Kao znak, uglavnom uzaludnih, upozorenja i opomena uobičajio se izraz:
Glas vapijućeg u pustinji! Izravno se to povezuje s Evanđeljem današnje
druge nedjelje došašća, u kojem je riječ o Ivanu Krstitelju. On se sav
posvetio pokazivanju Isusa kao obećanog Mesije.
Pritom citira proroka Izaiju: "Ovo je uistinu onaj o kom proreče Izaija
prorok: Glas viče u pustinji: Pripravite put Gospodinu, poravnite mu
staze!" Evanđelist je, međutim, Izaijin navod neznatno izmijenio.
Izvorno on glasi: "Glas viče: Pripravite Jahvi put kroz pustinju.
Poravnajte u stepi stazu Bogu našemu..." (Iz 40,3). Nije, dakle, glas u
pustinji, nego je riječ o putu kroz pustinju. A to donekle mijenja i
poslovicu, ali i naglasak koji nudi ovaj biblijski navod.
Pustinja je, naime, u iskustvu Židova bila uobičajena stvarnost. I sam
je Jeruzalem djelomično bio okružen pustinjom. Putove koji su vodili
prema njemu, posebno s istoka, često su znala zamesti i cijela brda
pijeska pa su se putnici gubili. Zbog toga je bilo uobičajeno da se za
putovanja neke važne osobe ili pak prolaska vojske pred njima pošalju
vodiči i radnici koji bi taj provizorni put popravljali i činili
prohodnim.
To se gotovo redovito činilo prigodom blagdana Pashe ne bi li se
hodočasnicima, posebice onima iz dijaspore, osiguralo nesmetano i
sigurno putovanje. Krstitelj je, očito, imao to na pameti. Nije, dakle,
bila riječ o uzaludnosti nastojanja, o glasu koji uzalud tutnji
pustinjom, nego o preuzimanju odgovornosti za sigurno putovanje. Ipak,
i u starozavjetnom i u novozavjetnom tekstu riječ je o metafori koja u
gradu okruženu pustinjom vidi čovjeka pa i cijelo društvo, odnosno
Božji narod.
Zatvoren u sebe, čovjek, ali i cijelo društvo, prepušten je vlastitom
egoizmu, a osobnim i društvenim zlima kao da se pospješuje zametanje
putova kojima bi Bog mogao doći i donijeti radost, mir i oslobođenje.
Krstitelj, kao i Izaija, vjeruje da čovjek i društvo nisu izgubljeni i
konačno prepušteni svojim zlima, nego da postoje ljudi koji će se dati
na posao kako bi Bogu "pripravili put".
Štoviše, tvrdi da u Isusu sam Bog dolazi ususret čovjeku i svijetu. On
je kadar prokrčiti zametene putove do čovjekove savjesti. Od tada,
umjesto da kuka, vjernik se sav treba dati na sličan posao. Tek tada
Božja mu pomoć ne izostaje.
VEČERNJI BREVIJAR