Trend o kojem se sve više govori i koji sve više uzima maha među pojedincima i tvrtkama je povećanje ekološke osviještenosti. S obzirom na vremenske (ne)prilike koje u sve većoj mjeri bombardiraju našu zemaljsku kuglu, dobro je što naša svjesnost o utjecaju na okoliš raste. Iako ponekad izgleda da smo mi, kao pojedinci, nebitni igrači te da je naš utjecaj premali u odnosu na velike potrošače energije i resursa, varamo se. Čak i mali doprinos svakog od nas čini mnogo za okoliš. Svi mi svojim ponašanjem izravno utječemo na okolinu i da bismo pridonijeli njenoj zaštiti trebamo krenuti od samih sebe. Bilo većim, bilo manjim angažmanom, bitno je da se aktivno uključimo u očuvanje okoliša i ponašamo se ekološki osviješteno i odgovorno.
Sve popularnije zeleno poslovanje
Briga za okoliš, štednja energije i odgovornije poslovanje polako se penju na ljestvici prioriteta sve više tvrtki u Hrvatskoj. Svakim danom sve je više organizacija koje kreću pravcem zelenog, odnosno održivog poslovanja. Cilj zelenog poslovanja je sustavno gospodarenje okolišem, energijom i resursima te istovremeno obrazovanje zaposlenika organizacije, kao i utjecaj na sve ostale dionike. Hrvatska poštanska banka je prihvatila principe zelenog poslovanja i već dvije godine uspješno provodi različite aktivnosti koje pridonose podizanju ekološke svijesti svojih zaposlenika. Zeleno poslovanje HPB-a temelji se na pridržavanju osnovnih načela ekološke i energetske održivosti, odnosno racionalnom korištenju energenata, uredskog materijala i opreme, smanjenju otpada i recikliranju. Svako od navedenih načela obuhvaća niz vrlo jednostavnih aktivnosti čija primjena rezultira pozitivnim učincima na okoliš i lokalnu zajednicu, ali i na samu organizaciju. Korist je dvostruka - osim što štedimo energiju i potrošnju resursa što pozitivno utječe na okoliš, štedimo i novac.
Odgovorno je jeftinije
Mnogo je načina na koje možemo pozitivno utjecati na svijet oko sebe. Krenimo od ponašanja u vlastitom domu. Svi smo mi svjedoci da nam prevelik dio mjesečnih prihoda odlazi na plaćanje režija. Klime, radijatori, hladnjaci, perilice, štednjaci i ostali kućanski aparati svi su oni veliki potrošači energije. A mi koji ih koristimo trebali bismo biti pažljiviji i racionalniji. Iako obično smatramo da su za povećanje energetske učinkovitosti stanovanja potrebna velika ulaganja, razumno korištenje energije ne košta, već naprotiv - štedi!
Bilo bi poželjno već prilikom kupovine kućanskih aparata obratiti pažnju na njihov energetski razred, iako to nije uvjet da bismo štedjeli. Održavati optimalnu ljetnu i zimsku temperaturu, gasiti aparate i rasvjetu kada ih ne koristimo, racionalno trošiti vodu, osobito toplu i slično samo su neki od jednostavnih načina kojima štedimo energiju i kućni budžet.
Ako smo u fazi kupovine nekretnine, trebali bismo razmotriti njen energetski certifikat. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju niti jedna nekretnina ne bi smjela biti prodana bez energetskog certifikata kao sastavnog dijela kupoprodajnog ugovora. Namjera ove europske direktive je osvijestiti građane o potrošnji energije u zgradama i kućama te svakom kupcu nekretnine dati do znanja što zapravo kupuje. Također, opremanjem vlastitog doma kvalitetnim energetskim sustavima može se značajno uštedjeti što se, u današnje vrijeme rasta cijena energenata, itekako može odraziti na stanje kućnog budžeta.
Zeleni trend kreditiranja
Da svijest građana o potrebi energetski učinkovitom stanovanju raste, dokazuje sve veća potražnja za takozvanim zelenim kreditima. Riječ je o posebnim kreditnim proizvodima banaka namijenjenim poboljšanju energetske učinkovitosti, odnosno kupovini ili izgradnju energetski učinkovitih nekretnina. Zeleni krediti najčešće su povoljniji od klasičnih stambenih kredita, a nudi ih sve više banaka u Hrvatskoj. Zeleni trend kreditiranja podržava i Hrvatska poštanska banka koja je prije godinu dana ovakav način financiranja ponudila građanima, a nedavno i poslovnim subjektima. Naime, koristi od povećanja energetske učinkovitosti nekretnina, ali i općenito poslovnih procesa, prepoznaje sve više tvrtki u Hrvatskoj. Što zbog manjih troškova energenata, što zbog povećanja profitabilnosti i konkurentnosti tvrtke ili smanjene emisije štetnih tvari u okoliš, zeleni su krediti sve traženiji među poslovnim subjektima. Činjenica je da svi mi polako shvaćamo da se isplati uložiti danas, kako bismo profitirali u budućnosti.
Print ili send?
Jedan je od najlakših, najjednostavnijih i najisplativijih doprinosa koje možemo dati za zdraviji okoliš je štednja papira. Većina nas još uvijek papir uzima zdravo za gotovo. On je jedna od onih stvari kojima smo svakodnevno okruženi pa uopće ne obraćamo pozornost na njegovu potrošnju. „Potreba“ za papirom je velika, a proizvodnja papira - što često zaboravljamo - odgovorna je za krčenje šuma diljem svijeta. Osim šuma, papirna industrija troši enormne količine energije te ima izrazito velik utjecaj na stvaranje efekta staklenika.
Za rast jednog drva potrebno je oko 30 godina, a njegovom preradom dobiva se vrlo mala količina papira. Nije li to prevelika cijena za papir kada već postoji odgovarajuća alternativa koju nam omogućuje moderna tehnologija?
eRačun čuva šume
Jedna od mogućnosti uštede papira je i elektronički račun kojeg sve više koriste tvrtke - izdavatelji računa, kao i krajnji korisnici, odnosno mi koji ih plaćamo. Elektronički račun istovjetan je papirnatom računu, a dostavlja se elektroničkim putem, odnosno e-mailom ili internetskim bankarstvom koje omogućuje i njegovo plaćanje. Ovo jednostavno i praktično rješenje za zaprimanje i plaćanje računa svojim klijentima nudi i HPB. Uz uslugu eRačun koja je na raspolaganju svim korisnicima internetskog bankarstva moguće je zaprimati i plaćati račune čak 20 izdavatelja, raznih telekom operatera, komunalnih poduzeća, osiguravajućih društava itd. Aktivacija usluge, kao i zaprimanje e-računa i e-uplatnica je potpuno besplatno, a za plaćanje računa primjenjuju se najniže bankovne naknade jednake onima za provođenje naloga putem internetskog bankarstva. Osim što nam štedi vrijeme i novac, eRačun zaslužan je za očuvanje šuma i smanjenje papirologije.
Ključ je u nama
Ekološka osviještenost nije samo prolazni trend - to je nešto što bi trebalo postati naša svakodnevnica ako želimo sačuvati planet za buduće generacije. Educirati se, promijeniti stare navike i prihvatiti nove energetski učinkovite tehnologije dugoročno je isplativ projekt - kako za nas same, tako i za našu tvrtku, okoliš te naposljetku, za bolju budućnost naše djece. Danas postoje razna tehnička rješenja koja nam pružaju mogućnost da uz manju potrošnju energije ne gubimo na njenoj učinkovitosti, a ključ leži u našoj ekološkoj osviještenosti.