Skrivene poruke i okultna simbolika svuda su oko nas – kaže Večernjakov bloger Ratko Martinović koji je prošli tjedan predstavio svoju knjigu "Subliminalne poruke - Okultna simbolika i društveni inženjering".
Martinović je za potrebe svoje knjige proveo opsežno istraživanje koje je uključilo i proučavanje spotova vodećih pop izvođača. – Uvijek mi je bilo interesantno proučavati reakcije ljudi na suptilnu manipulaciju i nevoljkost da priznaju kako su manipulirani. Slična priča je i s hipnozom za koju je većina ljudi koja prije nije bila hipnotizirana uvjerena da se to na njima niti ne može ostvariti. Zato mi je cijela priča oko "dresure" na pragu svijesti stvorila entuzijazam i elan za proučavanje fenomena – rekao je Martinović za Večernji list.
"Subliminalne poruke utječu na nas"
Govoreći o subliminalnim porukama, Martinović kaže kako njih koristi svatko tko se bavi promocijom nečega i tko vjeruje u širok spektar znanstvenih studija o njima. – Riječ je najčešće o sugestiji putem marketinga ili promociji nekih očitih ili okultnih (skrivenih) simbola. One utječu na nas, i to ponajbolje u sektoru preferencijalnog odlučivanja, odnosno odabira između dva slična proizvoda u kojem onaj subliminalno podmetnut ostvaruje pobjedu u 80% slučajeva – otkriva Martinović.
Kaže kako se poruke najčešće šalju u obliku seksualnih aspiracija ili smrtnosti, na temelju Freudove teorije o dvije iskonske težnje čovjeka – želji za seksom i strahu od smrtnosti.
– Pitanje kako im se oduprijeti je vrlo često, no kako ono podrazumijeva ili visok stupanj informiranja ili još viši stupanj izbjegavanja multimedijalnih i reklamnih sadržaja, bolje bi pitanje možda bilo kako raditi na jačanju vlastite svjesnosti o svijetu koji nas okružuje. Kako se ne odupiremo svakodnevnim plitkim manipulacijama od političkih interesnih skupina i ne pomažemo jedni drugima prilikom bizarnih političkih odredbi poput deložacija (povlaštene se nikada ne deložira) ili loše ekonomske politike, onda su nam subliminalne poruke zaista manja briga – kaže Martinović i dodaje kako su subliminalne poruke zapravo samo fina fasada društvenog inženjeringa i manipulacije.
(Foto: Goran Jakuš/ PIXSELL)
Promocija agendi i utjecaja
Martinović kaže kako subliminalne poruke možemo definirati kao "skrivene poruke na pragu svijesti", a u njih se mogu uvrstiti i simboli. – Stručnjaci za dizajn koriste ih za brendiranje jer se na taj način lakše poistovjetiti s određenom tvrtkom ili proizvodom, zato što naša podsvijest na jednoj složenijoj razini već poznaje takve slike. Reklame pak koriste sugestije radi perfidnosti, a pop industrija pak sve razmatra kroz oči promocije određenih agendi i utjecaja. Najčešći primjeri bili bi oni koji potiču dječji marketing ili konzumerizam, a sve radi poticanja konformizma i koncepta tzv. američkog sna u kojem se potlačeni pojedinac nikada neće do kraja pobuniti jer sanja da će i on jednog dana biti onaj 1% povlaštene elite.
Uz subliminalne poruke, Ratko Martinović bavi se i proučavanjem okultnih simbola koji se najčešće pojavljuju u pop kulturi i političkom životu. – Najsvježiji globalni primjer bio je predizborna kampanja Angele Merkel koja je ručnom sugestijom cijeloj naciji podsvjesno plasirala "činjenicu" da je ona velika majka svih Nijemaca. Kada je tu teoriju uz desetke fotografija iz kampanje s istim položajem ruku i dlanova u kolumni predstavio jedan poznati britanski novinar, krenula je prava navala kako je riječ o "suludoj teoriji zavjere". Nakon kampanje njezin PR tim priznao je kako je upotrijebio upravo tu simboliku upravo s tim ciljem pa je preko noći ovakav način sugestije postao nešto sasvim normalno – kaže Martinović koji je teme iz svoje knjige razradio i na svom blogu u sklopu Večernjakove blogosfere.
Njihov cilj je da simbolika bude ili jasno vidljiva svima, no sa skrivenim pravim značenjem ili dostupna kao znak prepoznavanja samo povlaštenim skupinama
Ratko Martinović
– Sličan primjer je i famozna piramidalna gestikulacija poznatih glazbenika poput recimo Jay-Zija ili Beyonce koja je zapravo preuzeta od Hitlerove mladeži iz nacističke Njemačke, a trebala bi predstavljati njegovu izdavačku kuću Rock-A-Fella koju mnogi povezuju s tajkunom i kreatorom svjetskih kriza Rockefellerom dok on pak tvrdi da je samo ime njegova omiljenog dilera iz četvrti. Slična priča je i s desecima spotova što veličaju poznati CIA-in MK ULTRA program koji je procurio u javnost sedamdesetih godina prošlog stoljeća te je trasirao aferu sličnu onoj današnje NSA.
Okultno u glazbenim spotovima: "Izvođači su u 90% slučajeve samo marionete"
Na pitanje koja je svrha okultne simbolike u primjeru glazbenih spotova Martinović ističe kako same pop zvijezde nemaju utjecaja na stvaranje svojih spotova, nastupa ili uopće ponašanja u javnosti. – Kako imam poveznicu i s glazbenim svijetom, iz prve ruke znam da su izvođači u 90% slučajeva samo marionete izdavačkih etiketa i menadžera gladnih uspjeha. U pop industriji su se tako etablirali određeni redatelji spotova koji su treća generacija sljedbenika Aleistera Crowleyja, najpoznatijeg okultista dvadesetog stoljeća. On je prorekao tzv. Eon Horusa koji će biti obilježen Horusovom simbolikom (svevideće oko, prekriveno oko, Horusovo oko itd.), a upravo to vidimo kao rezultat njihovih spotova. Kako je i sam bio špijun, Crowley je zagovarao i neke druge zanimljive principe koji su poslije viđeni u vojnim programima poput "agenata spavača", "mandžurijskih kandidata" i drugih. I to sve vidimo promoviranim kroz pop svijet, na ovaj ili onaj način – kaže Martinović.
– Njihov cilj je da simbolika bude ili jasno vidljiva svima, no sa skrivenim pravim značenjem ili dostupna kao znak prepoznavanja samo povlaštenim skupinama koje ju mogu prepoznati. Psihologija masovnog fanatizma i slave idola služi im za njihove energetske obrasce, a osobno znam da sam samo zagrebao po površini i da sav moj napisani materijal predstavlja tek neznatni dio cjelokupnog mozaika – dodaje.
Martinović kaže kako je na nama prvenstveno nužno dozirati količinu sumnje u sve što nas okružuje, čisto da nas takav pogled ne bi doveo u domenu paranoje ili opterećenosti stvarima i situacijama na koje ionako nemamo nikakav utjecaj. – Šira slika je društveni inženjering interesnih skupina. Pitanje je jedino koji su to interesi i kamo sve vodi. Velika većina ljudi i danas s podsmijehom gleda na tumačenja kako bi radikalna provedba neoliberalne agende mogla rezultirati fašizmom jer je temelj ove doktrine, navodno, borba za slobodu. Slične stvari vidjeli smo i u ranijim sustavima koji su teoretski utopistički dok su u praksi ispali totalitaristički. Najbolje oružje protiv bilo kakvih manipulacija je uživanje u životu, pomaganje ljudima oko sebe i mirni neposluh prema onima koji žele silom nametnuti svoje mišljenje bez našeg prava na samoostvarenje. Stvarnost je, nažalost, ipak prilično drugačija... – zaključuje Martinović.
>> 'Kanye West i Jay-Z jedan su od najvećih primjera manipulacije u pop kulturi'
najbolje mi je kad Aco pita Mikija u Nu2"Ljudi mi kažu dobar je Miki ali je mason,pa jeste li vi mason","da nisam da li bi pozvali u emisiju",ima među njima i dobrih ljudi