Prekršajno, a ne kazneno procesuiranje državljana Srbije za prometnu nesreću u Ilici, u subotu 16. travnja, koja se tek prisebnošću i spretnošću oca djeteta u kolicima pukom srećom nije pretvorila u tešku tragediju, skandal je koji će nanijeti dugoročnu štetu sigurnosti cestovnog prometa i dovodi u pitanje funkcioniranje pravne države, upozorio je danas prometni stručnjak Željko Marušić.
Pijani vozač koji je u subotu u Ilici zamalo pregazio oca s tromjesečnim djetetom u kolicima, u nedjelju je pušten na slobodu nakon što mu je sudac za prekršaje izrekao novčanu kaznu od ukupno 18.800 kuna te zabranu korištenja međunarodne vozačke dozvole B kategorije u iduće dvije godine, a mora platiti i sudske troškove.
Teška pogreška policije
Marušić u reakciji upozorava da nema nikakve bitne razlike između te prometne nesreće i one koja se dogodila u ponedjeljak, 11. travnja, na Kvaternikovu trgu, kada je poginulo dvoje ljudi. U jednom i drugom slučaju ekstremno alkoholizirani vozač je crnim Audijem, velikom brzinom, uništio zaštitne stupove (ogradu) i sjurio se na nogostup, rušeći sve pred sobom.
U Ilici je bilo čak i pogibeljnije i kad bi se te situacije ponovile, tragični bi ishod bio izgledniji nego u nesreći na Kvaternikovu trgu, drži Marušić. Naime, ekstremno neodgovorni vozač dvostruko masivnijim i jačim modelom (A6 u odnosu na A3) "pomeo je" gotovo 50 metara nogostupa. Velika je sreća što nije bilo pješaka, vozila ni tramvaja, a brza i spretna reakcija oca djeteta u kolicima spriječila je tragediju.
Premda je policija teško pogriješila jer je kazneno djelo "par excellence" prekvalificirala u prometni prekršaj (je li utjecalo to što je riječ o državljaninu Srbije, u sadašnjim napetim međudržavnim odnosima?), slučaj je toliko ekstreman da se odgovornosti ne može amnestirati ni Državno odvjetništvo, odnosno pravosuđe, a pogotovo Ministarstvo prometa, ocjenjuje Marušić.
Prema njegovu sudu, zbog dramatičnosti cijelog događaja koji je opravdano izazvao ogorčenje jer bi hrvatski državljanin vrlo izvjesno bio kazneno gonjen te bi mogao negativno utjecati na ionako vrlo lošu sigurnost prometa, taj bi slučaj ubuduće, u strukovnim i autoškolama, trebalo prikazivati kao primjer teškog oblika obijesne vožnje.
Sigurnost cestovnog prometa u Hrvatskoj na europskom dnu
To se događa u situaciji kad je sigurnost cestovnog prometa u Hrvatskoj pala na samo dno u Europskoj uniji premda smo od 2000. uložili razmjerno najviše u cestovnu infrastrukturu, a iz Ministarstva prometa nema nikakvih reakcija, upozorava Marušić.
Nakon što se u 2015., u odnosu na godinu ranije broj smrtno stradalih na našim cestama povećao za 13 posto (s 308 na 348) te smo s 8,2 poginula na 100.000 stanovnika na 26. od 28. mjesta u EU (gore su jedino Bugarska i Rumunjska s 9,2), u 2016. negativan se trend dodatno pogoršao.
Od početka ove godine, zaključno sa 17. travnjem, na hrvatskim cestama smrtno su stradale 74 osobe, u usporedbi sa 63 lanjskih. To je 17,5 posto više nego lani, pa smo s trenutačnom stopom smrtnosti od 9,6 osoba na 100.000 stanovnika gotovo dvostruko lošiji od prosjeka EU (Švedska ima 2,9) i najgori od svih zemalja EU, upozorava Marušić.
Kad je već policija pogriješila, zašto to Državno odvjetništvo nije ispravilo i sankcioniralo ovog pijanog vozača? Zašto nitko u lancu odgovornih za nepravdu/ policija, Državno odvjetništvo, suci/ neće imati ikakve posljedice za svoje odluke? Zašto ne počnu odgovorno raditi svoj posao, pa će se broj smrtno stradalih smanjiti, a pijani i neodgovorno vozači biti kažnjeni kaznom koju predviđa Kazneni zakon, zato što su usmrtili nedužne sudionike u prometu. Sve dok su moć i bogatstvo prednost na sudovima, do tada će pijani vozači i dalje divljati, a broj smrtno stradalih biti će sve veći. Zna se kako su za nesreće sa smrtnim posljedicama "kažnjeni" Mačešić, Horvatinčić, Leko, Lovrićka...