GUARNERIJEV KING Obnovljena dragocjenost stigla kući

Bogati ton Guarnerijevog Kinga čini pravim violinskim kraljem

23.05.2009.
u 17:56

Veliko je uzbuđenje nastalo u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti kada se u zemlju vratio kralj, Guarnerijeva violina King, koja je dva mjeseca bila na restauraciji u Cremoni, mjestu svojega “rođenja”.

Zvuk za 5,2 milijuna eura
Stručan i temeljit popravak Kinga bio je potreban zbog malih napuknuća na krhkom violininu tijelu, a Tonko Ninić, koji ju je s Bachom na promociji prvi “isprobao”, kaže da je karakterističan njezin blistavi i bogati ton. Skrbnik violine postao je HAZU 1968. godine darovnicom glasovitog hrvatskog violinista Zlatka Balokovića i njegove supruge Joyce.

Od tada ona rijetko izlazi u javnost jer je riječ o posebno vrijednom glazbalu, iz 1735. godine znamenitog cremonskog graditelja Giuseppea Guarnerija. Gradnja violina, odnosno gudačkih glazbala u to je vrijeme posebno cvala, pa potpisi Amati, Stradivari i Guarneri sve više dobivaju na cijeni.

King je prije nekoliko godina bio izabran za izložbu najvrednijih Guarenijevih instrumenata u muzeju Metropolitan u New Yorku. Stručna procjena govori o vrijednosti 5,200.000 eura, s napomenom da vrijednosti takvih glazbala u prosjeku rastu i deset posto godišnje. Poznavatelji tvrde da bi na kakvoj fiktivnoj aukciji, primjerice u Shotebyju, dosegnula cijenu i osam milijuna eura. Sada su u restauraciji Kinga, koja je stajala 40 000 eura, kod Bruca Carlsona u cremonskoj radionici Carlson Cacciatori Neumann, pomogli sponzori - PBZ i Generali osiguranje, uz Talijanski kulturni institut.

Vrijednost Kinga ne može pokriti ni jedno osiguranje pa kada on izlazi iz trezora HAZU, ide u pratnji policije. To će se sada prvi put dogoditi 30. lipnja na koncertu Zagrebačke filharmonije u Lisinskom za Dan grada Zagreba, a solist će biti talijanski violinist Giovanni Angeleri. Svojedobno je slavni talijanski violinist Uto Ughi nudio Akademiji najamninu kako bi King baremo neko vrijeme bio kod njega.

U rukama majstora
S druge strane, svi violinisti kažu da kvaliteta instrumenta raste, da on sve ljepše “pjeva” što više na njemu sviraju, po mogućnosti vješte ruke majstora. Na koncertima se uvijek specijalno naglašava na kojem se instrumentu svira. No da ne bude previše mistifikacija, kada je gostovao Vadim Rjepin kazao je da ima Stradivarija i jednu kopiju i da bi se okladio da nitko od slušatelja neće ako on dobro svira prepoznati o kojoj je violini riječ.

Slično je u nedavnom razgovoru za Večernjak potvrdio i Stefan Milenković, koji kaže da se dobra violina može kupiti za nekoliko tisuća dolara, a da se na dragocjenim instrumentima, kakav je zacijelo i King, sve eventualne pogreške u sviranju bolje čuju. Čini se napokon da je važno da je dragocjeni instrument u isto tako dragocjenim rukama majstora svirača.

Želite prijaviti greške?