Dieselgate, najveća afera u povijesti autoindustrije u kojoj je najveća automobilska grupa na svijetu, njemački Volkswagen, priznao varanje na ispustu štetnih plinova iz svojih automobila, i dalje trese Njemačku.
Jučer ujutro njemačka je policija uhitila glavnog izvršnog direktora Audija Ruperta Stadlera, šefa premium brenda VW grupe, u njegovom domu u Ingolstadtu u kojem se nalazi Audijevo sjedište, baš kada se spremao na sastanak Odbora direktora VW grupe u Wolfsburg. Stadler je prva zaista krupna riba, top menadžer iz VW grupe, koji je završio iza rešetaka zbog afere Dieselgate. Šef Audija, koji je na njegovu čelu od 2010., pod istragom je s još 20 ljudi među kojima je još jedan visokopozicionirani član Audijeve uprave.
Osumnjičeni su za prijevaru jer su se Audijevi kontaminirani dizelski automobili nastavili prodavati na europskom tržištu bez obzira na to što su Amerikanci 2015. otkrili da dizelski VW i Audi auti imaju ugrađen ilegalan softver koji fiktivno smanjuje ispust štetnih NOx plinova na eko testiranju, dok se u realnoj vožnji isključuje. Stadler je pritvoren u istražnom zatvoru u Münchenu, a kao razlog pritvora sud navodi opasnost od uništenja dokaza i utjecaja na svjedoke. Nadzorni odbor VW-a odmah je najavio da će ga, bez obzira na presumpciju nevinosti, zbog redovnog poslovanja Audija, smijeniti i ubrzo postaviti vršitelja dužnosti.
Podsjetimo, nadzorni organi SAD-a otkrili su u rujnu 2015. ilegalni računalni program u VW i Audi automobilima koji je skrivao ispust štetnih plinova koji su bili do 40 puta veći od dopuštenih graničnih vrijednosti zbog čega je VW grupa s američkog tržišta morala povući više od 600.000 automobila s 2-litrenim i 3-litrenim dizelskim motorima i isplatiti odštete i kazne u iznosu većem od 22 milijarde dolara. Jesenas je šef Volkswagena za SAD Oliver Schmidt osuđen na sedam godina zatvora, a ove je godine u SAD-u podignuta optužnica i protiv bivšeg glavnog izvršnog direktora VW grupe Martina Winterkorna, koji je ubrzo nakon izbijanja skandala podnio ostavku. Winterkorna istražuju i njemačke vlasti.
Upravo je činjenica da su kupci dizelskih automobila u SAD-u dobili pravo na otkup auta od strane VW-a i Audija i što su im isplaćene izdašne odštete za europske kupce sporna. Naime, kupci istovjetnih kontaminiranih dizelskih automobila u Europi, kojih je, dakako, mnogo više od onih u SAD-u u kojem su za razliku od Europe dizelaši, imaju pravo samo na preinaku ilegalnog softvera. S obzirom na nove okolnosti, vidjet će se hoće li kupci auta kupljenih nakon izbijanja afere, ako se Stadleru i njegovim suradnicima dokaže da su nastavili prodavati takve automobile iako su znali da imaju nelegalne dijelove, imati pravo na bilo kakvo obeštećenje.
Ali, nema samo Volkswagen grupa problema s nelegalnim ispušnim sustavima. Njemačke vlasti naložile su Daimleru opoziv i preinake na 240.000 spornih Mercedesovih automobila u Njemačkoj sa softverom koji prečesto isključuje sustav pročišćavanja ispusta štetnih plinova. Takvih automobila, među kojima su popularni modeli C-klasa 220d i GLC 220d na europskim je cestama oko 770.000. Prošlog je tjedna u Njemačkoj objavljena i prva konkretna prvostupanjska presuda prema kojoj je sud dao za pravo kupcu Mercedes Vita koji je Daimler tužio zbog prijevare. To bi moglo pokrenuti lančanu reakciju. Daimler je odmah najavio žalbu.