Digitalna transformacija postaje nužnost i dio naše svakodnevice, a ne samo još jedan prolazan trend u tehnologiji. Stvara se veliki dijalog o tome što ona zaista znači za tvrtke i poduzetnike te njihove poslovne modele. A kroz razgovor s Ivanom Gabrićem, glavnim direktorom za poslovne korisnike A1 Hrvatska, saznali smo što digitalna transformacija znači za širu javnost i kvalitetu života te kako se velika tvrtka kao što je A1 snalazi u cijelom procesu.
Kako se provodi digitalna transformacija u A1 Hrvatska? Koliko se promijenio model poslovanja?
Glavni cilj digitalne transformacije bio je digitalizirati korisničko iskustvo, a zatim i interne procese u kompaniji. Sve je započelo uvođenjem A1 brenda u kojem je središnje mjesto bilo digitalno korisničko iskustvo. Nastavili su kroz promjenu internih procesa, uvođenje novih metoda rada, modernizaciju radnog prostora te razvoj digitalnih vještina zaposlenika.
Model poslovanja se zasigurno promijenio, organizacija rada i procesa u A1 danas je usmjerena na brzo reagiranje na zahtjeve korisnika i promjene na tržištu, agilnost i inovativnost te odmak od tradicionalnih struktura karakterističnih za velike kompanije. Također, novi model poslovanja osigurao nam je uštedu vremena i efikasnije izvršavanje svakodnevnih zadataka i većih projekata.
A1 Hrvatska jedna je od većih tvrtki na ovom području, kako je izgledala digitalna transformacija na internoj razini odnosno među zaposlenicima?
Jedna od najvećih zabluda i strahova vezanih uz digitalnu transformaciju je vjerovanje da ona podrazumijeva smanjivanje broja zaposlenih odnosno da će tehnologija u potpunosti preuzeti posao čovjeka. A stvarnost je potpuno drugačija, uz razvoj tehnologija i digitalnu transformaciju dolazi do potrebne za zaposlenicima s adekvatnim znanjem i vještinama te drugačijim i novim radnim mjestima.
U našoj kompaniji nije bilo otpuštanja niti restrukturiranja prilikom digitalne transformacije, nego se energija usmjerila na tehnologiju i znanja kojima su se dodatno usavršavali zaposlenici. To ih je učinilo konkurentnijima na tržištu rada i sposobnim za obavljanje naprednijih zadataka.
Upravo zbog toga smo pokrenuli A1 Digitalnu akademiju u sklopu koje našim zaposlenicima omogućavamo edukaciju novih i usavršavanje postojećih vještina. Ulažemo u njihovo znanje, a kako bi pratili brze promjene na tržištu ulažemo više od 3 milijuna kuna godišnje u edukaciju zaposlenika.
Jedan od trenutno veliki trendova u digitalnoj tehnologiji je IoT (Internet of Things). Kako se A1 snašao u praćenju tog trenda?
IoT je trend koji će sigurno zavladati cijelom industrijom. Ne znamo kada će doživjeti svoj vrhunac, no mi smo potpuno spremni. Jedini imamo pokriven cijeli teritorij Hrvatske s NB IoT mrežom. Radi se o tehnologiji koja omogućava velikom broju uređaja odnosno senzora da šalju potrebne informacije. Našu mrežu karakterizira brza implementacija, velika količina uređaja na malom prostoru, pouzdanost i kvaliteta te niska potrošnja baterije koja osigurava dugu autonomiju od 10 do 15 godina. Ova radio tehnologija ističe se zbog visoke razine prodornosti signala do mjesta koja su do nedavno bila nedostupna poput podzemnih garaža ili podruma.
Kolika je važnost NB IoT mreže za širu javnost? Na koje načine koristite ili namjeravate koristiti njene mogućnosti?
Jedan od izvrsnih primjera upotrebe A1 NB IoT mreže je nedavno ostvaren projekt u suradnji s tvrtkom Mobilisis koji je proveden u gradu Vukovaru. Radi se o sustavu pametnog parkiranja koji obuhvaća 121 autonomni bežični parking senzor i informativne LED zaslone povezane upravo A1 NB IoT mrežom.
Time je u velikoj mjeri građanima Vukovara olakšano svakodnevno snalaženje gradom i pronalazak parkirnog mjesta. Korisnici su oduševljeni zato što korištenjem jednostavne mobile aplikacije A1 Smart Parking mogu dobiti informacije o raspoloživim parkirnim mjestima, upute kako doći do njih te spremiti lokaciju parkiranog vozila.
Korištenjem takvog novog sustava olakšana je svakodnevica građanima Vukovara, a kakva je situacija s pružateljima usluga parkinga? Što ovakva digitalna transformacija znači za njih?
Digitalna transformacija podrazumijeva promjene poslovanja na svim razinama, u ovom slučaju ona uključuje i korisnike i pružatelje usluga. Cilj je da svaka promjena poslovanja donese pozitivne rezultate i dodatnu vrijednost. Pružatelji usluga parkinga mogu upravljati sustavom pomoću administracijskog sučelja kojem se može pristupiti bilo kada i s bilo kojeg mjesta zahvaljujući korištenju Cloud tehnologije. Mogu na jednostavan način upravljati sustavom te imaju i mogućnost praćenja popunjenosti i nadzora parkirnih mjesta što im uvelike olakšava svakodnevno poslovanje. Osim toga, mogu i unaprijediti svoje poslovanje zbog pristupa naprednoj analitici koja im prikazuje trendove na dnevnoj, tjednoj ili mjesečnoj bazi.
Možemo li u budućnosti očekivati još sličnih projekata?
Spomenuti projekt, kao i sve naše druge aktivnosti, imaju isti krajnji cilj – osigurati najbolje moguće korisničko iskustvo pružajući suvremena rješenja koja olakšavaju svakodnevni život. To je nešto što se neće promijeniti i u skladu s tim ćemo nastaviti osmišljavati i razvijati različite projekte.
Pametni parking dio je ponude rješenja za „Pametne gradove“ kojom želimo naše gradove učiniti „pametnima“ i građanima omogućiti jedan zaista poseban i bolji doživljaj svakodnevice. Siguran sam da ćemo u budućnosti omogućiti građanima veću mobilnost, uštedu vremena, bolju povezanost i fleksibilnost, a gradskim vlastima da brže, lakše i kvalitetnije razviju i usluge u svojem gradu podignu na novu razinu.
Više o digitalnoj transformaciji i drugim brojnim uspješnim primjerima iz prakse pričat će se na najposjećenijoj konferenciji HUP-ICT Udruge pod nazivom Digitalna (R)evolucija 3.0. Konferencija se održava 5. veljače u zagrebačkoj Laubi koja će na jedan dan postati najbitnije mjesto za razmjenu znanja i kvalitetan networking vodećih stratega i kreatora digitalne ekonomije, menadžera i poduzetnika.