Veliko je uzbuđenje nastalo u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i
umjetnosti kada se u zemlju vratio kralj, Guarnerijeva violina King,
koja je dva mjeseca bila na restauraciji u Cremoni, mjestu svojega
“rođenja”.
Zvuk za 5,2 milijuna eura
Stručan i temeljit popravak Kinga bio je potreban zbog malih napuknuća
na krhkom violininu tijelu, a Tonko Ninić, koji ju je s Bachom na
promociji prvi “isprobao”, kaže da je karakterističan njezin blistavi i
bogati ton. Skrbnik violine postao je HAZU 1968. godine darovnicom
glasovitog hrvatskog violinista Zlatka Balokovića i njegove supruge
Joyce.
Od tada ona rijetko izlazi u javnost jer je riječ o posebno vrijednom
glazbalu, iz 1735. godine znamenitog cremonskog graditelja Giuseppea
Guarnerija. Gradnja violina, odnosno gudačkih glazbala u to je vrijeme
posebno cvala, pa potpisi Amati, Stradivari i Guarneri sve više
dobivaju na cijeni.
King je prije nekoliko godina bio izabran za izložbu najvrednijih
Guarenijevih instrumenata u muzeju Metropolitan u New Yorku. Stručna
procjena govori o vrijednosti 5,200.000 eura, s napomenom da
vrijednosti takvih glazbala u prosjeku rastu i deset posto godišnje.
Poznavatelji tvrde da bi na kakvoj fiktivnoj aukciji, primjerice u
Shotebyju, dosegnula cijenu i osam milijuna eura. Sada su u
restauraciji Kinga, koja je stajala 40 000 eura, kod Bruca Carlsona u
cremonskoj radionici Carlson Cacciatori Neumann, pomogli sponzori - PBZ
i Generali osiguranje, uz Talijanski kulturni institut.
Vrijednost Kinga ne može pokriti ni jedno osiguranje pa kada on izlazi
iz trezora HAZU, ide u pratnji policije. To će se sada prvi put
dogoditi 30. lipnja na koncertu Zagrebačke filharmonije u Lisinskom za
Dan grada Zagreba, a solist će biti talijanski violinist Giovanni
Angeleri. Svojedobno je slavni talijanski violinist Uto Ughi nudio
Akademiji najamninu kako bi King baremo neko vrijeme bio kod njega.
U rukama majstora
S druge strane, svi violinisti kažu da kvaliteta instrumenta raste, da
on sve ljepše “pjeva” što više na njemu sviraju, po mogućnosti vješte
ruke majstora. Na koncertima se uvijek specijalno naglašava na kojem se
instrumentu svira. No da ne bude previše mistifikacija, kada je
gostovao Vadim Rjepin kazao je da ima Stradivarija i jednu kopiju i da
bi se okladio da nitko od slušatelja neće ako on dobro svira prepoznati
o kojoj je violini riječ.
Slično je u nedavnom razgovoru za Večernjak potvrdio i Stefan
Milenković, koji kaže da se dobra violina može kupiti za nekoliko
tisuća dolara, a da se na dragocjenim instrumentima, kakav je zacijelo
i King, sve eventualne pogreške u sviranju bolje čuju. Čini se napokon
da je važno da je dragocjeni instrument u isto tako dragocjenim rukama
majstora svirača.
GUARNERIJEV KING Obnovljena dragocjenost stigla kući