Globalna pojava korona virusa događaj je koji je u potpunosti iznenadio svijet. Brojne zemlje bile su primorane uvesti restriktivne mjere što je za posljedicu imalo drastično smanjenje gospodarske aktivnosti. Sve donedavno bilo je nemoguće zamisliti da nešto može uzrokovati ovakav lockdown s velikim utjecajem na gospodarstvo. Covid-19 se izravno upleo u sve sfere naših života i pritom pokazao da ne diskriminira po pitanju nacionalnosti, spola ili imovinskog statusa.
Pred posebno velikim izazovima našla su se mala poduzeća. Pandemija ih je prisilila na brzi proces donošenja odluka pa su ista morala preispitati svoj poslovni model i operacije kako bi rizike svela na minumum i nastavila s radom.
Poduzeće Točka sna, u vlasništvu Marijane Birkić Lovegrove, pokazalo se prilično otpornim i u boljoj startnoj poziciji da se nosi s posljedicama krize u odnosu na konkurenciju. Unatoč aktualnoj pandemiji, nedavno unaprijeđena internetska trgovina ovog poduzeća, Lafaboo.com utrostručila je svoje prihode i povećala bazu kupaca tri puta u odnosu na period prije Covid-19 krize.
Kako je sve počelo
Marijana je neuspješno tražila drvenu kućicu za lutke za svoju četverogodišnju kćer i prepoznala priliku na domaćem tržištu visokokvalitetnih igračaka. To ju je potaknulo na otvaranje vlastite trgovine koju je 2015. unaprijedila i internet trgovinom s igračkama koje pobuđuju dječju radoznalost i pokreću bezgraničnu maštu djece u dobi od 0 do 12 godina.
Kako bi se pripremila za uspješno pokretanje Lafaboo.com-a, Marijana se odlučila na sudjelovanje u nizu edukacija koje je organizirao EBRD, a koje su posebno dizajnirane za uspješne poduzetnice. Nakon toga je uslijedila suradnja na provođenju projekta poslovnog savjetovanja koji je za Točku sna vodio ekspert za internet trgovinu.
Usavršavanje upravljačkih i komunikacijskih vještina Marijani je bilo značajno da svoju internet trgovinu pretvori u atraktivnu platformu prilagođenu korisnicima, što je 2019. bilo prepoznato od struke i Lafaboo.com osvaja prestižnu nagradu za najbolju internet trgovinu za male tvrtke i najbolju u kategoriji dječja oprema i obitelj. Iako se tada se činilo da je takva vrsta moderne web platforme bila ispred svog vremena, ona se pokazala ključnom u vrijeme pandemije.
Marijana Birkić Lovegrove: „Vrlo sam zahvalna na svoj pomoći i podršci koju smo dobili kroz Program za poduzetnice Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Ova mi je podrška omogućila da ostvarim svoj san i otvorim trgovinu visokokvalitetnih igračaka i istovremeno izgradim uspješan posao. Najviše me raduje što su tijekom Covid-19 krize roditelji prepoznali kako naše igračke i društvene igre doprinose okupljanju obitelji i oplemenjuju vrijeme koje roditelji provode sa svojom djecom. Kao roditelj znam koliko je teško odvojiti djecu od njihovih uređaja, tako da naše igračke i igre doživljavamo kao način zbližavanja u zajedničkim obiteljskim aktivnostima.”
Vizija i strategija dugoročno su se isplatile Marijani, kao i mnogim drugim sudionicama EBRD-ovog Programa za poduzetnice.
10 uspješnih godina i mnoge perspektivne poslovne priče
U sklopu inicijative žena u poslovnom svijetu, EBRD promiče žensko poduzetništvo omogućavajući pristup financiranju, savjetodavnim i ostalim nefinancijskim uslugama usmjerenim poslovnom razvoju.
Programom za poduzetnice u Hrvatskoj kroz razne aktivnosti obuhvaćeno je više od 2300 poduzetnica. Njih 94 je implementiralo savjetodavni projekt, više od 200 sudjelovalo je na treninzima koji su pokrivali različite teme uključujući financijski menadžment, umijeće liderstva, digitalni marketing, IKT u poslovanju, 34 ih je sudjelovalo u mentorskom programu i velik broj bio dijelom umrežavanja. Samo prošle godine, 83 posto poduzeća koje su implementirale savjetodavni projekt u sklopu programa povećalo je prihode, 72 posto broj zaposlenih i 67 posto je povećalo izvoz.
„Uspjeh programa svjedoči da, kad se jednom riješe nedostaci tržišta i uklone prepreke za ostvarivanje jednakih mogućnosti, poduzeća na čijim su vodećim pozicijama žene, predodređena su za uspjeh i izgradnju slobodnog, tržišno orijentiranog i demokratskog društva“, rekla je Victoria Zinchuk, direktorica EBRD-a za Hrvatsku.
Program je kao pilot aktivnost započeo 2011. uključujući samo savjetodavne aktivnosti da bi naknadno prerastao u sveobuhvatni Program za poduzetnice koji nudi poslovno savjetovanje i financiranje u suradnji s partnerskim bankama Raiffeisenbank Austria d.d., Privredna Banka Zagreb d.d. i Hrvatska Poštanska Banka d.d. Donacijska sredstva za savjetodavni dio programa u Hrvatskoj omogućio je Taipei Kina kroz EBRD Small Business Impact Fund (Italija, Taipei Kina, Korea, Japan, Luksemburg, Švedska, Švicarska i SAD).
Podrška ženskom umijeću upravljanja
Banka smatra da će trenutna kriza različito utjecati na muškarce i žene i da će imati nerazmjerne ekonomske posljedice na žene koje često imaju više obaveza vezanih za odgoj djece.
Nakon desetgodišnje provedbe programa, EBRD je bio spreman stati uz poduzetnice i u vrijeme krize. Banka je reagirala brzo i primijenila je niz mehanizama u okviru svog Paketa solidarnosti, kako bi pomogla poduzećima koje se uslijed krize nose sa snažnim padom poslovanja. Također, EBRD je kao odgovor na potrebu prilagodbe na rad na daljinu, hrvatskim poduzetnicama ponudio online edukacije s fokusom na upravljanje novčanim tokovima i kako poslovanje učiniti otpornim na izazove u krizi i nakon nje.
Drugi primjer je mentorski program sa Zaposlenom, koji se djelomično provodio online, a u sklopu kojeg je 16 poduzetnica imalo pristup respektabilnim poslovnim ženama s kojima su razmijenile znanja i poslovna iskustva, kako bi unaprijedile svoje vještine upravljanja i vođenja.
I posljednje, ali ne manje bitno, EBRD je pokrenuo besplatnu online platformu učenja i savjetovanja za mikro, mala i srednja poduzećima suočena s ekonomskim posljedicama pandemije. Programu „Znati kako…u krizi“ pristupa se putem poveznice: www.knowhowacademy.com. Poduzetnici imaju pristup treninzima, literaturi, savjetovanju kriznog menadžmenta sa stručnjacima iz različitih industrija i interaktivnim forumima i raspravama.
Posljedice krize, koja je zahvatila mnoga mala poduzeća, u fokus stavlja otpornost kao ključnu odliku poslovanja. Vještina je to koje su mnoge poduzetnice njegovale tijekom vlastitog razvoja, stoga se iz načina na koji žene upravljaju u doba pandemije može se izvući mnogo pouka. Samo u Hrvatskoj, EBRD je ponosan partner velikom broju poduzeća različitih industrija, kao npr. XD Fashion Group u modnoj industriji, međunarodno priznatom Studiju 3LHD te Poslovnoj inteligenciji u IT industriji. Sa sigurnošću možemo reći da svaka od ovih tvrtki može biti uzor novim generacijama u poduzetništvu!