Zdenko Štriga:

Našoj zemlji za razvoj je ključan strani kapital, ne samo reforme

Zdenko Štriga
Davor Puklavec/PIXSELL
13.09.2016.
u 10:35

Poduzetnik Štriga predlaže da se u Frankfurtu na Majni otvori Hrvatski promidžbeni centar, u kojem bi se hrvatske tvrtke koje trebaju investicije povezale s Nijemcima voljnima ulagati u Hrvatskoj.

Zdenko Štriga, poduzetnik, menadžer i konzultant, predlaže da se u Frankfurtu na Majni otvori Hrvatski promidžbeni centar, u kojem bi se hrvatske tvrtke koje trebaju investicije povezale s Nijemcima voljnima ulagati u Hrvatskoj. Otkriva što bi to značilo za hrvatsko gospodarstvo.

Kako bi izgledala takva “baza?

Hrvatski promidžbeni centar bio bi u službi razvoja naše zemlje i popravljanja njenog imidža u Njemačkoj. U Njemačkoj ima puno slobodnog kapitala, a Hrvatskoj je potreban. Centar bi bio spona između te dvije strane. Iz Hrvatske bi dobivao idejne ili gotove projekte, a u Njemačkoj bi za njih tražio investitore ili poslovne partnere. Hrvatska je izuzetna destinacija za investicije.

Koliko bi Centar mogao pomoći u pokretanju proizvodnje?

Puno. Posvetio bi se projektima koji donose nove proizvode ili proširenje i povećanje proizvodnje. Generator razvoja mogu i trebaju biti mala i srednja poduzeća kao i u Njemačkoj. Centar bi se bavio njihovim projektima. To uključuje prezentaciju Nijemcima, predstavljanje tvrtki, poduzetnika, županija i cijele zemlje. Centar bi hrvatsku stranu informirao o potencijalnim njemačkim ulagačima: tko su, koje su im reference..., uspostavljali bi se kontakti i gradilo povjerenje. Centar planira posredovati i kod dobivanja novca iz fondova EU.

Kako bi posredovanje izgledalo?

Stručne osobe Centra bi tvrtkama iz Hrvatske razrađivale njihove ideje i izrađivale projekte s kojima bi se apliciralo za novac. Izrada h projekata je kompliciran posao, trebaju ljudi sa specifičnim znanjem.

Na koji način namjeravate doći do projekata u Hrvatskoj?

U suradnji s nadležnim ministarstvima, agencijama, udrugama i sa županijama te gospodarskim i obrtničkim komorama. Želimo kontakte sa svima koji znaju tko planira ulaganja u proširenje i povećanje proizvodnje, u podizanje konkuretnsti i razvoj novih proizvoda, u strojeve i opremu. Tako bismo dolazili do tvrtki. One bi nam to izložile i napravile idejne projekte, a na nama je da napravimo projekte za Bruxelles. Ili da tražimo investitore ili partnere u Njemačkoj. Centar bi imao i tri filijale u Hrvatskoj koje bi stranog investitora pratile od početka do kraja realizacije. Ulagač se ne bi trebao ni o čemu brinuti, ni o papirologiji, ni o nalaženju i opremanju stana ili ureda, niti bi morao lutati za kontaktima i podacima i probijati se kroz našu birokratsku džunglu. Centar bi mu bio na raspolaganju 24 sata dnevno svih sedam dana u tjednu.

U što biste vi ulagali da imate kapital ili zemljište?

Plantažna poljoprivredna proizvodnja, sušenje i prerada voća i povrća, proizvodnja zdrave hrane ili uzgoj bilja za kozmetičku i farmaceutsku industriju. Pada mi na pamet i izgradnja male solarne elekrane ili na biomasu. Time bi se pokrile potrebe na imanju, a višak struje prodavao. Interesantni su inovativni proizvodi za široku upotrebu i zdravstveni turizam. Korisno je i ulaganje u hladnjače u krajevima s razvijenijom poljoprivredom i u jadranskom zaleđu.

Zbog čega kod nas reforme ne prolaze?

Zato što su za neke potrebni bolni rezovi. U javnoj upravi ili javnim poduzećima bi reforme donosile i otkaze, a to za vlast znači i manje politčkih poena na izborima. No, pristojnim otpremninama ili na druge načine socijalno treba zbrinuti ljude koji ostaju bez posla. Može ih se i prebaciti drugdje gdje su potrebni, reforma ne mora uvijek značiti otkaz nego povećanje efikasnosti. Može im se platiti prekvalifikacija za deficitarna zanimanja i tada ih se zaposliti. Paralelno treba ići i s investicijama tako da ljudi imaju izglede za novi posao, a ne da potonu u očaj. Ne može se reći da nikakvih pokušaja reformi kod nas nije bilo. Ali odmah dođu i blokade. Jave se politički protivnici, sindikati, interesne grupe. Na kraju rasprava skrene na “partizane i ustaše”. S prošlosti bi se trebalo okrenuti prema budućnosti, prepirati se o ekonomiji, ulaganjima...

Kad će proraditi vaš Hrvatski promidžbeni centar?

Vjerujem, u prvoj polovini iduće godine. Pripreme već traju, ali sve ne ovisi samo o meni nego i o podršci koju očekujem s hrvatske strane.

Što vam daje optimizam? Zašto sad ulazite u ovaj pothvat?

Promijenila se politička klima i napokon se shvatilo da bez investicija nema razvoja nego samo propadanja. To zaključujem i po razgovorima s pojedinim čelnicima naših vodećih stranaka. Dok sam prije vodio sličan Centar stekao sam jako dobre reference i s velikim njemačkim firmama kao konzultant radio na nizu projekata, pa i danas imam puno kontakata. A sada je i jeftin kapital i zato je idealno vrijeme za ulaganja. Hrvatska je još za to kao izmišljena zemlja i ima puno neiskorištenog potencijala. I još jedan važan razlog: nikad nisam posumnjao u potrebu takvog centra. Bilo je samo pitanje vremena kad će to i drugi shvatiti.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije