Već od idućeg Božića, hrvatski kupci će moći kupovati sa svih internetskih stranica u EU. Naime, do sada su hrvatski potrošači kao građani iz manje i novije države članice nerijetko diskriminirani tijekom kupovine online. Najčešće se događa da nam web trgovina odbija nešto prodati. Istraživanje Europske komisije je pokazalo kako čak 63 posto internet trgovaca ne prodaje van svoje države članice – priopćila je hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan.
Završeni su, naime, pregovori o Direktivi o geoblokiranju i drugim vrstama diskriminacije utemeljenim na nacionalnosti, mjestu prebivališta ili boravišta na online tržištu. Na direktivi je radila i B. Borzan, u Odboru za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača.
- Ukidanje barijera odnosi se samo na fizičke proizvode, a servisi za čitanje e-knjiga ili streaming glazbe možda će biti uključeni u zakon kroz iduće dvije godine - pojasnila je ona.
Usvojena je, pak, zabrana automatskog preusmjeravanja kupaca na nacionalne stranice, koju je tražila Borzan.
- U pojedinim slučajevima kupce se automatski prebacuje na lokalnu stranicu s drugim proizvodima i cijenama. Uz to, ponekad nam se čak naplati i po višoj cijeni nego kupcima iz nekih drugih članica EU-a – nastavlja.
Više od 30 posto hrvatskih građana redovito kupuje online i taj je broj u stalnom porastu. Prekogranična online kupovina u EU čini tek 14 posto ukupne internetske kupovine. Ukidanjem ove barijere očekuje se njen rast.
- Online tržište ima veliki potencijal koji bi koristio i hrvatskim trgovcima i potrošačima. Procjena je da bi povećanje online trgovine sa sadašnjih pet posto na 15 posto značilo siguran rast BDP-a na razini Unije za 1,7 posto - zaključuje Borzan.
VIDEO Top 10 najjeftinijih rabljenih automobila
Postoji još jedno područje koje bi trebalo regulirati. Naime, neki programi za računala, pretežno igre, ne mogu se instalirati bez prijave kod pojedinih online platformi kao što je npr. "Steam". Taj uvjet je napisan sitnim slovima negdje na rubu kutije ili omota pa ako se ne čita pažljivo, možete kupiti program od 40-60 Eura, koji ne možete instalirati. Dakle prisiljeni ste se prijaviti na točno određenu platformu a tamo vas dočeka "catch22". Da bi ste se prijavili morate pristati na to da vaši podaci budu arhivirani (naravno uz "strogo poštivanje privatnosti", ha, ha) u SAD-u, dakle izvan EU. Zakonodavstvo EU predviđa da se tako nešto može dogoditi samo vašim pristankom, ali ako ne pristanete, ne možete niti koristiti software. Trebalo bi stoga zabraniti prodaju takvih proizvoda unutar EU jer se kose sa fer odnosom prema potrošačima. Istu stvar rade Google i YouTube koristeći monopolistički položaj. Gospođo Borzan, nadam se da ovo čitate.