Bit će puno razočaranja nakon što se podvuče crta pod ovogodišnju
turističku sezonu. Podaci za kolovoz pokazuju pad broja turista, a
anketa provedena za <a>manager.hr</a> pokazuje da je čak i
u glavnoj sezoni trećina hotelskih kapaciteta bila prazna.
Anketa koja je potkraj kolovoza provedena među 111 hotelskih tvrtki
pokazala je da je svaki peti hotel s dvije zvjezdice i u glavnoj sezoni
bio napola prazan, dok je primjerice u svakom trećem hotelu s pet
zvjezdica bilo od 25 do 50 posto praznih soba.
Bez 180 dana ništa
Predsezona je, prema našem istraživanju, još lošija otprilike
polovica hotela imala je popunjenost između 25 i 50 posto, a druga
polovica od 50 do 75 posto. Tek se svaki dvadeseti hotel pohvalio punom
popunjenošću, i to uglavnom u manjim, jeftinijim hotelima. Upućene
takvi odgovori nimalo ne iznenađnju. Jasna Kulušić, predsjednica Udruge
ugostiteljstva i turizma, kaže da se na našem tržištu samo jako dobri
hoteli i destinacije mogu pohvaliti popunjenojšću duljom od 90 ili 100
dana na godinu.
Tek se države u kojima su hoteli puni najmanje 180 dana u godini
mogu pohvaliti turizmom kao kvalitetnim proizvodom. S obzirom na to da
je naš proizvod usmjeren na sunce i more, ni popunjenost ne može biti
bolja komentira J. Kulušić, koja kaže da se i hoteli moraju
racionalno ponašati u odluci kada početi primati goste.
Samo su mali obiteljski hoteli koji se koriste vlastitom radnom
snagom spremni uzeti sve što se javlja na tržištu i u predsezoni
otvoriti hotel zbog pet gostiju iako mogu primiti stotinu. Velikim se
hotelima ne isplati rad uz nisku popunjenost jer hladni pogon ima
visoke troškove kaže J. Kulušić, koja kaže da i investitori i
lokalne zajednice moraju raditi na stvaranju sadržaja izvan glavne
sezone: sportskih, kulturnih i drugih manifestacija koje će gostu
ponuditi razlog za odmor i izvan sezone kupanja.
Jako je teško dovesti gosta ako je grad mrtav izvan sezone jer mu
nemate što ponuditi kaže Saša Škerla, direktor Rovinjturista,
koji kaže da je zadovoljan sa 16 posto rasta u odnosu na prošlu godinu
i prosječnom popunjenošću od 110 dana na godinu.
Istra je dosegnula cjenovni maksimum i sad se mora raditi na
kvaliteti i ponuditi širok spektar usluga kaže Škerla. Grijanje
je, objašnjava, jedan od faktora o kojemu ovisi koliko će dugo hotel
biti otvoren tijekom godine. Stariji hoteli skupi su za održavanje
tijekom zimskih mjeseci.
Djelomičan rad
Puno je lakše organizirati rad s novim hotelima koji imaju
modularni način rada koji omogućuje da se hotel djelomično grije. Sad
se više ne grade dvorane s velikim terasama na koje su bili
orijentirati stari hoteli, ističe direktor Rovinjturista, koji ponavlja
stav turističkih menadžera da sobe najprije prodaju destinacije, a onda
i sadržaji.
Do kraja ove godine vlada bi trebala donijeti i novi zakon o
turističkoj djelatnosti, a struka se boji da će biti restriktivan u
dijelu koji se odnosi na dodatne usluge koje će zadržati gosta, ali i
povećati turističke prihode.
Krenulo se previše rigidno, pa bi se moglo dospjeti u drugu
krajnost, iz situaciju u kojoj ništa nije regulirano i u kojoj se
svatko može baviti turističkom djelatnošću, ronjenjem ili padobranstvom
do, primjerice, pretjerane regulative ističe J. Kulušić.
Dok je u prvih osam mjeseci broj gostiju porastao skromnih dva posto,
procjene za rujan optimističnije su, u stručnim se krugovima spominje
rast i do desetak posto, a neke agencije izvještavaju i o povećanju od
30 postu o odnosu na isti lanjski period. Lijepo vrijeme i cijene niže
i do 30 posto učinili su svoje.
ISTRAŽIVANJE Hrvatski turizam uglavnom se temelji na hotelima koji rade jedva 90 dana u godini