Više od sedamdeset posto smještajnih kapaciteta hrvatskog turizma čine kampovi i zimmer frei i sezonu je nemoguće produljiti bez novih hotelskih soba, jednoglasni su sudionici Kongresa hotelijera koji se održava u Zagrebu. Nitko se ne čudi ni što se, stoga, 85 posto turističkog prometa odvije od lipnja do rujna.
U vezi s tim kako do investitora i novih hotela više je nepoznanica. Mnogi se u turizmu uzdaju u privatizaciju, odnosno nove vlasnike desetak još uvijek neprivatiziranih turističkih kompanija, a jučer su hotelijeri upozorili na još jednu zlatnu rezervu u hrvatskom turizmu. Ili, bolje rečeno, mrtve kapitale. U turizmu je ruševno i napušteno čak 96 hotela i drugih smještajnih objekata s oko sedam tisuća soba, koji su primali oko 15.000 gostiju.
Dodatnih 1,6 mil. noćenja
U tome prednjači Dubrovnik koji sam ima čak 6100 turističkih ležajeva izvan funkcije. Slijede Primorsko-goranska županija i Lika s ‘minusom’ od oko 4250 kreveta, pa unutrašnjost sa 1359 kreveta, šibenska rivijera sa 1300, Zadar s oko tisuću ležajeva manje...
– A samo obnovom tih napuštenih i porušenih hotela mogli bismo dobiti novih 8500 soba s oko 17.000 kreveta, a otvorili bismo 3200 stalnih radnih mjesta i 1400 sezonskih. Vraćanjem u funkciju ovih objekata dobili bismo dodatnih 1,6 milijuna noćenja i turistički promet od sto milijuna eura – podastire podatke prof. dr. Zdenko Cerović s Hotelijerskog fakulteta u Opatiji.
– I što je najbolje, sve to bi se dobilo bez zadiranja u prostor, na postojećim temeljima, a moguće je i s domaćim kapitalom, kroz ESOP i malo dioničarstvo. Krupni kapital nije odgovor na sve, mnogi na obali radije bi bili mali dioničari nego svake zime dograđivali apartmane – kaže Cerović.
Procjenjuje se, inače, da bi povratak na tržište objekata koji sada čame derutni i napušteni pokrenuo investicije od milijardu eura.
Ne ide bez velikih
Predsjednik uprave Maistre Tomislav Popović smatra da nema velikih investicija bez velikih investitora.
– Krupnog kapitala i velikih investitora ne treba se bojati – poručuje Popović. Napominje da mala i srednja poduzeća teško mogu iznijeti investicije od više tisuća turističkih kreveta.