Stanko Hrženjak, 46-godišnji pilot HRZ-a, imao je prije leta na MiG-u 21 s brojem 121, iz kojega se naposljetku morao katapultirati, isti problem, isti otkaz i na MiG-u 21 s brojem 135. A isti mu se otkaz dogodio istog dana, dakle prilikom letenja u sklopu obilježavanja Dana pobjede u Kninu! Hrženjak je, naime, sa zagrebačkog Plesa uzletio u “sivcu”, MiG-u broj 135, koji je stigao s remonta iz Odese među prvima, još na proljeće ove godine. Nakon što su zrakoplovi u formaciji preletjeli kninsku tvrđavu i uzvanike, stigli su do zračne luke u zadarskom Zemuniku. No, pojavio se problem, pilot Hrženjak prijavio je kvar na stajnom trapu, instrumenti su mu signalizirali da nisu izvučeni svi kotači. Točnije, jedan od bočnih, kako su mu vizualnim pregledom potvrdili iz kontrolnog tornja.
Nad Zagrebom opet isto!
U tom trenutku neki od okupljenih građana (MORH je bio proglasio “Dan otvorenih vrata”) primijetili su da se iznad aerodroma zbiva nešto neobično i fotografirali su 135-icu s neizvučenim kotačem. Pilot je nakon nekoliko pokušaja uspio “dobiti” i treći kotač te se prizemljio. No, kako je Hrženjak jedan od najiskusnijih pilota, rečeno mu je da će se u Zagreb vratiti na drugom zrakoplovu, na neremontiranom kamuflažnom MiG-u 21 s brojem 121. Taj je MiG tog dana bio i dio tzv. dežurnog para koji nadzire hrvatski zračni prostor. U opremi je imao NATO transponder (IFF) pa su ga, primjerice, mogli vidjeti i civilni radari u kontrolnim tornjevima, dok njegov parnjak, sivac s brojem 131, vide tek vojni radari (nema NATO transponder, nego ruski). Hrženjak je tako sjeo u 121-icu i uzletio praćen svojim parnjakom. I onda se iznad Zagreba događa nešto što se nije vidjelo čak ni u “Top Gunu” – Hrženjak, nakon što je krenuo “izbaciti” kotače, primjećuje da mu ne funkcionira stajni trap, nije mu se izbacio jedan (bočni) kotač. Dakle, opet isto!? U toj situaciji, kad otkaže glavna hidraulika, pilot ima izbor pokušati pomoćnom hidraulikom, zračnom, a kao zadnja mogućnost je mehanički način (ručno). Planirao je postupiti kao i nad Zadrom sa 135-icom, no kako je 121-ica očito bila u još gorem stanju, nije imao vremena jer mu se zapalio motor.
Hrženjak će tako ostati upisan u povijest vojnog zrakoplovstva. Sten, kako ga zovu kolege piloti, dan nakon katapultiranja osjeća posljedice iskakanja. U šoku je. Gledao je smrti u oči, a sila, koja, istina, traje djelić sekunde, koja u trenutku katapultiranja pritišće tijelo pilota, iznosi 28 G. Ili u prijevodu: tijelo teži 28 puta više. Za usporedbu, piloti su u ekstremnim uvjetima letenja izloženi silama od oko 7 do 9 G, astronauti oko 10 G.
Prema iskustvu još iz bivše države, ako pilot nije bio dovoljno fizički spreman i uvježban te ispravno namješten u stolici, u 50 posto slučajeva prilikom katapultiranja dolazi do oštećenja kralježaka pa piloti više ne mogu letjeti na supersonicima. Izgledno je da je pilot Hrženjak bio dobro uvježban i fizički spreman pa nema posljedica, zaključuje jedan bivši pilot MiG-a 21. Da je 135-ica pak prizemljena u Zadru i u kvaru, potvrđeno je i na izvanrednoj presici koju je vojni vrh održao na Zemuniku.
Stiže ekipa s Plesa
Zapovjednik HRZ-a general bojnik Dražen Ščuri kazao je da su “kvarovi uvijek mogući, ali da nijedan pilot ne bi ušao u zrakoplov niti bi ga tehničar pustio da je znao za kvar”. Potom je rekao da je 135-ica bio “izvanredan slučaj, nije mu se upalila lampica... Mi ćemo taj avion dignuti na dizalice da vidimo što nije bilo u redu i do tada taj avion neće letjeti”. Ono što Ščuri nije rekao, kad je sugerirao da se samo lampica nije upalila, vidi se na fotografiji koju Večernji list objavljuje. Dakle, dogodio se otkaz hidraulike i jedan kotač se nije spustio. Ščuri, a i ministar Kotromanović govore da će “remont biti obavljen u Zadru”. Tamo nemaju educirano osoblje za remont MiG-ova, dakle morat će doći iz Zagreba, a zajedno s njima stiže i ruski “Zil” s agregatom. Nakon što stignu u Zadar, MiG će biti dignut na dizalicu, prikopčan na agregat i onda će pokušati detektirati kvar na hidraulici. Problem je što je MiG br. 135 službeno preuzet od Ukrajinaca, tako da je dvojbeno na čiji trošak. Na temelju stanja 135-ice stručnjaci zaključuju: tako opasan kvar ne događa se na avionu na kojem je obavljen generalni remont...
Croatian MiG-21 that crashed had it’s primary and back-up hydraulic systems double failure followed by engine fire pic.twitter.com/0edBnAiQtE
— TangoSix (@tangosix) August 5, 2014
>>'Nismo jedina zemlja gdje padaju avioni. Sa dva šefa ću razgovarati o ostavci!'
>> Srušio se MIG-21 u blizini Velike Gorice. Pilot se uspješno katapultirao!
>> Što su u MORH-u rekli krajem veljače o MiG-u 21 oznake 121
>> Poslušajte snimku razgovora kontrole leta i pilota MIG-a!
Važno je samo da se naši vladajući furaju u opakim novim limuzinama, surfaju pametnim telefonima i vrhunskim laptopima a piloti nek lete u kantama starim 30 i više godina. Kaj bi Milanović rekao da se mora voziti u službenom autu starom 30 godina????