Vijeće Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja donijelo je rješenje kojim utvrđuje kako je Ina, jedini trgovac na veliko mlaznim gorivom i jedini pružatelj usluge opskrbe zrakoplova mlaznim gorivom JET A-1 u zračnim lukama u Hrvatskoj, ograničila tržišno natjecanje i zloupotrijebila vladajući položaj na tom tržištu od 21.travnja 2008 . do dana izricanja rješenja, priopćeno je danas.
Na zahtjev Dubrovnik Airlinea AZTN je protiv Ine pokrenuo postupak utvrđivanja sprečavanja, ograničavanja ili narušavanja tržišnog natjecanja. Rezultati su pokazali kako je ugovaranjem cijena mlaznoga goriva na netransparentan način primjenom različitih kriterija pri formiranju cijene aviogoriva kojim se opskrbljuje Dubrovnik Airline i drugi domaći kupci od onih kriterija koje koristi pri formiranju cijene istog mlaznog goriva za inozemne kupce, Dubrovnik Airline i ostale domaće poduzetnike Ina dovela u nepovoljan položaj u odnosu na konkurenciju.
Težina povrede u ovom slučaju proizilazi upravo iz toga, objašnjavaju iz AZTN-a, da je Dubrovnik Airline zbog takva ponašanja Ine kao jedinog dobavljača aviogoriva u Hrvatskoj, u matičnoj zračnoj luci Dubrovnik stavljen u nepovoljan položaj u odnosu na konkurenciju koju čine najveći domaći avioprijevoznik i svi inozemni prijevoznici koji posluju s Inom.
Naime, pravna i ekonomska analiza te analiza strukture mjerodavnog tržišta pokazale su da Ina nema konkurencije na tržištu trgovine na veliko mlaznim gorivima i da se nalazi u vladajućem položaju koji je u konkretnom slučaju neopravdano iskorištavala. Naime, Dubrovnik Airline i ostali kupci mlazno gorivo u Hrvatskoj mogu kupovati samo od Ine pri čemu je usporedna analiza cijena provedena za domaće i inozemne kupce u Dubrovačkoj zračnoj luci pokazala da su cijene za domaće kupce bile više nego za inozemne.
Agencija je utvrdila da domaćim kupcima Ina dvotjedno dostavlja važeći cjenik koji sadrži nekoliko kategorija strukture prodajne cijene, no iz njega kupcima nije razvidan ni iznos ni povezanost s međunarodnom kotacijom Platt's koja predstavlja osnovicu formiranja cijene za mlazno gorivo. Inozemnim kupcima, pak, cijena je transparentno prikazana jer je jasno naznačen fiksni iznos cijene, tzv. premija po pojedinoj zračnoj luci te kotacija Platt's kao varijabilni čimbenik cijene.
Zbog toga je transparentnost strukture prodajne cijene u slučaju domaćih kupaca znatno manja u odnosu na transparentnost cijene u slučaju inozemnih kupaca. Agencija je u svojoj analizi vodila računa da domaći kupci u odnosu na strane plaćaju PDV i naknadu za obvezne zalihe.
Među domaćim kupcima koje je Ina na ovaj način dovela u nepovoljan položaj, uz Dubrovnik Airline još su Croatia Airlines, MORH RH, Trade Air, Vlada RH, Delić Air, MUP RH itd.
Vijeće AZTN-a je naložilo Ini da u roku od tri mjeseca od dana dostave rješenja izmjeni odredbe o cijeni mlaznoga goriva u ugovorima i da cijena bude određena na jasan, transparentan i nediskriminirajući način prema domaćim i inozemnim kupcima. Izmijenjene uvjete iz ugovora Ina mora dostaviti agenciji u roku od osam dana od izvršenih izmjena.
Vijeće AZTN-a odobrilo je i državne potpore za restrukturiranje Varteksa dane u između 2004. i 2006., ali je istodobno upozorilo Varteks da se potpore za restrukturiranje mogu dodijeliti samo jednom u deset godina.
Naime, izvršavajući presudu Upravnog suda Republike Hrvatske koji je uvažio tužbu Varteksa i naložio Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja donošenje novoga rješenja u istom predmetu, Vijeće AZTN-a donijelo rješenje kojim daje suglasnost na odluke Vlade Republike Hrvatske koje sadrže državna jamstva koja predstavljaju državnu potporu za restrukturiranje Varteksa.
Odluke su usklađene sa Zakonom o državnim potporama, a odnose se na državna jamstva za financiranje tekućeg poslovanja Varteksa u korist Zagrebačke i Privredne banke te Hrvatske banke za obnovu i razvoj od 23. prosinca 2004. i 3. kolovoza 2006.. Također, Vijeće AZTN-a je dalo suglasnost na državne potpore za restrukturiranje sadržane u kreditima sklopljenim pod povoljnijim uvjetima između Varteksa i Hrvatske banke za obnovu i razvoj te na državne potpore koje je Varteks dobio u obliku subvencije. Subvenciju mu je 2005. dodijelilo Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva temeljem mjera za poticanje razvoja i poboljšanje stanja u tekstilnoj i kožarsko-obućarskoj industriji Hrvatske.
INA se ponaša kao država u državi. Zapravo ponaša se kao da je iznad države. Bere samo vrhnje, a kiselo mlijeko koriste njezini potrošači. Tako može dići cijenu na 20 kuna za litar goriva i to je realna cijena i tržišna cijena u HR. Oni imaju preveliku dobit na račun potrošača i tu dobit dijele sami sa sobom. Niti slučajno veliku dobit dijeliti s potrošačima. Dominira na Hrvatskom tržištu i svi ostali se ravnaju prema INI, plus-minus razlika u lipi. Litra eurosupera ne može koštati više 7 kuna, eurodizela više od 6,50 kuna. Sva razlika je nerealna i u toj razlici je ogromni profit koji dijeli sama sa sobom. Umjesto da se zadovolje sa malo manjim profitom a opet puno zarađuju, a na takav način bi malo dali i svojim potrošačima. Ali oni koji su prisiljeni putovati moraju kupovati i oni to dobro znaju. Zato kod njih nema popuštanja, a to što ja par lipa manje - više, to je dva koraka naprijed a tri nazad.