Kad se moćne, metalne ptice s prepoznatljivim ‘kockicama’ na repu približe tlu, za kontrolore leta u svim zračnim lukama europskog neba već izdaleka dvojbi ne može biti – slijeće avion Croatije Airlinesa. Prepoznatljive, blago iznijansirane crveno-plavo kvadrate ‘iscrtala’ je ženska ruka. Ista koja je zaslužna i za dizajn čaša za let Svetog Oca Ivana Pavla II., kompanijskih kalendara, marama kao rutnih mapa, presvlaka za sjedala, pladnjeva, plakata i brojnih drugih kompanijskih sitnica i krupnica po kojima se prepoznaje pripadnost hrvatskom avioprijevozniku.
Stazama Vilima Vasata
Kroz ruke joj moraju proći i redovi letenja, inflight magazin, brošure, promidžbeni filmovi, baneri...
– Sve do čačkalica – šali se voditeljica kompanijskog dizajna u Croatiji Airlinesu Ivana Ivanković, koja je svojoj tvrtki 2004. priskrbila i međunarodnu nagradu ReBrand100. – I najmanji detalj mora biti djelić slagalice i uklapati se u vizualni identitet Croatije Airlinesa.
U taj je izazov kročila prije dvadeset godina, kad je kao svršeni student u prvoj generaciji tada novog interfakultetskog Studija za dizajn na natječaju izabrana kao najkreativniji kandidat. Tražilo se osobu koja će nastaviti razvijati vizualni koncept, koji je postavio autoritet u europskim razmjerima Vilim Vasata, profesor komunikacijskog dizajna iz Essena.
– Kao prvi studenti tadašnjeg novog studija, i mi i profesori bili smo jako ambiciozni i entuzijastični. Atmosfera je bila sjajna, a zahvaljujući svemu tome imali smo priliku slušati najveća imena hrvatskog dizajna. Kad sam diplomirala, imala sam osjećaj kako bih, da mi netko ponudi, i dizajn na svemirskoj raketi prihvatila bez oklijevanja tako da se nisam uplašila ni velike prilike koja mi se odmah nakon studija pružila u Croatiji Airlinesu – prisjeća se Ivana.
Okupirani izložbom
Dvadeset godina kasnije, nakon što su crvena, bijela, plava i siva te font helvetica postali komunikacijske konstante CA, kompanijska dizajnerica, s timom CA u kojem su vanjski suradnici dizajner Nenad Vujošević i fotograf Damir Fabijanić, pred još jednim je velikim događanjem. Za desetak dana u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt otvara se izložba “25 godina dizajna i fotografije u Croatiji Airlinesu”. Zainteresirani će moći razgledati i upoznati se s tim važnim segmentom imidža hrvatske aviokompanije u razdoblju od 25. rujna do 5. listopada.
– Trenutačno smo svi time jako okupirani – kaže Ivana, mama dječaka od sedam i četiri godine koja posljednjih godina više ne ostaje na poslu od osam pa, prema potrebi, i do 22, 23 sata. – Sad kad su došla djeca nemam puno manevarskog prostora, u 16 moram krenuti s posla. No, otkrila sam da poslu mogu jednako doprinijeti kao i u prvim godinama karijere kad se nisam morala žuriti kući. Naučila sam iskoristiti svaki trenutak, praznog hoda na poslu više nema. Doista, organizacija je ključna – ističe .
Zbog nabijenog rasporeda ne žali. Voli posao koji radi i nijednom nije zažalila što je, premda je u torbi nosila papire za upis na arhitekturu, u zadnji tren promijenila odluku.
– Razmišljala sam i o Likovnoj akademiji, ali kad sam vidjela da se otvara Studij dizajna, sve je palo u drugi plan – kaže Ivana.
>>25. obljetnica hrvatske zrakoplovne tvrtke