Direktor prodaje

Matt Komorowski: U Lidlu i Konzumu plaćat će se PayPalom

Matt Komorowski
Foto: Zarko Basic/PIXSELL
1/2
07.05.2015.
u 08:30

Offline model plaćanja sve se brže razvija, a prednost PayPala je što njegovo rješenje ne ovisi o uređaju, platformi i mediju

Najpoznatiji internetski platni servis ima velike planove u Hrvatskoj. Želi privući  trgovce  i nove korisnike. Već svaki peti online kupac u Hrvatskoj koristi PayPal. Na konferenciji OMGcommerce 2015. u Zagrebu razgovarali smo s Mattom Komorowskim, direktorom prodaje PayPala za srednju i istočnu Europu, koji nam je ekskluzivno otkrio što točno planiraju napraviti.

Jeste li zadovoljni brojem korisnika u Hrvatskoj?

Sretni  jesmo, ali ne mogu reći da smo zadovoljni. Hrvatsko tržište PayPalu je vrlo zanimljivo. Ovdje nismo izravno prisutni, nismo ulagali u marketing i prodaju, a bilježimo dobar priljev korisnika i zdrav rast korištenja naših usluga:  20% online kupaca u Hrvatskoj svaki mjesec barem jednom koristi za plaćanje PayPal, a 20% tih transakcija napravi se preko mobilnih telefona. Slični su pokazatelji u cijeloj srednjoj i istočnoj Europi.

Kakav rezultat na hrvatskom tržištu bi zadovoljio PayPal?

Naravno da sam zadovoljan što  u  Hrvatskoj  rastemo  organski na tako kvalitetan način. No, mislim da možemo još mnogo toga napraviti kad je riječ o rastu korisničke baze, a posebno tvrtki koje bi PayPal mogle koristiti u platnom prometu u Hrvatskoj i globalno. Hrvatska se sad orijentira prema izvozu, a PayPal je servis koji vam taj izvoz može olakšati, pojednostaviti i ubrzati. Već radimo s nekim hrvatskim tvrtkama, turistički izvozno orijentiranima, poput Sailing.hr-a i AdriaDay.com-a.

Znači  li  ovaj  vaš  nastup  u  Zagrebu  da ćete otvoriti predstavništvo u Hrvatskoj?

Češće ćete sada viđati predstavnike PayPala u Hrvatskoj. Želimo intenzivnije surađivati s hrvatskim poslovnim inkubatorima, startupima i drugim tvrtkama te sudjelovati na konferencijama. No, mi smo tvrtka iz online svijeta i fizički smještaj ureda nam nije važan. U Hrvatskoj smo već potpuno prisutni  jer je Hrvatska ulaskom u EU postala dio jedinstvenog EU tržišta, što uključuje i financijsko  tržište. PayPal ima bankarsku licenciju u Luksemburgu. To je vrlo reguliran biznis. S tom licencijom poslujemo u cijeloj EU, pa tako i Hrvatskoj.

Znači,  PayPal  nije  u  cijelosti  mogao  poslovati  u Hrvatskoj dok nismo postali članica EU?

Da. Nismo mogli ponuditi sve svoje usluge. S ulaskom u EU procedure i pravila financijskog poslovanja koja vrijede u Velikoj Britaniji, Francuskoj ili pak Njemačkoj sada vrijede i u Hrvatskoj.

No, još imate prepreke za puni ulazak na hrvatsko tržište, poput činjenice da ne prihvaćate plaćanje u kunama, a HNB nalaže da platni promet u Hrvatskoj bude isključivo u kunama. Planirate li to riješiti?

Da, u Hrvatskoj se u unutarnjem prometu može plaćati samo u kunama. No, PayPal je lani kupio tvrtku Braintree, koja procesira kreditne kartice omogućujući plaćanje s više od 130 svjetskih valuta, među kojima je i kuna. Kad će takva usluga postati dostupna u Hrvatskoj, zasad ne mogu reći, ali tehnička pretpostavka postoji.

PayPal razvija i offline model plaćanja kojim konkurira gotovini i karticama u fizičkom svijetu. Znači li to da ćete vrlo brzo moći trgovcima poput  Konzuma,  Mercatora, Bille i Lidla ponuditi mogućnost da im kupci na blagajnama plaćaju preko PayPala?

Da. To ćemo omogućiti. O tome kad točno, ne bih govorio. To je područje koje se vrlo brzo razvija i svi su zainteresirani ući na njega. Apple gura NFC, kao i banke i telekomi. No, iskreno, ne smatram da je to dobro rješenje. Korisniku je svejedno hoće li nešto platiti tako da provuče mobitel ili karticu. U osnovi je model plaćanja identičan, nije ni jednostavniji za korisnika, niti mu donosi dodanu vrijednost. Imate Google koji to  pokušava  riješiti vezanjem uz svoj operativni sustav, proizvođači mobitela poput Samsunga, LG-a i Sonyja vezanjem za svoje uređaje itd. PayPal nudi rješenje koje ne ovisi o uređaju, platformi i mediju. Ono se nalazi u cloudu i cilj mu je da ponudi dodanu vrijednost i korisniku i trgovcu.

Zašto svi žele u offline plaćanja?

Time  se  sad bave samo banke i kartičari, a to je platni biznis u kojem se vrti od 10 do 20 puta više novca nego u online svijetu. K tome, to je biznis, kao u slučaju  kartica, koji  se nije promijenio posljednjih 50 godina.  Najveća inovacija bila je kartica koja ima ugrađen čip, pin i NFC. Sad dolaze plaćanja preko mobitela i drugih platformi koja nude dvosmjernu komunikaciju, geolokaciju i mnogo drugih mogućnosti.

Da biste uhvatili velike trgovce, trebat će vam još mogućnost koju nemate, a to je da sredstva izravno prenosite s PayPal računa na njihov bankarski račun. Kad ćete to uvesti?

Na  tržištima poput Hrvatske, Bugarske i Rumunjske imamo taj problem. To ne vrijedi za većinu  tržišta u Uniji. No, ovdje novac možete prebaciti na kreditnu karticu. Uskoro ćete to moći i izravno na bankovni račun. PayPal radi  na tome implementacijom SEPA-e. I točno, to će biti značajna stvar za velike trgovce, znači one koji imaju veliki promet.

Zašto smatrate da ima prostora za rast kod hrvatskih trgovaca znajući da je ovdje dugo izražena recesija?

Hrvati PayPal najviše koriste za kupnju u inozemstvu. Oni su po parametrima na razini regije.  No, u Hrvatskoj samo dva-tri posto trgovaca radi posao online, a taj je pokazatelj u zapadnoj Europi veći od 10 posto. Znači, ima prostora za rast. PayPal je imao razvojni odjel  u Splitu. Prvotno je to bio odjel tvrtke Where, koju je kupio PayPal. Hoćete li opet ovdje otvarati razvoj? Mnogo preuzimamo. Nedavno smo kupili jednu izraelsku tvrtku za kibernetičku sigurnost  i jedan  američki loyalty program. U  Hrvatskoj  ima  mnogo talentiranih programera i drugih stručnjaka tako da je ta mogućnost otvorena. No, zasad ne postoji konkretan projekt u tom smislu.

Kakva je budućnost platnog prometa?

Plaćanja će se sve više odvijati u mobilnom okruženju i sve više će postajati nevidljiva. Danas,  npr.,  možete  koristiti Uber tako da preko PayPala  dopustite predautorizaciju plaćanja. Kad naručite taksi, potvrdite vožnju i automatski ste potvrdili i plaćanje.

Hrvatski startup Kisha obratio se vašoj konkurenciji Stripeu jer nudi, npr., predautorizaciju plaćanja i naplatu s kreditne kartice tek po potvrdi dostave. Zašto PayPal to ne nudi ovdje?

Sve što može ponuditi Stripe, može  i PayPal. Napredne metode plaćanja dostupne su. PayPal želi u Hrvatsku.

Hoćete li surađivati s telekomima i bankama?

U Grčkoj već nudimo uslugu kupnje bona za mobitel. No, platni sustav je kompleksan zbog  korisničkog iskustva, sigurnosti i menadžmenta rizika. To se područje brzo razvija. U SAD-u i Britaniji banke i telekomi surađuju na standardima  za  plaćanje.  PayPal  ima  snažan adut jer imamo 160 milijuna korisnika. Posljednje što smo ponudili povrat je novca za dostavu.

>>Na prvi Droidcon u Zagrebu stižu Intel, Facebook, PayPal...

>>PayPal gasi poslovanje kod nas jer ne želi zapošljavati administraciju

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije