Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić danas je članove saborskog Odbora za promet izvijestio o postupku monetizacije autocesta te najavio da je 12. prosinca posljednji dan za predaju neobvezujućih ponuda. Ponude će se pregledati 10. siječnja, nakon čega kreće četveromjesečni pregovarački postupak s ponuditeljima, da bi se tijekom svibnja ili lipnja iduće godine nakon predaje obvezujućih ponuda izabrao najbolji ponuđač.
Jedini uvjet za to će biti cijena, naglasio je Hajdaš Dončić dodavši kako očekuje da će za monetizaciju HAC-a i ARZ-a dobiti oko 23 milijarde kuna. S tim novcem, dodao je, pokrila bi se većina duga autocesti, smanjio bi se neto inozemni dug, ali i javni dug koji bi se prvi put u povijesti, kaže ministar, smanjio za sedam posto. U autoceste utrošeno je približno 60 milijardi kuna, od toga 45 milijardi je financirano isključivo dugom, dok je svega 14 milijardi financirano prihodom od trošarina i cestarina.
- Većina investicija u autoceste financirana je dugom. Dakle 93 posto ukupnih investicija – kaže Dončić te dodaje da HAC-u i ARZ-u nedostaje 25,5 milijardi kuna godišnje da servisira svoje obveze, i zato je monetizacija nužna. HDZ-ov Branko Bačić pitao je ministra ima li plan što napraviti ako referendum protiv monetizacije bude uspješan.
- Mi imamo alternativu. Ona košta 40 milijardi kuna više pod pretpostavkom dobivanja pozitivnog mišljenja Europske komisije. Ako su građani spremni da skrešemo još neke investicije u HŽ Infrastrukturi i Hrvatskim cestama i platimo 40 milijardi kuna više. Sve OK. To vam je alternativa. Nema čarobnog štapića više u Hrvatskoj. Bez nečeg ćemo morati ostati. Ili bez razine standarda u školstvu ili zdravstvu. Ovo je isključivo ekonomska priča. Ne možemo imati sve i ne možemo financirati sve. Što prije to shvatimo to će biti bolje. Alternativa je daljnje refinanciranje. Nema uopće problema. To je to, hvala - poručio je Hajdaš Dončić koji je ranije zastupnicima objasnio da je Vlada uz monetizaciju razmatrala još tri opcije – sekuritizaciju koja nije opcija jer nije zakonski regulirana u Hrvatskoj, privatizaciju koja također nije opcija, te refinanciranje koje ostaje kao mogućnost ukoliko monetizacija ne uspije, zbog loših ponuda ili uspjeha referenduma.
SDP-ov Luka Denona se osvrnuo na ministrovu izjavu da je cijena jedini uvjet za prihvaćanje ponude koncesionara, te da očekuje bar 23 milijarde kuna od monetizacije, pa ga je pitao postoji li najniža cijena na koju Vlada misli pristati.
- Početna cijena je 2,5 milijarde eura, bilo što ispod toga nije prihvatljivo. Alternativa postoji, to je refinanciranje, ali to košta. Morat ćemo imati neku kompenzacijsku mjeru, a to će biti privatizacija HAC ONC-a. Dakle, HAC se ne može privatizirati, ali HAC ONC mora ako želite refinancirati dugove. To je zaštita tržišnog nadmetanja – objasnio je Hajdaš Dončić te dodao da će Vlada, ako ne dođe do monetizacije, morati dići cijenu goriva za 40 lipa. Denonu je zanimalo i što će biti sa zaposlenima nakon monetizacije, pa mu je ministar rekao da će se od koncesionara tražiti da radnici sva prava zadrže najmanje tri godine. Predsjednica Odbora, HNS-ova Nada Turina Đurić željela je znati što će se događati s prometom na autocestama ako dođe do monetizacije.
- Konzorcij naših savjetnika dao je opreznu procjenu o rastu prometa od jedan posto. Ako promet raste više od tih jedan posto, sve preko se dijeli između proračuna RH i koncesionara – kazao je Hajdaš Dončić. S obzirom da će se dijeliti profit ako promet poraste iznad jedan posto, laburistu Mladena Novaka zanimalo je što će se dogoditi ako promet padne.
- U slučaju da dolazi do porasta prometa taj se dio dijeli, a u slučaju ako dolazi do pada prometa to se ne dijeli nego postoji instrument koji se zove subordinirani zajam. Nema nikakve ilegalne subvencije – odgovorio je ministar, a na potpitanje znači li to da će država morati isplaćivati iznose u slučaju pada prometa, ministar dodaje: - Ne. Subordinirani zajam nije isplata. To je financijski instrument koji prikriva razinu prometa dok ne dođe do pozitive i onda se vraća. Hoće li to biti u ugovoru ovisi o nama da li želimo u budućnosti imati podjelu rizika od porasta prometa. To je stvar pregovora. Ukoliko želiš nešto dati moraš nešto i dobiti i obrnuto – zaključio je Siniša Hajdaš Dončić.
>>Odbor za Ustav šalje potpise za referendum protiv monetizacije na provjeru
>>Inicijativa 'Ne dajmo naše autoceste' Saboru predala 530.853 potpisa
>>Hajdaš Dončić: Ako propadne koncesija, prodat ćemo HAC-ONC
Pa to je normalno. Da cijena goriva padne na 1,20 kuna, oni će naći tisuću razloga da je dignu samo da građani ne osjete bolji standard. Kada bi gorivo kojim slučajem bilo besplatno, oni bi izmislili plaćanje, samo da građani ne bi osjetili bilo gdje i bilo kakvo olakšanje. Bez nameta se jedostavno ne može. On će biti izmišljen samo da se nametne. Ali da bi sebi rezali i skidali svoju raskošnu potrošnju, nema teoretske šanse. Oni građane drže na uzici i odstojanju da si ne umisle da će ostati bez nameta. Namet već nije navika, taj pojam kola u krvi, još malo će mo se rađati i umjesto da prva riječ bude "mama" ili "tata", prva riječ biti će "namet".