Avioindustrija je jedna od gospodarskih grana koje su najviše pogođene pandemijom koronavirusa. Ljudi su zbog straha od zaraze prestali putovati, a i mnoge države su privremeno obustavile sav zračni promet. Prema podacima Međunarodne udruge za zračni prijevoz (IATA), do 30. lipnja već je otkazano 420.000 letova, a gubici prihoda aviokompanija procjenjuju se na više od 113 milijardi dolara.
Buking je pri tome u ožujku pao 50 posto, u travnju 40 posto, a za svibanj je manji 25 posto. U IATA-i stoga procjenjuju da će aviokompanije diljem svijeta trebati do 200 milijardi dolara državne pomoći kako bi preživjele.
Prizemljene flote
A prema procjenama Centra za zrakoplovstvo (Centre for Aviation), zbog koronavirusa u svijetu će do kraja svibnja bankrotirati 50 posto aviokompanija. Iz Centra upozoravaju da se novčane rezerve aviokompanija brzo smanjuju jer su flote prizemljene i poručuju da su odmah potrebne koordinirane akcije vlade i industrije ako se želi izbjeći katastrofa.
– Što dulje ova kriza traje, veća je vjerojatnost da se budućnost zrakoplovstva neće moći jamčiti bez državne pomoći – izjavio je Carsten Spohr, izvršni direktor njemačke Lufthanse koja je prizemljila gotovo cijelu svoju flotu zrakoplova.
Ta aviokompanija već je pokrenula razgovore s njemačkom vladom oko likvidnosti, uključujući i posebne kredite državne razvojne banke KfW. Donald Trump, predsjednik SAD-a, već je najavio da će njegova država pomoći američkim aviokompanijama, a očekuje se da će isto napraviti i Europska unija za svoje avioprijevoznike.
Hrvatska nacionalna aviokompanija Croatia Airlines, pak, nije obustavila sve svoje letove, ali naravno dijeli sudbinu avioprijevoznika diljem svijeta. U CA tako kažu da su zbog koronavirusa prošlog tjedna zabilježili 50 posto manji buking u odnosu na isti tjedan prošle godine. Za ovaj tjedan očekuju također buking na 50 posto nižoj razini, dok bi u sljedećem tjednu pad bukinga mogao biti 39 posto.
– Konkretno, u ovom tjednu od planiranih 407 letova planiramo obaviti njih 196. Vratimo li se na prvu polovicu ožujka, kad utjecaj koronavirusa nije bio toliko značajan, treba istaknuti da je u razdoblju od 1. do 15. ožujka 2020. tvrtka obavila tri posto manje letova i prevezla 31 posto manje putnika u odnosu na isto razdoblje 2019. – objašnjavaju u CA. Ta aviokompanija je, pak, dosad obustavila letove na linijama iz Zagreba za Rim, Skopje i Dubrovnik.
Privremeno su obustavljeni i letovi iz europskih odredišta tvrtke prema jadranskim zračnim lukama, a u CA ističu da se putnici s tih letova do svojih krajnjih odredišta prevoze preko Zagreba, čime se hrvatskim javnozdravstvenim vlastima omogućuje i olakšava zdravstveni nadzor nad putnicima u zračnom prometu. Osim toga, na većini ostalih linija CA znatno je reducirala red letenja u kapacitetu ili u tjednim frekvencijama ili oboje.
Povratak u domovinu
– Manje promjene, u skladu s aktualnim zahtjevima provedene su i na ostalim rutama, a za očekivati je i daljnje promjene u redu letenja, s obzirom na situaciju – poručuju iz CA i dodaju da su njihovi zrakoplovi u razdoblju od 1. do 19. ožujka u prosjeku prevozili 2.590 putnika dnevno.
U CA naglašavaju da oni u ovim izvanrednim okolnostima, i unatoč svim aktualnim ograničenjima, obavljanjem svih mogućih letova zapravo omogućuju mnogim građanima RH da se vrate u domovinu, a istodobno i mnogim drugim inozemnim državljanima da se vrate u svoje matične države.
Video - mitovi o koronavirusu
– U ovom trenutku dijelimo sudbinu cijele zrakoplovne industrije, koja je na globalnoj razini jedna od najugroženijih gospodarskih grana i svakodnevno trpi izravnu štetu prouzročenu negativnim posljedicama svjetske pandemije koronavirusa. U kompaniji se kontinuirano prati razvoj događaja i pripremljeno je, ovisno o aktualnoj situaciji, više scenarija kojima bi se što adekvatnije ublažile izravne štete za cjelokupno poslovanje tvrtke – kažu u CA.
Prema nekim procjenama, hrvatska bi avioindustrija zbog koronavirusa mogla imati gubitke između 600 milijuna i dvije milijarde kuna. Na dubrovačkom aerodromu, koji je u međuvremenu zatvoren, prije nekoliko dana izašli su s procjenom da će u ožujku i travnju imati gubitak od 40 milijuna kuna.