Tele2 respektabilan je europski telekom-igrač koji posluje na devet europskih tržišta i ukupno ima 14 milijuna korisnika. U Hrvatsku su stigli 2005. i svojom poslovnom politikom rušenja cijena polako ali sigurno zauzeli dobar dio tržišta mobilnih komunikacija. U deset godina u Hrvatskoj na čelu Tele2 Hrvatska izmjenjivali su se predsjednici uprava, a posljednje tri i pol godine operacijama upravlja Malin Holmberg. U kolovozu je imenovana i vršiteljicom dužnosti regionalne direktorice za Litvu, Estoniju, Letoniju, Austriju i Hrvatsku, kao i članicom rukovodećeg tima Tele2 AB. S njom smo porazgovarali o poslovanju proteklih deset godina, trenutačnoj situaciji i planovima.
:: Tele2 već je deset godina u Hrvatskoj, kako ukratko ocjenjujete svoje poslovanje?
U ovih deset godina Tele2 je donio mnoge prijelomne trenutke na hrvatsko mobilno tržište. Snizili smo cijene za 60 posto, uveli smo prvu tarifu s istom cijenom razgovora prema svim mrežama, ponudili smo prvi Android pametni telefon, uveli smo prvu neograničenu tarifu bez naplate uspostave poziva te nastavljamo s ustrajnim izazivanjem tržišta. Naše poslovanje raste polako ali neprekidno. Još uvijek nismo tamo gdje želimo biti, ali intenzivno radimo na tome i sve smo bliži i bliži cilju.
:: Imate, dakle, više od 800.000 korisnika, jeste li uistinu zadovoljni tim brojem?
Ne, nismo zadovoljni jer naš je plan milijun korisnika, međutim i ovo je velik broj korisnika koji su nam dali svoje povjerenje koristeći naše usluge, a novi korisnici pridružuju nam se svakodnevno. Mobilno tržište u padu je već nekoliko godina pa je naš rast sjajan dokaz da korisnici prepoznaju vrijednost koju im donosimo.
:: Kažete da ste uzdrmali tržište, konkurencija tvrdi da ste bili i preagresivni, odnosno da su cijene ponekad bile i dampinške. Ima li prostora za daljnje spuštanje cijena?
Izuzetno smo ponosni na svoju kulturu izazivača i živimo svoju misiju da omogućimo komunikaciju svima po pristupačnim cijenama. Naša je organizacija mala i efikasna, pametno ulažemo i pažljivo preokrenemo svaku kunu prije nego je potrošimo kako bismo bili sigurni da će donijeti pravu vrijednost našim korisnicima. Za nas je korisnik kralj i ulažemo tamo gdje je to doista potrebno i gdje će poboljšati korisničko iskustvo. Upravo sada na temelju tržišne potražnje za našim uslugama i naša organizacija raste, tako smo povećali tehnički odjel i odjel za poslovne korisnike. Nastavit ćemo izazivati sami sebe i tržište kako bismo ostali agresivni koliko god je to moguće, i to s ciljem da našim korisnicima uštedimo novac.
:: Za razliku od konkurencije, odlučili ste investirati u 3G mrežu, a ne u LTE? Mislite li da to ne čini razliku? Naime, u matičnoj zemlji bili ste prvi u 4G mreži?
Mi zapravo ulažemo u oboje, fokusirajmo se prvo na 3G. U ovom trenutku bitno je imati izvrsnu 3G mrežu jer većina mobilnih telefona i tableta koje ljudi u Hrvatskoj koriste ne podržava 4G tehnologiju. Ne žele svi ljudi odmah investirati u nove 4G mobilne telefone i to će biti tako još dulje vrijeme. S obzirom na to da mi želimo imati odlične i pristupačne usluge dostupne što većem broju ljudi, odlična 3G mreža je ključna. Za veliku većinu korisnika 3G usluga s brzinom do 42 Mbit/s još je uvijek dostatna. I to je razlog zbog kojeg smo odlučili ući u znatnu investiciju za nadogradnju naše 3G mreže. Već danas pokrivamo 95% populacije vlastitom mrežom, a kada nadogradnja 3G mreže bude dovršena, na svim tim područjima ćemo imat veće podatkovne brzine do 42 Mbit/s, veće kapacitete i širu pokrivenost. Jako dobro napredujemo s nadogradnjom mreže te smo dovršili sve što smo do sada zacrtali, a plan nam je bio vrlo ambiciozan.
Što se tiče 4G mreže, uvijek sam govorila da ćemo s vremenom i mi ponuditi 4G uslugu, ali mi ćemo to učiniti onda kada budemo mogli ponuditi odličnu uslugu sa širokom pokrivenošću, a ne samo u nekoliko gradova i za samo nekoliko mobilnih uređaja koji mogu koristiti 4G tehnologiju. Kada ljudi na mobilnim uređajima počnu sve više gledati televiziju, snimati i dijeliti sve više videomaterijala, tada će 4G činiti razliku. A to se vrijeme bliži.
:: Kako ocjenjujete Hrvatsku u smislu pravnog okvira i mogućnosti ulaganja, preživjeli ste dva ‘harača’, kako se Tele2 osjeća kao investitor u Hrvatskoj?
Vjerujem da naša odluka o početku velikog investicijskog ciklusa početkom ove godine govori sama za sebe. Teško je biti investitor u Hrvatskoj. Stabilan regulatorno-pravni okvir ključan je za svaki posao. Sada situacija izgleda malo bolje i nadam se da će se tako nastaviti i u budućnosti. Hrvatski potrošači zaslužuju kvalitetne usluge po pristupačnim cijenama, a za to nam je potreban stabilan okvir kako bismo mogli ulagati u odlične mreže i korisničko iskustvo.
:: Je li se za vas išta promijenilo po ulasku Hrvatske u EU?
Svaka nova zemlja članica treba vremena za prilagodbu okvirima Europske unije bez obzira na pripreme prije samog ulaska. Ono što mi vidimo, naravno, sniženje je cijena roaminga ulaskom u Europsku uniju.
:: Mnogi tvrde da telekomi postaju samo infrastruktura. Gdje vi vidite budućnost telekoma te gdje se trenutačno vodi rat, točnije koji je segment ključan u borbi za tržište?
Baš mi je drago da ste mi postavili upravo ovo pitanje zbog jednog jedinog razloga: telekomunikacijska infrastruktura dokazano je jedan od pokretača ekonomskog razvoja u svakoj zemlji. Imati odličnu infrastrukturu osnova je za bilo koju zemlju u svijetu. Stoga nemam nikakvih problema s biti „samo infrastruktura“. Međutim, ne možemo zaboraviti da telekom-operatori danas rade puno više od toga. Mi korisnicima pružamo tehnologiju, usluge, rješenja i podršku. Ulažemo velik trud u unapređenje u svim ovim područjima kako bismo korisnicima pružili jednostavno iskustvo. Za sada mogu reći da telekomunikacijska industrija općenito nije dovoljno dobra u tom području, uključujući i nas, ali naporno radimo na poboljšanjima. Međutim, ponovila bih da je misija Tele2 mobilnu komunikaciju učiniti dostupnom svima i to se odnosi na sve segmente. Na kraju, korisnici su ti koji odlučuju tko im pruža najbolje korisničko iskustvo i tko najviše cijeni njih i njihov novac.
:: Kako ocjenjujete europsku regulativu i namjeru da EU postane jedinstveno digitalno tržište?
Tele2 podržava ciljeve jedinstvenog digitalnog tržišta (Digital Single Market). Intenzivno sudjelujemo u debati sa svim europskim institucijama u kontekstu strategije jedinstvenog digitalnog tržišta (DSM), a posebice glede izmjena telekomunikacijskog regulatornog okvira. Tele2 će nastaviti zagovarati regulatorni okvir koji je najpogodniji za izazivače na tržištu jer smo uvjereni da tržišno natjecanje potiče ulaganja koja su primarni cilj strategije jedinstvenog digitalnog tržišta. Pristupačne cijene, koje su jedna od posljedica učinkovitog natjecanja, posljedično će potaknuti i potražnju te time i uzlet širokopojasnog pristupa internetu, što je također jedan od primarnih ciljeva strategije jedinstvenog digitalnog tržišta. Stoga smo uvjereni da Tele2 može uvelike pridonijeti stvaranju jedinstvenog digitalnog tržišta.
:: Pričalo se i da Tele2 odlazi iz Hrvatske, ali i da ste planirali neke akvizicije? Kakva je zapravo pozicija Tele2, kakvi su mu planovi u Hrvatskoj?
Nikada ne komentiramo priče i nagađanja, ali kao što vidite, još smo uvijek ovdje. Investiramo u vrhunsku infrastrukturu i zapošljavamo nove ljude. Radimo na nadogradnji mreže i poboljšanju korisničkog iskustva te nastavljamo biti izazivači na ovom tržištu.
:: Ovca Gregor već je dugo zaštitni znak Tele2, postoje li naznake da ćete možda uskoro napraviti neki rebranding?
Postoje ljudi kojima se Gregor sviđa i oni kojima se on ne sviđa – međutim svi znaju za njega. Koliko ćemo dugo koristiti ovu kreativnu platformu, ovisi o mnogim stvarima. No, bez obzira na to koju kreativnu platformu Tele2 koristio, uvijek ćemo biti drugačiji i izazivači kakvi smo od početka.
:: U Hrvatskoj niste od početka, a nedavno ste dobili ‘upravljanje’ dodatnim zemljama? Što to u praksi znači i kako izgleda vaš radni dan?
Posljednje sam tri i pol godine na mjestu glavne izvršne direktorice i predsjednice uprave Tele2 u Hrvatskoj i uz tu poziciju prije dva tjedna postala sam izvršna potpredsjednica i direktorica za područje centralne Europe za Tele2 Grupu. To je velika čast i još veća odgovornost. Moj fokus i dalje će ostati Hrvatska i poslovanje ovdje, ali dio mog dana sad je usmjeren i na nova područja odgovornosti s novim tržištima kao dijelu vodstva tima Tele2 Grupe. To također uključuje dodatna putovanja, ali današnja tehnologija nudi brojne načine i rješenja za produktivnost i poslovnu efikasnost i bez putovanja.
:: Kada se radi o svakodnevnom životu, kako biste opisali život u Hrvatskoj? Što su po vama naše vrline, a što mane?
Hrvatska i Zagreb vrlo su prikladna mjesta za podizanje mlade obitelji – savršena veličina, nisu preveliki s prometom i brojem ljudi, a također nisu premali da se nedostaci odražavaju na kulturi i živosti. Ljudi su predivno velikodušni i otvoreni prema strancima. Sviđa mi se način na koji se ljudi međusobno povezuju čak i u malim razgovorima u dizalu. Sviđa mi se kako ljudi na mojoj fizioterapiji sklapaju prijateljstva od pacijenta do pacijenta dok se oni rehabilitiraju. Nekako se ne poznajemo kad dođemo tamo, ali čini se da odlazimo kao najbolji prijatelji. To se ne bi dogodilo u Švedskoj, mi tamo ne bismo rekli ni riječ na parkiralištu u garaži ili na terapiji. Ovdje postoji snažna ljudska povezanost. Ljudi se vode srcem jednako koliko i razumom. To je prekrasno i jako me dotaknulo. Svaki put kad dođete u novu zemlju malo se promijenite, a otkad sam došla u Hrvatsku, vjerujem da više pokazujem emocije (ali nemojte pitati moje zaposlenike o tome, oni se možda neće složiti). A kao Šveđanka voljela bih da su struktura i planiranje bolji te da je malo manje birokracije.
:: Pokrenuli ste program Reach for Change, kako ste se za to odlučili, kako napreduje program, što očekujete?
Kao tvrtka koja posluje u Hrvatskoj smatramo da je dio naše društvene odgovornosti pomagati potrebitima. Naši zaposlenici svake godine sudjeluju u prikupljanju novca, hrane, odjeće i igračaka za one kojima je to potrebno. Isto smo tako dva prošla rođendana tvrtke proslavili radno, umjesto domjenka svi zaposlenici kompanije sudjelovali su jedne godine u uređenju jednog vrtića i njegova dvorišta, a prošle smo godine uredili dvorište jedne ustanove za rad s djecom s posebnim potrebama. Dovođenjem projekta Reach for Change – Budi promjena odlučili smo ove aktivnosti dići na novu razinu. Želimo zajednici čiji smo čimbenik posljednjih 10 godina dati nešto više kroz edukaciju i financiranje socijalnih poduzetnika koji će pomagati djeci u Hrvatskoj. To je zaista jedna drugačija inicijativa koja obuhvaća inovacije, poduzetništvo i pomaganje djeci – prirodan spoj s izazivačem kao što je Tele2. Primili smo više od 200 prijava, a naši zaposlenici i stručnjaci u raznim granama socijalnog poduzetništva dosad su odabrali 20 projekata.