Svi znamo (i osjećamo) da živimo u financijski nezahvalnom i nesigurnom vremenu. Kriza je napravila svoje, a oporavak gospodarstva još nije na vidiku. Često se podsjećamo na minuse, kredite koje nam je sve teže otplaćivati, kartice s kojima se većina nas nekako snalazi… to je dio naše svakodnevice i svi se s tim nosimo na načine na koje najbolje znamo.
Istražili smo što se događa kada u jednom trenu shvatimo da kredit koji imamo više nismo u stanju uredno plaćati?! Ostali smo bez posla, razboljeli se ili smo naslijedili dugove koje pored svojih obveza ne možemo vraćati?! Znamo li što nam je činiti u takvim situacijama?! Jesmo li upoznati s opcijama koje nam se nude?! Znamo da nije mudro unaprijed gledati sve crno, no dobro je za početak znati što možemo poduzeti i kome se javiti u ovakvim neprilikama. Postoje situacije u životu u kojima se zateknemo, one koje nismo birali niti planirali, ali zbog kojih smo prisiljeni mijenjati vlastite navike i prioritete.
Moratorij na kredit
Kada govorimo o kreditu kojeg zbog novih okolnosti ne možemo otplaćivati onako kako smo to prvotno zamislili, postoje slučajevi u kojima banke izlaze ususret svojim klijentima i odobravaju određeno razdoblje u kojem se odgađa otplata duga - moratorij. Najčešće se mogu zatražiti dvije vrste moratorija - onaj koji se odobrava na rok od 12 mjeseci prilikom kojeg korisnici kredita plaćaju samo mjesečnu kamatu te onaj koji se odobrava na kraći rok od šest mjeseci s jednokratnim dospijećem kamate po isteku mirovanja.
Slučajevi u kojima korisnici imaju pravo zatražiti moratorij su najčešće povezani s gubitkom zaposlenja i samim time redovnih primanja, zatim s bolovanjem dužim od 42 dana, nasljedstvom, jer nažalost danas je izglednije da ćete naslijediti dugove nego da imate nepoznatog rođaka u dalekoj Australiji, bolestima i liječenjem koje iziskuje dodatne troškove, ali i s onim sretnijim okolnostima koje se odnose na prinove u obiteljima odnosno porodiljne dopuste.
Savjet uvijek možemo dobiti
Ukoliko ne ispunjavamo uvijete za odobravanje moratorija, a nismo u mogućnosti pratiti prvotno dogovoreni ritam otplate kredita, banke nude različita rješenja i opcije reprograma. Već smo ranije u našem savjetniku napominjali kako je korisno, ponekad i neophodno, savjet potražiti direktno kod osobnih bankara, posebno ako imamo financijsku dilemu ili jednostavno ne vidimo izlaz.
Uostalom, bankari postoje i rade zbog nas i imaju obvezu predložiti nam rješenje Zato sastanak s bankarom ne treba odgađati.
Pomoć nakon katastrofe
Ovih smo dana, nažalost, svjedoci katastrofe zbog koje se pojavila jedna nova «vrsta» moratorija, ona kolektivna. Poplave koje su pogodile istok naše zemlje i pritom uništile domove i izbrisale imovinu stvaranu godinama ugrozile su egzistenciju tisuća obitelji. Hrvatska je odmah pokazala da je spremna pomoći na sve moguće načine, svi smo se aktivirali pružajući podršku ljudima koji su ostali bez kuća i mogućnosti za normalan život.
Banke su najavile mogućnost moratorija na otplatu kredita, a Hrvatska poštanska banka uvela je moratorij na kredite svojih klijenata s ugroženih područja na godinu dana bez plaćanja kamate u tom razdoblju. Svima nam je cilj da se što prije stvore uvjeti za oporavak nakon katastrofe i za obnovu u koju će se uključiti i HPB svojim posebnim kreditnim programima.
Velika katastrofa podsjetila nas je na neke životne lekcije o vrijednostima i međusobnom razumijevanju. Život piše romane, a mi priželjkujemo puno onih sa sretnim završetkom. Moratorij se ovdje pojavio silom prilika, nakon njega na dnevni red trebale bi stići vedrije teme jer svi očekujemo skori početak obnove.