Nigdje na svijetu, osim u Hrvatskoj, izvršna vlast nije iznad zakona jer kako inače objasniti činjenicu da se izmjenama Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda nigdje ne spominje da ih trgovci moraju skrivati od kupaca, dok inspekcija po naputku Ministarstva zdravstva čini posve suprotno, ogorčeni su trgovci, proizvođači i distributeri cigareta u Hrvatskoj.
Ponuda, a ne promidžba
Dapače, nakon godinu dana upozoravanja, inspektori će ovih dana krenuti i u rigorozne akcije, koje bi trgovce za izravnu i neizravnu promidžbu ili izlaganje duhana kupcu na prodaju mogle stajati od 30 do 150 tisuća kuna, a odgovorne osobe dodatnih pet do 15 tisuća. Trgovce sve to tjera u očaj, pogotovo male, koji u krizi svakodnevno gube bitku s akcijama trgovačkih lanaca, kakve si oni ne mogu priuštiti, a sad bi dodatno trebali ulagati i u preuređivanje dućana radi skrivanja duhana.
U Cehu trgovaca HOK-a samo su u dva dana skupili više od 1000 potpisa peticije protiv zabrane koja, tvrde, nema osnove u zakonu, a i proizvođači duhana slažu se s njima i tvrde kako slobodna interpretacija Ministarstva zdravstva samo otvara dalju pravnu nesigurnost stranih kompanija u Hrvatskoj.
– Već se 10 godina baš ništa ne mijenja kad je riječ o tome, što sigurno ne pridonosi privlačenju stranih investicija – tvrdi Tomislav Fučkar, regionalni menadžer BAT-a za hrvatsko tržište, objašnjavajući kako i Zakon o obveznim odnosima izlaganje robe tretira kao ponudu, a ne promidžbu.
Sve i protuustavno
– Izlaganje duhanskih proizvoda na prodajnim mjestima, prema spomenutom zakonu, ne smatra se oglašavanjem niti izravnom, odnosno neizravnom promidžbom duhanskih proizvoda. Apeliramo stoga na Ministarstvo zdravstva da ne poseže za usvajanjem neosnovane interpretacije koja nema uporišta u zakonu – kazala je Darija Dretar, glasnogovornica JTI-ja u RH.
Tvrdi da zakon zabranjuje samo promidžbu i oglašavanje duhanskih proizvoda svjetlećim reklamama, pliticama, lecima... Izlaganjem proizvoda, pa i cigareta, potrošačima se, tvrdi, omogućuje da budu upoznati s cjelokupnom ponudom na tržištu, dok njihova zabrana izlaganja ograničava poduzetničke i tržišne slobode te jednak pravni položaj na tržištu koji svim poduzetnicima jamči Ustav RH. Neizlaganje proizvoda protivno je i vrijedećim propisima koji reguliraju trgovinu i zaštitu potrošača te iz JTI-ja kažu da će poduzeti sve raspoložive mjere kako bi se osiguralo pravedno natjecanje za sve sudionike na tržištu u skladu sa svim primjenjivim propisima RH, s kojima su, tvrde, potpuno uskladili svoje poslovanje.
Iz resornog ministarstva ni danas nismo dobili odgovor.
Da je pušenje ekstremno štetno nikome normalnom danas više nije sporno. Da je odvikavanje od pušenja teško, ni to nikome nije sporno. Da se u ovoj globalnoj kampanji protiv pušenja, koja traje, evo, nekih 6-7 godina, udara po pušaču (( i manje po trgovini duvanom ali ne i po proizvodnji), tako đe je evidentno, a čini se da su u pravu i oni kojitvrde da je ovo udaranje po pušaču često takvo da hoće da ga ponizi, da se oseti obeležen, manje vredan član društva, itd. međutim, brojke o smanjenju broja pušača u svetu u proteklih nekoliko godina, otkako se sprovodi ova akcija, su fantastične! Ljudi masovno prestaju sa pušenjem! Nikakva prohibicija to ne bi ni izdaleka mogla postići. E sad, ovi što se ljute su uglavnom oni najtvrdokorniji pušači koji sad nalaze druge razloge da pravdaju svoju slabost i to što nisu u stanju da ostavfe taj otrov kojim truju i sebe i okolinu. I kažete zahebavaju vas? Tačno ste to primetili. Upravo vam to rade i treba da vam to rade sve dok ne prestanete da gurate to govno u usta!