj način dodatno je intenzivirana tržišna borba oko poslovne transakcije godine. Naime, već prije nekoliko mjeseci svoje ponude za preuzimanje OMV-ovih benzinskih postaja iskazale su dvije ruske kompanije Zarubežnjeft i Gazpromnjeft te jedan arapski fond. Te tvrtke ušle su u drugi krug natječaja, a kako je potvrdio Josip Pleslić, direktor Nestro Save, predstavništva Zarubežnjefta u Hrvatskoj, obavljeno je i dubinsko snimanje lokalnog poslovanja OMV-a.
Ulazak Ine u utrku za preuzimanje OMV-ovih postaja, iako poslovno logičan, pomalo je iznenađujući potez. Kompanijin udjel na hrvatskom maloprodajnom tržištu, ako mu se i pribroji udjel maloprodajnog lanca Tifon koji je u vlasništvu MOL-a, iznimno je velik. Zbog njega je kompanija već jednom bila predmet istrage Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja te je bila prisiljena prodati manji lanac benzinskih postaja Crobenz. Utoliko se čini kako bi Agencija teško Ini dopustila daljnje povećanje tržišnog udjela, naročito ako je riječ o visokoprofitabilnom lancu kakav je onaj OMV-a.
Paralelni potez
Jedina logična strategija Ine mogla bi biti ta da paralelno s kupnjom OMV-a zatvori ili proda veću količinu svojih niskoprofitabilnih postaja, mahom u ruralnim područjima. Takvih ima stotinjak, a njihovom likvidacijom tvrtka bi možda mogla preuzeti OMV-ovu mrežu, a da pritom zadrži nominalno isti tržišni udjel, ali uz znatno bolju profitabilnost.
Također, ne manje bitno, na taj način bi se dugoročno domaće maloprodajno tržište zatvorilo od jakih ruskih konkurenata koji posjeduju rafinerije u susjednim državama.
Poslovni interes Ine je razumljiv, a novca za preuzimanje vjerojatno ima slijedom prošlogodišnjeg dogovora Hrvatska vlade i MOL-a da se dobit ne izvlači iz kompanije, no pitanje je hoće li to biti dovoljno. Cijena OMV-ovih tvrtki procjenjivala se na oko 150 milijuna eura, no kako je njihova strateška važnost velika, moguće je da u licitaciji konačne ponude i znatno porastu.
>> Ina za spas proračuna? Vlada očekuje zaradu do 1,5 mlrd. eura
e pa danas su inina goriva puno kvalitetnija.nemoj toliko podcjenjivati domaće rasfinerije