HGZ je izradio analizu sposobnosti OSRH u zaštiti suverenosti nacionalnog zračnog prostora temeljem javno dostupnih podataka i zaključio da je stanje alarmantno, o čemu treba izvijestiti mjerodavne institucije Republike Hrvatske.
Problemi s remontom i nadogradnjom hrvatskih MiG-ova ugrozili su ustavnu obvezu i dugo izgrađivanu sposobnost OSRH u zaštiti suverenosti nacionalnog zračnog prostora i kompromitirale vjerodostojnost RH u preuzetim obvezama prema partnerima u NATO-u. Borbeni avioni MiG-21 dio su sustava nadzora i zaštite zračnog prostora. Kako im je istekao vremenski resurs nakon posljednjeg kapitalnog remonta i modernizacije iz 2003. godine, unatoč opredjeljenjima izraženim u strateškim dokumentima MORH-a o modernizaciji borbenog zrakoplovstva, a u proteklom periodu nije pripremljena njihova zamjena suvremenim lovcima ili pravovremeno donesena odluka o remontu, odluka o remontu i nadogradnji postojećih aviona donesena je u uvjetima vremenskog tjesnaca.
Nije jasno na temelju kojih činjenica ili odluka je povjerenstvo, od dva ponuditelja koja su se prijavila na natječaj, predložilo, a MORH odlučio, povjeriti izvođenje radova Ukrspecexportu iz Ukrajine s nekompetentnim podizvođačem za NATO opremu, a eliminirati NATO kompetentni i ranijim uspješnim remontom provjereni Aerostar iz Rumunjske.
Foto: Boris Ščitar/Večernji list
Postoje osnovane indicije da je povjerenstvo od samog početka procesa remonta i nadogradnje definiranjem zahtjeva za ponudu i zanemarivanjem ozbiljnih upozorenjima o nekompetentnost, pogodovalo Ukrspecexportu:
– ignorirano je upozorenje hrvatskog zastupnika češke tvrtke ČLS (podizvođač) na vlastitu nekompetentnost za ugradnju i integraciju NATO kompatibilne navigacijske, komunikacijske i identifikacijske opreme;
– zanemarena su ozbiljna upozorenja na porijeklo vlasništva ponuđenih pet aviona, kao i na sumnjivu vjerodostojnost tvrtke "Scimita Systems SA" preko koje je Ukrspecexport te avione navodno nabavio;
– u natječajnu dokumentaciju iz 2013. doslovce je prekopirana ponuda za RH većinom nepotrebnih, pričuvnih dijelova sa skladišta zavoda u Odesi iz 2011. i proglašena kao nužna potreba HRZ i PZO.
MORH, iako je rok remonta višestruko prekoračen, a ni jedan avion još nije u ispravnom stanju, ne poduzima ugovorom predviđene zaštitne mjere, pri tome ne uzima krajnje ozbiljno činjenice:
– pet prispjelih aviona nije u operativno ispravnom stanju, jer na njih nije ugrađena i integrirana neophodna (tražena) komunikacijska, identifikacijska i navigacijska oprema
– curenjem goriva i hidraulike te nizom drugih neispravnosti pogubno se narušava sigurnost letenja
– ne inzistira se na povratku sedam naših aviona MiG-21, uključujući i četiri dvosjeda, bez kojih je obustavljena obuka pilota, a izvršenje obveza svedeno na dva ili tri aviona remontirana 2003. u Rumunjskoj
– uporno se pokušava dovršiti remont i nadogradnja aviona u ZB Pleso i ZTC-u, što nije moguće, čime se odgađa rješenje problema do potpunog gubitka ove sposobnosti za RH.
Foto: Duško Marušić/PIXSELL
Sve izneseno trebalo bi biti dovoljno za hitnu reakciju odgovarajućih institucija RH u pronalaženju rješenja za nastalo stanje i sprečavanju sličnih situacija u budućnosti.
Dugoročno rješenje nadzora i zaštite nacionalnog zračnog prostora zbog svoje kompleksnosti zahtijeva ozbiljnije studije i dugoročne pripreme. RH ne bi si smjela dopustiti odlaganje jer deset godina tijesno je vrijeme za provedbu ovog projekta i nadležne institucije trebale bi startati odmah kako nam se ne bi ponovilo stanje iz prethodnog perioda. Avionima MiG-21 ističu svi vremenski resursi i neće moći biti opcija nakon deset godina.
Predsjednik HGZ: Pavao Miljavac, general zbora – (Pismo je poslano predsjedniku Republike Hrvatske, Sabora i Vlade)
>>Glavnom pilotu HRZ-a ugasio se motor MIG-a na 13.000 metara!
Imam drugo pitanje...Hoće li sada Josipović sazvati sjednicu VONS -a ili ova situacija njemu također nije bitna?