Svaki vozač pri kupnji goriva u Hrvatskoj plaća trošarinu od 1,20 kuna po litri za financiranje održavanja i građenja javnih cesta i željezničke infrastrukture, od čega se godišnje prikupi oko 2,6 milijardi kuna. Od toga oko 1,8 milijardi kuna dobiju Hrvatske ceste, a Hrvatske autoceste i HŽ Infrastruktura po 440 milijuna kuna.
Država 20 lipa po litri goriva uplaćuje na račun HAC-a i HŽ Infrastrukture, dok Hrvatske ceste dobivaju 80 lipa. Taj im se novac prosljeđuje izravno iz državnog proračuna. No, uskoro bi se to moglo promijeniti, usvoje li se predložene izmjene Zakona o cestama, jer su u Ministarstvu financija zaključili da bi im novac od trošarina za ceste i željeznice mogao dobro doći za krpanje proračunskih rupa.
Naime, prema prijedlogu izmjena navedenog zakona, predviđa se ograničenje novca koji HAC, HC i HŽ Infrastruktura dobivaju od trošarine za gorivo, i to zbog, kako se navodi u predloženim izmjenama Zakona, fiskalne konsolidacije i financiranja rashodne strane državnog proračuna.
Tako bi se, prema prijedlogu, odredio maksimalni iznos te naknade koji se iz državnog proračuna uplaćuje HAC-u, HC-u i HŽ Infrastrukturi u proračunskoj godini. No u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, u čijem su resoru tri tvrtke, nisu nimalo sretni zbog predloženih promjena jer su sve tri tvrtke u teškom financijskom stanju i u biti im treba više novca nego što ga sad dobivaju.
Intencija je Ministarstva financija, kažu nam naši sugovornici, da se predloženim izmjenama ograničenja isplate novca od trošarina za HAC, HC i HŽ Infrastrukturu samo stvori mogućnost da se dio tog novca može, bude li zatrebalo, upotrijebiti za krpanje rupa u proračunu, ali se nadaju da do toga neće doći. Ipak, u Ministarstvu prometa će, kažu, učiniti sve da do toga ograničenja ne dođe.
U posebno teškom financijskom stanju je HAC, koji je do 2013. dobivao 60 lipa iz litre goriva na svoj račun, a taj novac koristio je za plaćanje kredita. No te je godine Vlada Zorana Milanovića, koja je namjeravala autoceste dati u koncesiju, oduzela HAC-u 40 lipa te ih preusmjerila u HC i HŽ Infrastrukturu.
HC je već otprije dobivao 60 lipa iz litre goriva. S obzirom na to da autoceste nisu dane u koncesiju, a novac od koncesije trebao je pokriti dio dugova HAC-a, ta tvrtka sad mora podmirivati oko tri milijarde eura kredita samo s 20 lipa iz litre goriva. Ograničenje isplate novca od trošarine dovelo bi tu tvrtku u još težu situaciju. I HC je prezadužena tvrtka, dok HŽ Infrastrukturi novac treba za planirana velika ulaganja.
>> Evo što donosi prijedlog novih trošarina na aute!
Plenkoviću i Mariću, pa napravite konačno, državu jeftinijom. Znate li kako se to radi? Pa strukturalnim reformama. Vrlo jednostavno. A, plašite se uhljeba?