Podatak o 22-postotnom udjelu industrije hrane i pića u ukupnoj prerađivačkoj industriji samo je jedan u nizu pokazatelja koji podupiru atribut strateškog značaja tog sektora. U tu svrhu mogu se navoditi i njegovi multiplikativni učinci na BDP i zaposlenost, a ove godine njegovu je važnost potencirala i pandemija Covid-19. Izvanredne okolnosti dale su novu dimenziju i inovativnosti koju toj industriji nameću promjene životnog stila, odnosa prema zdravlju, okolišu. Ove godine ona više se očitovala u potrebi brzih prilagodbi poslovnih procesa izvanrednim okolnostima i transformaciji na novi ritam poslovanja.
Podravka, primjerice, upravo tome pripisuje to što nakon lanjskog rasta prihoda i profitabilnosti u oba poslovna segmenta Grupe (uz Prehranu to je i Farmaceutika) pozitivan trend bilježi i u ovoj godini.
U Atlantic grupi, iza koje je također rezultatski dobra godina, ističu pak kako potpuni povratak na situaciju prije krize ne očekuju ni tijekom velikog dijela 2021. pa će glavni fokus i nadalje ostati osiguranje nesmetanog poslovanja. “Neupitno je da će 2020. biti godina globalne recesije. Zbog pada BDP-a i povećanja nezaposlenosti uslijed slabljenja gospodarstava izgledno je i slabljenje kupovne moći stanovništva, kao i promjene u potražnji, prioritetima i potrošačkim navikama”, kaže Zoran Stanković, potpredsjednik Grupe za financije.
Poslovnom sektoru ostaje da te promjene što bolje prati i anticipira te im prilagođava ponudu. Proizvodnja hrane i pića obično se zbog manje elastične potražnje smatra otpornijom na krize nego neke druge industrije. Ipak, i njezini rezultati itekako ovise o turizmu, to prije što karakter koronakrize ipak specifičan. Pojedine tržišne niše jače su izložene prilagodbama potrošača smanjenju kupovne moći, a neke npr. i okolnostima u pogledu tzv. impulsnih kupnji. Iza vodećih igrača u tom sektoru, međutim, nekoliko je godina povoljnog poslovnog okruženja, uključujući i 2019. To su mnogi iskoristili i za restrukturiranje, razduživanje ili investiranje, a ukupno su i koronakrizu dočekali u boljoj kondiciji.
U Vindiji okolnosti “novog normalnog” vide i kao priliku za jačanje domaće proizvodnje na domaćem tržištu. Stoga su pojačali aktivnosti na promociji proizvoda s potpisom Kvaliteta Vindija. Iza nje stoji nekoliko tisuća zaposlenih, kažu, ali i stalna ulaganja u proizvodne procese i tehnologiju, poduprta i lanjskim rezultatskim rastom.
U Grupi Pivac i prošlu je godinu obilježio snažan investicijski ciklus, s tim da je najviše medijskog odjeka izazvalo preuzimanje Kraša. Dovršetkom investicije od 50 milijuna kuna u Vajdi u Čakovcu sad imaju jednu od najsuvremenijih klaonica u regiji. U PPK-u Karlovac nedavno je puštena u rad lani započeta izgradnja sunčane elektrane (1,2 GWh) kojom će značajno smanjiti emisiju CO2. Usto, nakon izgradnje 120 mil. kuna vrijednog pogona za proizvodnju pršuta i suhomesnatih proizvoda u Gospodarskoj zoni Ravči kod Vrgorca krenulo se i u drugu fazu investicije vrijednu gotovo 150 milijuna. “Pandemija je pokazala važnost samodostatnosti u prehrambenoj proizvodnji i u Grupi Pivac ćemo i dalje inzistirati na njoj kao ključu gospodarskog razvoja. Zato unatoč neizvjesnoj gospodarskoj situaciji nastavljamo s ulaganjima”, kaže Ivica Pivac, predsjednik Uprave MI Braća Pivac.
I konditorski lider Kraš koji je postao dio Grupe u investicijskom je zamahu. Uz značajno smanjenje neto zaduženosti lani su pokrenute investicije vrijedne više od 100 mil. kuna u postojeću i novu opremu na svim proizvodnim lokacijama; Zagrebu, Prijedoru i Osijeku. U razvojnim planovima i aktivnostima Kraša, čiju Upravu od svibnja predvodi Slavko Ledić, pojačava se fokus na izvoz i otvaranje novih tržišta. Unatoč ograničenjima na svjetskim tržištima ove je godine zadržan tempo izvoznih aktivnosti, a otvorena su i dva nova tržišta - Južni Sudan i Katar. Cilj je podizanje udjela izvoza na više od 50% ukupnih prihoda od prodaje, zbog čega su pojačane aktivnosti na otvaranju novih tržišta te jačanje postojećih pozicija na ukupno gotovo 50 tržišta.
Proizvodne perjanice nekadašnjeg Agokora, današnje Fortenova grupe, ne mogu se baš pohvaliti razinom investicija. Restrukturiranje praćeno reduciranim ulaganjima u nekim segmentima u perspektivi već predstavlja ograničenje, iako većina prehrambenih tvrki bivšeg sustava Agrokor i dalje drži liderske pozicije u svojim branšama.
U pogledu rezultatskog rasta uloge glavnih zvijezda Fortenove lani su ponešto promjenjene; bili su to Zvijezda i Belje. U većini proizvodnih kategorija Zvijezda je izrazit tržišni lider, a unatoč konkurenciji, osobito cjenovnoj, lani je zabilježila količinski i vrijednosno rekordne majoneze, dok je značajan rast, kažu, ostvaren je i kod ulja i kečapa.
“S pojavom pandemije Covid- 19 na rast potražnje za strateškim namirnicama kao što su ulje i margarin, spremno smo odgovorili pojačanim režimom rada i neometanom dostavom”, ističu u Upravi. Istodobno, rast potražnje bilježe npr. za namaz Margo obogaćen vitaminom D, što se pripisuje znanstvenim istraživanjima prema kojima je on važan u jačanju imuniteta u borbi protiv virusa te kao prevencija bolesti.
Belje se među kompanije Fortenove s najvećim rastom prihoda i dobiti lani svrstalo ponajprije zahvaljujući cijeni svinjskog mesa, a povoljan trend nastavio se i u prvom dijelu ove godine. “Dok je u vremenu prije pandemije velik utjecaj na cijene proizvoda imao uvoz jeftinih proizvoda niže kvalitete, dugogodišnja posvećenost Belja domaćoj proizvodnji kroz povezanost sustava i sljedivost ‘od polja do stola’ u pandemiji se pokazala jednom od najvažnijih konkurentskih prednosti”, objašnjavaju. U Francku je pak i prošle i ove godine fokus u prvom redu na povećanju efikasnosti i daljnjim optimizacijama, ali i inovacijama. Lani su lansirana rekordna 24 nova proizvoda, među kojima i premium Superiore espresso s certifikatom Rainforest Alliance, u skladu s usmjerenjem na održivost globalne proizvodnje kave. Direktor Ivan Artuković ističe kako je povećanju operativne efikasnosti i profitabilnosti značajno pridonijela implementacija novog sustava poslovne inteligencije. Usmjereni su na daljnju optimizaciju pogona.