Najpoznatiji internetski platni servis ima velike planove u Hrvatskoj. Želi privući trgovce i nove korisnike. Već svaki peti online kupac u Hrvatskoj koristi PayPal. Na konferenciji OMGcommerce 2015. u Zagrebu razgovarali smo s Mattom Komorowskim, direktorom prodaje PayPala za srednju i istočnu Europu, koji nam je ekskluzivno otkrio što točno planiraju napraviti.
Jeste li zadovoljni brojem korisnika u Hrvatskoj?
Sretni jesmo, ali ne mogu reći da smo zadovoljni. Hrvatsko tržište PayPalu je vrlo zanimljivo. Ovdje nismo izravno prisutni, nismo ulagali u marketing i prodaju, a bilježimo dobar priljev korisnika i zdrav rast korištenja naših usluga: 20% online kupaca u Hrvatskoj svaki mjesec barem jednom koristi za plaćanje PayPal, a 20% tih transakcija napravi se preko mobilnih telefona. Slični su pokazatelji u cijeloj srednjoj i istočnoj Europi.
Kakav rezultat na hrvatskom tržištu bi zadovoljio PayPal?
Naravno da sam zadovoljan što u Hrvatskoj rastemo organski na tako kvalitetan način. No, mislim da možemo još mnogo toga napraviti kad je riječ o rastu korisničke baze, a posebno tvrtki koje bi PayPal mogle koristiti u platnom prometu u Hrvatskoj i globalno. Hrvatska se sad orijentira prema izvozu, a PayPal je servis koji vam taj izvoz može olakšati, pojednostaviti i ubrzati. Već radimo s nekim hrvatskim tvrtkama, turistički izvozno orijentiranima, poput Sailing.hr-a i AdriaDay.com-a.
Znači li ovaj vaš nastup u Zagrebu da ćete otvoriti predstavništvo u Hrvatskoj?
Češće ćete sada viđati predstavnike PayPala u Hrvatskoj. Želimo intenzivnije surađivati s hrvatskim poslovnim inkubatorima, startupima i drugim tvrtkama te sudjelovati na konferencijama. No, mi smo tvrtka iz online svijeta i fizički smještaj ureda nam nije važan. U Hrvatskoj smo već potpuno prisutni jer je Hrvatska ulaskom u EU postala dio jedinstvenog EU tržišta, što uključuje i financijsko tržište. PayPal ima bankarsku licenciju u Luksemburgu. To je vrlo reguliran biznis. S tom licencijom poslujemo u cijeloj EU, pa tako i Hrvatskoj.
Znači, PayPal nije u cijelosti mogao poslovati u Hrvatskoj dok nismo postali članica EU?
Da. Nismo mogli ponuditi sve svoje usluge. S ulaskom u EU procedure i pravila financijskog poslovanja koja vrijede u Velikoj Britaniji, Francuskoj ili pak Njemačkoj sada vrijede i u Hrvatskoj.
No, još imate prepreke za puni ulazak na hrvatsko tržište, poput činjenice da ne prihvaćate plaćanje u kunama, a HNB nalaže da platni promet u Hrvatskoj bude isključivo u kunama. Planirate li to riješiti?
Da, u Hrvatskoj se u unutarnjem prometu može plaćati samo u kunama. No, PayPal je lani kupio tvrtku Braintree, koja procesira kreditne kartice omogućujući plaćanje s više od 130 svjetskih valuta, među kojima je i kuna. Kad će takva usluga postati dostupna u Hrvatskoj, zasad ne mogu reći, ali tehnička pretpostavka postoji.
PayPal razvija i offline model plaćanja kojim konkurira gotovini i karticama u fizičkom svijetu. Znači li to da ćete vrlo brzo moći trgovcima poput Konzuma, Mercatora, Bille i Lidla ponuditi mogućnost da im kupci na blagajnama plaćaju preko PayPala?
Da. To ćemo omogućiti. O tome kad točno, ne bih govorio. To je područje koje se vrlo brzo razvija i svi su zainteresirani ući na njega. Apple gura NFC, kao i banke i telekomi. No, iskreno, ne smatram da je to dobro rješenje. Korisniku je svejedno hoće li nešto platiti tako da provuče mobitel ili karticu. U osnovi je model plaćanja identičan, nije ni jednostavniji za korisnika, niti mu donosi dodanu vrijednost. Imate Google koji to pokušava riješiti vezanjem uz svoj operativni sustav, proizvođači mobitela poput Samsunga, LG-a i Sonyja vezanjem za svoje uređaje itd. PayPal nudi rješenje koje ne ovisi o uređaju, platformi i mediju. Ono se nalazi u cloudu i cilj mu je da ponudi dodanu vrijednost i korisniku i trgovcu.
Zašto svi žele u offline plaćanja?
Time se sad bave samo banke i kartičari, a to je platni biznis u kojem se vrti od 10 do 20 puta više novca nego u online svijetu. K tome, to je biznis, kao u slučaju kartica, koji se nije promijenio posljednjih 50 godina. Najveća inovacija bila je kartica koja ima ugrađen čip, pin i NFC. Sad dolaze plaćanja preko mobitela i drugih platformi koja nude dvosmjernu komunikaciju, geolokaciju i mnogo drugih mogućnosti.
Da biste uhvatili velike trgovce, trebat će vam još mogućnost koju nemate, a to je da sredstva izravno prenosite s PayPal računa na njihov bankarski račun. Kad ćete to uvesti?
Na tržištima poput Hrvatske, Bugarske i Rumunjske imamo taj problem. To ne vrijedi za većinu tržišta u Uniji. No, ovdje novac možete prebaciti na kreditnu karticu. Uskoro ćete to moći i izravno na bankovni račun. PayPal radi na tome implementacijom SEPA-e. I točno, to će biti značajna stvar za velike trgovce, znači one koji imaju veliki promet.
Zašto smatrate da ima prostora za rast kod hrvatskih trgovaca znajući da je ovdje dugo izražena recesija?
Hrvati PayPal najviše koriste za kupnju u inozemstvu. Oni su po parametrima na razini regije. No, u Hrvatskoj samo dva-tri posto trgovaca radi posao online, a taj je pokazatelj u zapadnoj Europi veći od 10 posto. Znači, ima prostora za rast. PayPal je imao razvojni odjel u Splitu. Prvotno je to bio odjel tvrtke Where, koju je kupio PayPal. Hoćete li opet ovdje otvarati razvoj? Mnogo preuzimamo. Nedavno smo kupili jednu izraelsku tvrtku za kibernetičku sigurnost i jedan američki loyalty program. U Hrvatskoj ima mnogo talentiranih programera i drugih stručnjaka tako da je ta mogućnost otvorena. No, zasad ne postoji konkretan projekt u tom smislu.
Kakva je budućnost platnog prometa?
Plaćanja će se sve više odvijati u mobilnom okruženju i sve više će postajati nevidljiva. Danas, npr., možete koristiti Uber tako da preko PayPala dopustite predautorizaciju plaćanja. Kad naručite taksi, potvrdite vožnju i automatski ste potvrdili i plaćanje.
Hrvatski startup Kisha obratio se vašoj konkurenciji Stripeu jer nudi, npr., predautorizaciju plaćanja i naplatu s kreditne kartice tek po potvrdi dostave. Zašto PayPal to ne nudi ovdje?
Sve što može ponuditi Stripe, može i PayPal. Napredne metode plaćanja dostupne su. PayPal želi u Hrvatsku.
Hoćete li surađivati s telekomima i bankama?
U Grčkoj već nudimo uslugu kupnje bona za mobitel. No, platni sustav je kompleksan zbog korisničkog iskustva, sigurnosti i menadžmenta rizika. To se područje brzo razvija. U SAD-u i Britaniji banke i telekomi surađuju na standardima za plaćanje. PayPal ima snažan adut jer imamo 160 milijuna korisnika. Posljednje što smo ponudili povrat je novca za dostavu.
>>Na prvi Droidcon u Zagrebu stižu Intel, Facebook, PayPal...
>>PayPal gasi poslovanje kod nas jer ne želi zapošljavati administraciju