Tvornica željezničkih vozila Gredelj uvest će neradni petak ili će smanjiti svim zaposlenicima plaće ili pak otpustiti višak od oko 1500 radnika.
Jednu od te tri opcije sindikatima je stavio na stol novi predsjednik uprave te tvrtke Krešimir Kranjčec, suočen s drastičnim padom prihoda i golemim dugovima koje prijete solventnosti tvrtke.
Ušteda 20 posto
Kranjčec kaže da bi uvođenjem neradnog petka firma uštedjela oko 20 posto troškova za zaposlene, a koliko je situacija u Gredelju teška, govori i to da Kranjčec na pitanje koliko je viška radnika u tvrtki odgovora da je bolje pitanje: koliko je radnih mjesta moguće spasiti. Kaže da je već srezao troškove zaposlenih 10 posto ukidanjem prekovremenih sati i stimulacija, no to neće biti dovoljno.
– Prvo što me zateklo kad sam preuzeo mjesto direktora Gredelja bila je blokada. Dio novca za plaće tako je skinuto s računa – kaže Kranjčec. Gredelj svaki mjesec ima teškoća s isplatom plaća pa je tako tek ovih dana isplaćena plaća za svibanj. Naime, Gredelju su prihodi od prodaje pali više od 20 posto u zadnjih pet godina pa se tvrtka, kako bi zadržala likvidnost, navodi Kranjčec, zaduživala. Tako su dugovi za leasing i bankama narasli na 250 milijuna kuna pa su leasing kuće postale vlasnice hala i proizvodnih strojeva te tvornice, a dugovi dobavljačima koji se protežu iz 2010. godine iznose 175 milijuna kuna. S minusom od 28 milijuna kuna, dugovi ukupno iznose 453 milijuna kuna.
Kranjčec kaže da je pokrenuo reviziju svih projekata Gredelja i kad se ona dovrši, pokrenut će pitanje odgovornosti ako se utvrde propusti.
A prema dosad dostupnim podacima oko projekata Gredelja, pogotovo onih inozemnih, ta tvrtka u vlasništvu HŽ-a na njima je ostvarivala uglavnom gubitke. Tako je dosad utvrđeno da je na poslu s teretnim vagonima za makedonske željeznice Gredelj imao 2,5 milijuna eura gubitka, na poslu s Trenitalijom minimalno 1,5 milijuna eura, a na projektu lokomotiva DEL 800 izgubljeno je 1,5 milijuna eura. Usto, i na poslu za američki NREC Gredelj ostvaruje gubitak od oko 150.000 dolara po lokomotivi, a samo u ovoj godini napravit će ih više od 20!
Za projekte koje je ugovarala bivša uprava Gredelja Kranjčec kaže da je veći dio njih bio nerentabilan i netransparentan. Čim je došao na mjesto šefa Gredelja, kaže, uveo je službu kontrolinga koje dotad nije bilo.
Tako će odsad biti nadziran rad svakog voditelja projekta kako se ne bi ponovili dosadašnji propusti.
Kasne plaće
Za nova postrojenja Gredelja u zagrebačkom Vukomercu kaže da su prekapacitirana i da nema dovoljno posla za tako velike pogone. No to je, kaže, posljedica globalne krize i stanja u HŽ-u, zbog čega se Gredelju znatno smanjio opseg posla.
U ovoj godini Kanjčec očekuje prihode od 300 do 400 milijuna kuna, a o tome koliki će biti gubitak ne želi govoriti.
Kranjčec kaže da mu je cilj osigurati tekuću likvidnost, smanjiti troškove, očuvati održiva radna mjesta i osigurati kontinuitet proizvodnje te provesti restrukturiranje.
Došli novi,mladi,zeleni i nesposobni...pa je najlakše pljuvat po starom.