U Ministarstvu obrane danas je održana konferencija za medije vezana uz remont MiG-ova i ekskluzivnog izvještaja Večernjeg lista kako se jednom od njih prilikom testiranja motor ugasio na visini od 13.000 metara i brzini od dva maha.
- Bio je to rutinski probni let 5. lipnja na nadzvučnim brzinama i velikim visinama kako bi se izvršila proba motora u najnepovoljnijim uvjetima rada. Došlo je do proboja zraka u motor što je u normalnom letu nenormalno, a u probnom letu normalno i događa se. Odradio sam izvanredni postupak koji se u toj situaciji radi, a to je da sam sam spustio avion na visine na kojima je moguće izvršiti pokretanje motora. Je li remont dobar ili nije, pa motor se pokrenuo, mislim da to dovoljno govori - komentirao je brigadir pilot Ivan Selak koji je u tom trenutku upravljao MiG-om.
- Osnovni problem kašnjenja isporuke je taj što nam Ukrajinci nisu dozvolili obaviti probne letove koje smo tražili jer su takvi njihovi propisi. Još tada smo rekli smo da će problem biti radar, radio visina, velike nadzvučne brzine, možda i minimalne brzine, mijenjao se centar težišta. Ukrajinci nisu došli ni sa svom opremom za ispitivanje i sad imaju problema. Plaćeno im nije ništa - rekao je Selak koji je sve probleme očekivao. Prema ugovoru o remontu MIG-ova u Ukrajini se radi preliminarni prijem, a završni prijem i testiranje u Hrvatskoj. S ranijim rumunjskim remontom MIG-ova naša strana niije bila zadovoljna.
- Razlika između ranijeg remonta i ovog koji se trenutno odvija je ogromna. U rumunjskom remontu postojalo je nekoliko različitih sustava, a u ukrajinskom postoji jedan koji pokazuje sve na jednom mjestu plus žiroskopski sustav koji je stari MIG-ov sustav i također ubacuje svoje podatke. Vrlo složena stvar. To što su se Ukrajinci zaletjeli i mislili da će remont biti jednostavan, to nije naš problem. Avioni će biti prihvaćeni tek onda kada budu ispravni - rekao je Selak i dodao da gašenje motora MIG-a nije povezano s remontom. U MIG-ove su ugrađeni transponderi koji su bili ugrađeni i ranije, rekao je Selak i dodao da oni omogućuju da se svi podaci o avionu mogu čitati sa zemlje.
Zašto su za remont odabrani Ukrajinci, a ne Rumunji komentirao je načelnik Branko Pribolšan iz MORH-a koji je cijelo vrijeme prisutan u postupku javne nabave.
- Ponuda Ukrajinaca bila je 40 milijuna kuna jeftinija od Rumunja. Niti jedna od dvije strane nije uložila prigovor jer je natječaj bio transparentan, rekao je Pribolšan.
Viktor Koprivnjak, pomoćnik ministra obrane Ante Kotromanovića izjavio je kako će oni apsolutno inzistirati da se MiG-ovi dostave u ispravnom stanju te ih neće prihvatiti ako nisu u potpunosti testirani.
Svaki od ukupno 7 MiG-ova treba proći 4 probna leta. U ovom trenutku poletjeti mogu dva MIG-a. Isporuka aviona kasni više od 8 mjeseci.
Na konferenciji je istaknuto kako će Hrvatska naplatiti sve penale na koje prema ugovoru ima pravo. Na pitanje je li najveći iznos penala 400.000 eura bez obzira kad avioni budu isporučeni, odgovorio je Branko Pribolšan.
- To nije jedina ugovorna kazna. Imamo i garanciju banke koja glasi u svrhu urednog ispunjenja ugovora. Penali još nisu izračunati jer nisu došle fakture. Za svaki dan kašnjenja obračunava se 0,4 posto penala - rekao je Pribolšan.
>> Legendarni pilot Ivan Selak čudom spasio MIG i život
kada ih završe i predaju, idu direktno u tehničke muzeje po hrvatskoj.