PROMO

Žensko poduzetništvo u svijetu: najbolji uvjeti u Novom Zelandu, Švedskoj i Kanadi, najveći udio žena među poduzetnicima u Gani i Rusiji

Žensko poduzetništvo u svijetu
Foto: Promo
1/6
07.03.2018.
u 13:31

Mastercard Index of Women Entrepreneurs otkriva u kojim zemljama napreduje žensko poduzetništvo, što motivira žene da se bave poduzetništvom te koje uvjete treba osigurati za razvoj ovog segmenta

Prema drugoj studiji Mastercard Index of Women Entrepreneurs (MIWE), žene poduzetnice bolje napreduju na razvijenijim tržištima. Za razliku od poduzetnica na tržištima u razvoju, imaju pristup različitim resursima i mogućnostima, uključujući pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima. Index je pokazao i da buduće i trenutne poduzetnice širom svijeta nastavljaju napredovati usprkos rodnim kulturnim predrasudama koje rezultiraju značajnim zaprekama kad je riječ o unapređenju poslovanja.

Index je pratio napredak i postignuća žena poduzetnica i vlasnica poduzeća na 57 tržišta, obuhvaćajući pet geografskih regija – Aziju i Pacifik, Europu, Latinsku Ameriku, Bliski istok i Afriku te Sjevernu Ameriku.

„Žene poduzetnice postigle su znatne korake naprijed kao vlasnice poduzeća širom svijeta, no još uvijek su na putu da ostvare svoj puni potencijal. Vjerujemo da privlačenjem pozornosti na ovu temu možemo dodatno podržati žene i osnažiti ih kako bi uspješno vodile poduzeća te imale bogatiji, ispunjeniji život”, izjavila je Martina Hund-Mejean, financijska direktorica u kompaniji Mastercard.

Foto: Promo

Mastercard Index of Women Entrepreneurs tako otkriva 10 vodećih tržišta koja pružaju najbolje uvjete i mogućnosti za žene kako bi se ostvarile kao uspješne poduzetnice:

1. Novi Zeland – 74,2

2. Švedska – 71,3

3. Kanada – 70,9

4. Sjedinjene Američke Države – 70,8

5. Singapur – 69,2

6. Portugal – 69,1

7. Australija – 68,9

8. Belgija – 68,7

9. Filipini – 68,0

10. Ujedinjeno Kraljevstvo – 67,9

Razvijena tržišta sa snažnim uvjetima koji omogućuju razvoj nisu imuna na kulturalnu pristranost prema ženskom poduzetništvu. Tako su rezultati pokazali da u Novom Zelandu društvo slabije prihvaća poduzetnice. Usprkos ovim okolnostima, žene vlasnice poduzeća su se u toj zemlji su prihvatile izazov i zauzele prvo mjesto na Indexu drugu godinu zaredom.

Foto: Promo

Index također sugerira kako mogućnost za poduzetništvo nije nužno usklađena s tempom gospodarskog razvoja tržišta. Tržišta u nastajanju kao što su Gana (46,4 posto), jedno od tri novo dodana tržišta na Indexu, zajedno s tržištem države Malavi i Nigerijom-Ugandom (33,8 posto) te Vijetnamom (31,3 posto) pokazala su da imaju veću stopu žena koje su vlasnice poduzeća u usporedbi s razvijenim tržištima. Žene na tim tržištima smatraju se poduzetnicama koje se za to odlučuju iz nužde za preživljavanjem, a imaju problem s nedostatkom financijskog kapitala i pristupom uslugama koje bi im olakšale poslovanje.

Tako je utvrđeno vodećih 10 tržišta na kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća:

1. Gana – 46,4%

2. Rusija – 34,6%

3. Uganda – 33,8%

4. Novi Zeland – 33,0%

5. Austrija – 32,1%

6. Vijetnam – 31,3%

7. Poljska – 30,3%

8. Španjolska – 29,4%

9. Rumunjska – 28,9%

10. Portugal – 28,7%

„Uoči Međunarodnog dana žena, nadamo se da rezultati studije mogu poslužiti kao podsjetnik za vlade i organizacije da daju podršku ženama koje su vlasnice poduzeća i to od veće financijske uključenosti do šireg pristupa obrazovanju“, rekla je Ann Cairns, predsjednica za međunarodna tržišta u kompaniji Mastercard.

Ključne spoznaje:

  • Kako uspješna poduzeća opstaju? Zbog snažne kombinacije pristupa financijskim uslugama i proizvodima; jednostavnosti poslovanja; snažne podrške malim i srednjim poduzećima i kvalitetnog upravljanja, kao što je to slučaj u Novom Zelandu (74,2 boda, 1. mjesto), Švedskoj (71,3, 2. mjesto), Kanadi (70,9, 3. mjesto), SAD-u (70,8, 4. mjesto) i Singapuru (69,2, 5. mjesto) – tržištima koja su zauzela prvih pet mjesta na Indexu.

  • Iz primjera tržišta Filipina (68,0, 9. mjesto), Bocvane (66,5, 14. mjesto), Tajlanda (65,8, 15. mjesto), Poljske (65,4, 19. mjesto) i Kostarike (65,0, 20. mjesto) poduzetništvo se može promatrati kao prilika za žene. Premda uvjeti podrške za poduzetnike na tim tržištima nisu povoljni, imaju veliku zastupljenost poslovnih žena, stručnjaka i tehničkih radnika, dinamično lokalno poduzetništvo i veliko poštovanje prema uspješnim poduzetnicima.

  • Koreja (s 53,2 na 57,2, 44. mjesto) doživjela je najveći skok na Indexu zbog rasta poduzetničkih aktivnosti. Moguće je kako je rast korejskog ženskog poduzetništva potaknut pozitivnim shvaćanjem uspješnih žena rukovoditeljica i uspostavom radne skupine za ravnopravnost spolova.

  • Napredak žena poduzetnica bio je zaustavljen zbog jedne ili više prepreka na gotovo svih 57 tržišta koja su pokrivena ovim istraživanjem. Ove prepreke uglavnom su uzrokovane percepcijom rodne pristranosti, što pridonosi lošem društvenom i kulturalnom prihvaćanju, nedostatku samopouzdanja i pristupu financijskim sredstvima ili kapitalu.

  • Zapravo, nedostatak samopouzdanja može biti ključan u odvraćanju žena od pokretanja vlastitog biznisa. Na tržištima poput Belgije (25,5% žena poduzetnica, 22. mjesto), Njemačke (25,3%, 24. mjesto) i Ujedinjenog Kraljevstva (25,0%, 27. mjesto) postotak žena vlasnica poduzeća je niži od očekivanog, unatoč učinkovitim zakonskim sustavima i visokoj mogućnosti pristupa resursima.

  • Međutim, želja i upornost uvijek nađu put. Na tržištima gdje su žene vođene nuždom, poput Indonezije (62,4 boda, 30. mjesto), Gane (61,5, 33. mjesto), Brazila (61, 1, 35. mjesto), Meksika (60,2, 38. mjesto), Ugande (57,6, 43. mjesto) i Nigerije (56,4, 45. mjesto), žene kao i muškarci sudjeluju u poduzetništvu. Takva tržišta imaju tendenciju samozapošljavanja, vrlo vjerojatno u neformalnom sektoru, manjeg tehnološkog intenziteta i malog razmjera.

  • Iako tržišta na Bliskom istoku i u Africi, kao što su Ujedinjeni Arapski Emirati (49,5 bodova, 49. mjesto), Tunis (45,2, 51. mjesto) i Saudijska Arabija (39,3, 54. mjesto) imaju neke od najnižih rezultata na Indexu, ta tržišta također pokazuju i najveća očekivanja žena kad je riječ o rastu. Više od polovice žena poduzetnica u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Tunisu očekuju da će zaposliti šest ili više radnika u narednih pet godina. Žene u Saudijskoj Arabiji imaju veću ambiciju od muškaraca da razviju svoje poslovanje.

Foto: Promo

Cijelo izvješće dostupno je ovdje.

Metodologija:

Mastercard Index of Women Entrepreneurs prati mogućnosti žena za iskorištavanje prilika u njihovim lokalnim sredinama s obzirom na tri čimbenika: 1. mogućnost napredovanja žena (stupanj predrasuda prema ženama na radnom mjestu, ženama kao političkim i poslovnim liderima te financijsku snagu i poduzetnički duh žena), 2. pristup znanju i financijskim sredstvima (mogućnosti žena da imaju pristup osnovnim financijskim uslugama, naprednom znanju te pomoći za mala i srednja poduzeća), i 3. potpora poduzetnicima (ukupna percepcija o lakoći poslovanja na lokalnoj razini, kvaliteta javne uprave, percepcija razine sigurnosti među ženama i kulturalna percepcija doprinosa žena budžetu kućanstva).

Index koristi 12 pokazatelja i 25 potpokazatelja kako bi pokazao kako se 57 tržišta diljem regije Azije i Pacifika, Bliskog istoka i Afrike, Sjeverne Amerike, Latinske Amerike i Europe1 (što predstavlja 78,6% ukupne ženske radne snage u svijetu) razlikuju po mogućnostima napredovanja žena, pristupu znanju i financijskim sredstvima te faktorima koji podupiru poduzetničku klimu.

www.mastercard.com

1 Index rangira sljedeća europska tržišta: Belgija, Češka, Danska, Francuska, Njemačka, Mađarska, Irska, Italija, Poljska, Portugal, Španjolska, Švedska, Švicarska, Ujedinjeno Kraljevstvo, Rumunjska, Rusija, Turska

Foto: Promo

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije