Omiški Studenac nastavlja s ekspanzijom u Hrvatskoj. Glavni maloprodajni lanac na Jadranu, koji je prije nešto više od tri godine preuzeo poljski fond Enterprise Investors, u svoj je portfelj već spremio Istarske supermarkete, zadarski Sonik, a ovih dana i biogradski trgovački lanac Bure Trgovinu. Nedavno je otvorena i prva zagrebačka trgovina Studenca, što je prilika i za intervju s predsjednikom uprave Studenca Michalom Senczukom o daljim planovima, novostima u poslovanju, ulaganjima, akvizicijama...
Što je prevagnulo u odluci o širenju na Zagreb? Mislite li da u Hrvatskoj ima još prostora za nove trgovačke kvadrate s obzirom na nekonsolidirano tržište?
Naša poslovna strategija usmjerena je, između ostaloga, na širenje izvan Jadrana tako da je dolazak u Zagreb logičan iskorak. U Zagrebu smo predstavili jedinstveni novi format proximity prodavaonice, maksimalno prilagođene suvremenom načinu života i užurbanoj svakodnevici metropole. Nadohvat smo ruke našim kupcima bilo da je riječ o lokacijama naših prodavaonica, praktičnom konceptu njihova dizajna za brzu kupnju ili o ponudi, primjerice, svježeg i modernog TO GO asortimana. Suvremeni smo, ali i dalje smo trgovina – susjed na korak do svojih kupaca. Kada pak govorimo o potrebama za novim trgovačkim kvadratima, smatram da će zbog zasićenosti tržišta rast biti težak za lance velikog formata. S druge strane, za prodavaonice manjih formata, kao što su naše, ima prostora. U prilog tome govori i trend povratka upravo takvim prodavaonicama prisutan posljednjih godina.
Koliko trgovina planirate u Zagrebu?
Plan je do kraja srpnja otvoriti prvih pet Studenac marketa u Zagrebu, do kraja godine imati ih više od 10, a u sljedeće dvije godine više od 50. Tržište pruža mnogobrojne mogućnosti, a naš je cilj potpuno ih iskoristiti.
Hoćete li se širiti i na ostatak kontinenta? Koji su vam gradovi najzanimljiviji?
Trenutačno smo usmjereni na daljnje jačanje našeg tržišnog položaja na obali i razvoj novog proximity formata u Zagrebu, ali nastavljamo promatrati preostali dio tržišta i sljedeće godine ćemo, u tom smislu, donijeti i strateške odluke.
Kako ocjenjujete današnje maloprodajno tržište u Hrvatskoj? Je li nužna dalja konsolidacija sektora?
Hrvatsko maloprodajno tržište je usred konsolidacije koja će se nastaviti i u godinama koje dolaze. Također, povećat će se specijalizacija i usredotočenost na samo jednu industriju jer će potrebe kupaca rasti i mijenjati se, a to će zahtijevati stalne prilagodbe. Stoga će sve veću važnost u maloprodaji dobiti detalji, tržišna fleksibilnost, usredotočenost na potrebe kupaca, dugoročna vizija, sposobnost prilagodbe i ulaganja u razvoj.
Koliki vam je danas udjel na tržištu?
Iznad 5% s vodećim položajem na jadranskoj obali, gdje trgovine Studenca posluju od Istre sve do Dubrovnika. Također, poduzetim akvizicijama cilj nam je dodatno učvršćivati svoju ulogu lidera Jadrana.
Otkako je EI preuzeo Studenac, što se promijenilo u poslovanju?
Jedno od glavnih obilježja Studenca u proteklom razdoblju je razvoj organizacijskih vrijednosti. Orijentiranost na kupce, vođenje usmjereno rezultatima, profesionalnost i spremnost na suradnju temelji su rasta Studenca iz tradicionalne prehrambene trgovine u modernu maloprodajnu trgovinu na korak do svojih kupaca te koherentnost cijele mreže i prepoznatljivost brenda. Uspješno smo implementirali novi format i koncept “praktične lokalne prodavaonice” te uređenje i novi dizajn cjelokupne mreže, čime je Studenac postao prepoznatljiv brand. Značajna je i naša transformacija IT-a, koja je osnova za bolju kontrolu poslovanja te glavni pokretač učinkovitosti, a nastavljamo biti usredotočeni na daljnji razvoj tehničkih standarda i procesa radi njihova unapređivanja. Također, pokrenuli smo i unaprijedili brojne usluge i ponudu, a ostali smo usmjereni i na kontinuirani rast, kako kroz akvizicije, tako i na onaj organski.
Nestašica je trgovaca, imate li vi problema s nalaženjem kvalitetnog kadra? Kako se snalazite?
Uvijek ističem kako to ne smatramo “problemom” već izazovom. S tim izazovom susreće se i većina država u srednjoj i jugoistočnoj Europi. U Studencu ulažemo u poboljšane radne uvjete, mogućnost profesionalnog razvoja zaposlenika, kvalitetniju radnu atmosferu i ugodno okruženje. Dio naše kadrovske strategije već je implementiran, a u planu su i daljnja unapređenja. Također, aktivno tražimo sezonske zaposlenike, a pokrenuli smo i mehanizam “preporuči kolegu” kojim uvažavamo znanje i sugestije naših trenutačnih zaposlenika.
Što mislite o prijedlogu Vlade od 16 neradnih nedjelja u godini?
Neupitno je da svi radnici zaslužuju dostatan tjedni odmor i vrijeme sa svojom obitelji, ali i adekvatnu naknadu za one koji rade nedjeljom. Ipak, ne dovodeći u pitanje namjeru Vlade, smatram kako ova tema zaslužuje široku, uključivu i argumentiranu raspravu svih dionika kako bi se izbjegli negativni učinci za hrvatsko gospodarstvo. Zbog okolnosti u kojima se nalazimo, smatram da nam svima, uz očuvanje zdravlja, zajednički prioritet treba biti što brži gospodarski oporavak. Zato nisam siguran da je pravo vrijeme za ograničavanje rada. Kada se okolnosti poboljšaju, vjerujem da se uz kvalitetan dijalog može pronaći rješenje na zadovoljstvo svih uključenih strana.
S obzirom na to da ste dosad bili orijentirani na Jadran, gdje potrošačku košaricu u sezoni puni i puno turista, kako se pandemija odrazila na lanjsko poslovanje Studenca?
Utjecaj aktualne pandemije osjetilo je cijelo društvo i gospodarstvo, pa i svi segmenti maloprodaje. Bez obzira na okolnosti, u Studencu nam je prioritet bila održivost poslovanja uz racionalni rast. Skokovi u prihodima događali su se u intervalima, a posebice je to bilo izraženo u prvom valu pandemije i lockdownu kada su kupci kupovali veće zalihe proizvoda zbog opće neizvjesnosti i radije su birali manje formate prodavaonica. Zbog toga smo u prvom dijelu godine ostvarivali vrlo dobre rezultate. Naravno, tijekom ljeta prodaja je bila niža nego 2019. Ipak, možemo zaključiti kako smo bili dovoljno fleksibilni i ostvarili zadovoljavajuće rezultate u takvim okolnostima.
Prvih mjeseci ove godine potrošnja u trgovinama pada, osjeća li se i kod vas da je nastupila gospodarska kriza i da građani manje troše?
Teško je reći da ljudi troše manje novca pri kupnji. Zatvaranje hotela, restorana i kafića, bez sumnje je dovelo do promjena u navikama i ponašanju kupaca. Ono što je bilo vidljivo u prvom kvartalu 2020. jest da kupci u trgovinama kupuju rjeđe, ali više. Primjećujemo da se situacija postupno stabilizira i da će se najvjerojatnije do kraja godine stvari vratiti u normalu. Naravno da će utjecaj COVID-19 na gospodarstvo imati negativne učinke. Ipak, smatramo da je hrana posljednja stvar na koju će kupci trošiti manje novca.
Jesu li se promijenile navike kupaca? Kakav je današnji kupac koji kupuje u Studencu?
Primjećujemo da se struktura prodaje mijenjala. Naime, kupci su kupovali više trajnih proizvoda, a takvo ponašanje zahtijevalo je drukčiji pristup punjenju polica, kao i fokus na kategorije proizvoda koje su bile od strateškog značaja za vrijeme epidemije. Također, kupci su postali naklonjeni ponudi TO GO, toplim napicima i svježim pecivima te su u prodavaonicama intenzivnije koristili naše usluge plaćanja režija i slanja paketa. Upravo te usluge i obogaćena ponuda privukle su sve dobne skupine kupaca. Kada pak govorimo o potrošačkoj košarici, za prodavaonice manjeg formata teže je isporučiti unificiran podatak jer naši kupci znaju dolaziti u kupnju i nekoliko puta u istom danu. Danas su naši kupci pojačano usmjereni na domaće proizvode, svježe voće i povrće, kao i asortiman naše privatne robne marke koja donosi kvalitetne proizvode po atraktivnim cijenama, a time i uštede.
U pandemiji je u fokus došlo i lokalno, domaće, “zdravi” trendovi... Osjeti li se to i kod vas? Kakva je suradnja s domaćim dobavljačima?
Osjeća se potreba kupaca za domaćim proizvodima, a u Studencu poseban naglasak stavljamo na suradnju s domaćim proizvođačima. U ponudi imamo čak 75% artikala domaće proizvodnje u svježim kategorijama kao što su meso, mlijeko, voće i povrće. Jedan od primjera suradnje s domaćim proizvođačima jest i snažna međusobna potpora Studenca i vodećih istarskih proizvođača prehrambenih proizvoda koja je pridonijela poboljšanju naših prodajnih rezultata u istarskoj regiji. Dodatno o važnosti domaće ponude govori i to što nam je u lipnju naglasak na voću i povrću te izvrsnoj suradnji s odabranim OPG-ima.
Pisalo se i kako preuzimate dubrovački PEMO. Što se dogodilo?
Promijenjeni tržišni uvjeti zbog pandemije koronavirusa utjecali su na realizaciju tog plana. No i dalje smo usmjereni na rast i daljnje akvizicije, što je pokazalo i nedavno preuzimanje biogradskog lanca Bure Trgovina s 29 prodavaonica i 120 zaposlenika.
Zašto ste izašli iz NTL-a?
Naša poslovna strategija širenja i razvoja nadišla je okvir nacionalne udruge. U sasvim korektnim odnosima nastavili smo zajedno raditi u određenim segmentima poslovanja, poput nabave voća i povrća. No, dugoročno gledano, naš ostanak u Društvu ne bi donio vrijednost ostalim članovima niti bi naša korporativna putanja bila u skladu s Društvom.
Planira li Studenac dalje akvizicije na hrvatskom tržištu? Što vam je trenutačno zanimljivo?
Akvizicije su dio naše strategije rasta, stoga Studenac planira daljnje širenje svoje poslovne mreže. Trenutačni cilj nam je učvrstiti svoj položaj na jadranskoj obali, posebice u sjevernoj Dalmaciji.
Kolika su vam planirana ulaganja u Hrvatskoj u ovoj godini, a koliko je uloženo otkako je Studenac pod kapom EI-ja?
Zahvaljujući ulaganju u poslovanje Studenca, a riječ je o više od 500 milijuna kuna, uz transformaciju procesa i upravljanje troškovima, ojačali smo kompaniju u kojoj je više od 3500 stabilnih radnih mjesta i više od 650 trgovina te ostvarujemo partnerstvo s lokalnim proizvođačima i dobavljačima. Planirani organski rast i akvizicije potvrđuju da ne odustajemo od poslovnih planova. Razumjet ćete da kao privatna kompanija nismo u poziciji izlaziti jasno s konkretnim planovima i brojkama jer su oni većinom dio poslovnih ugovora koje ne možemo otkrivati.
Kakvi su vam planovi u Hrvatskoj? Na koliki broj trgovina i kolike prihode računate u bližoj budućnosti? Može li Studenac dostići igrače na hrvatskom tržištu kakvi su, primjerice, Konzum, Plodine, Spar?
Tržište je vrlo konkurentno i većina vodećih aktera već je prisutna diljem Jadrana, ali zapravo nitko ne nudi ono što mi nudimo. Pandemijske okolnosti pokazale su važnu ulogu upravo lokalnih trgovina manjih formata poput naših, posebice zbog lokacijske blizine, uštede vremena, osnažene ponude, sigurnosti poznatog okruženja te povjerenja koje kupci imaju priliku izgraditi s prodavačima. Zbog manjeg formata trgovina imamo mogućnost pristupiti većem broju potencijalnih lokacija na kojima se drugi trgovci nikad ne bi mogli uklopiti te vidimo i dalje veliki potencijal za razvoj. Do kraja godine cilj nam je imati više od 700 prodavaonica, a u sljedeće tri godine – 1000.
Ugodno radno okruzenje, profesionalni razvoj zaposlenika,implementacija,konsolidacija,ulaganja u buducnost, bla,bla,bla..-tipicna laprdanja gdje se zapravo puno toga isprica a nista konkretno ne kaze,reci ti pajdo za koliko crnci ekipa u Studencu pa onda pricaj o "ugodnom i kvalitetnom radnom okruzenju". Tipicna menadzerska hijena koju zanima iskljucivo profit na zgazenoj kicmi sirotinje koju iskoristavaju do i preko maksimuma- a ako netko nesto kaze slijedi ono poznato-ako neces ti ima ko hoce 🤮🤮🤮🤮🤮