Poslovni dnevnik samo nekoliko mjeseci uoči ulaska Hrvatske u Europsku uniju pokrenuo je projekt Hrvatska 2020. i angažirao široki krug velikih i malih poduzetnika, menadžera, investitora, znanstvenika... Hrvatska strategija rasta u europskom okruženju trebala bi ukazati na to gdje leže razvojne prilike, a što su iluzije i bacanje novca.
I dok EU svoje ciljeve zna, Hrvatska ih tek treba definirati. Jasno je tek da smo po većini kriterija na samome dnu europske ljestvice, a negativna poduzetnička i investicijska klima ne pružaju razlog za optimizam.
Poslovni dnevnik pokušat će pridonijeti pronalaženju novog, drugačijeg, modela gospodarskog rasta – pametnog, održivog i uključivog.
Kao prvi korak proveli smo anketu \"Prilike za istraživanje i inovacije u Hrvatskoj\", jer je Hrvatska prema vlastitim ulaganjima u istraživanje i razvoj sa samo 0,73% bruto domaćeg proizvoda pri dnu ljestvice europskih zemalja.
Povjerenje dijaspore
Na uzorku od ukupno 1019 ispitanika, posjetitelja web izdanja Poslovnog dnevnika (Poslovni.hr), najčitanijeg poslovnog portala u Hrvatskoj, provjerili smo stavove čitatelja. Detaljniji prikaz istraživanja Poslovni dnevnik donosi u četvrtak u posebnom prilogu.
Može li Hrvatska postati ekonomija utemeljena na znanju? Samo 22 posto ispitanika smatra da Hrvatska do kraja desetljeća nema izgleda da postane ekonomija utemeljena na znanju ili barem postavi osnove za takav razvoj. Ostalih 78 posto vjeruje da potencijal postoji. Čak 52,2 posto ispitanika drži da je takav razvoj možda i moguć, ali da ovisi o politici, a 7,9 posto uspjeh vezuje uz dovoljno novca. Ključnim faktorom uspjeha ne smatra se, dakle, novac, nego politička volja da se krene u tom smjeru.
Najviše povjerenja u Hrvatsku pokazali su oni koji u njoj ne žive – Hrvati iz inozemstva. Ključnim za uspjeh u orijentaciji na istraživanje i razvoj je strategija države. Ovaj stav ima 56,7 posto ispitanika. Poduzetnička inicijativa je na drugom mjestu (21,9%), slijede strana ulaganja (12,6%) i na kraju ulazak u EU, koji najvažnijim smatra samo 8,7 posto anketiranih.
Imućni i obrazovani
Zanimalo nas je i što naši posjetitelji misle o potencijalu gospodarskih sektora? Sa čak 37,8 posto glasova, turizam i ugostiteljstvo odabrani su kao najprosperitetniji sektori za istraživanje i razvoj. Na drugom i trećem mjestu su IT i industrija hrane i pića za koje se odlučilo 14,7 posto, odnosno 14 posto anketiranih.
U anketi Poslovnog dnevnika prevladavaju muškarci (77,8%). U anketi je sudjelovalo najviše ispitanika između 30 i 39 godina (31,8%), a najmanje mlađih od 20 godina (4,3%) i starijih od 60 godina (5,5%).
Prema obrazovnoj strukturi ispitanika, njih 66,8 posto je visoko obrazovano, a sa srednjom školom samo ih je 27,6 posto.
Prema zaposlenju, prevladavaju zaposlenici (27,4%) te rukovoditelji (13,2%) i studenti (12,1%). Gotovo svaki deveti ispitanik vlasnik je tvrtke (10,7%), a slobodnim zanimanjima bavi se 5,3 posto ispitanika. Svaki peti (19,9%) zarađuje više od 10.000 kuna, a svaki drugi dolazi iz kućanstva s prihodom iznad 10.000 kuna.
ja znam kako bacate novac za Hrvatski turizam, zovete budale na vecere koji nisu mjerodavni, svi se napiju i nazderu na racun Hrvatske i to je sve, onda krcmar jos doda par flasa i datum svog rodenja i datume namjestenih i onda posalje racun u Zagreb, poslije se smije i kaze vidis budale, tako su svi budale u Saboru a narod nema posla, Josipovic se ruga i kaze radite malo vise, a nema narod gdje da radi, to je fakat. drugi opet hoce da Hrvatska bude velesila u Turizmu sa 2-3 mjeseca sezone, a nemaju pojma o Turizmu,