Tko, kada i kako može smijeniti šefa Sigurnosno-obavještajne agencije Dragana Lozančića prije isteka njegova mandata u listopadu ove godine? Prema Zakonu o sigurnosno-obavještajnom sustavu RH, ravnatelje sigurnosno-obavještajnih agencija imenuju i razrješuju "rješenjem koje supotpisuju" predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović i predsjednik Vlade Tihomir Orešković. Tu zajedničku odluku mogu donijeti samo ako su ispunjeni zakonski uvjeti, odnosno ako je riječ o jednoj od sljedećih situacija:
– ako ne provode odluke predsjednika Republike i Vlade kojima se usmjerava rad SOA-e ili ne provode njihove mjere u svezi s nadzorom rada;
– zbog povrede Ustava, zakona ili drugih propisa;
– zbog zlouporabe položaja ili prekoračenja ovlasti;
– zbog povrede tajnosti klasificiranih podataka te osude za kazneno djelo koje ih čini nedostojnima obavljanja dužnosti.
Postupak razrješenja mogu pokrenuti predsjednici Republike, Vlade ili Sabora, a ako ga pokrenu predsjednica ili predsjednik Vlade, prije donošenje rješenja o razrješenju može se zatražiti mišljenje Hrvatskog sabora.
Jutarnji list tvrdi da postoji više razloga za smjenu: predsjednica nije izviještena o provođenju mjera nadzora nad osobom koja s njom stupa u kontakt, otkrivanje identiteta djelatnika SOA-e kad se željelo kompromitirati kadroviranje Tomislava Karamarka dok je bio na čelu SOA-e te otkriće tajnog rada Mirka Raškovića kao suradnika SOA-e u Domovinskom ratu. U potonja dva slučaja pitanje je može li se eventualne propuste pripisati radu SOA-e u Lozančićevu mandatu i njegovoj objektivnoj odgovornosti. Ono što je javno poznato ne upućuje na to da su politički motivirane informacije dospjele u javnost zbog propusta ili djelovanjem SOA-e. U slučaju pak neizvješćivanja predsjednice o mjerama nadzora koje su vjerojatno na zahtjev USKOK-a provedene nad Zdravkom Mamićem, pitanje je kad je i je li za SOA-u nastala obveza obavješćivanja predsjednice. U kojem je to trenutku SOA trebala povezati dvije činjenice da je Zdravko Mamić pod nadzorom i da Zdravko Mamić kontaktira s predsjednicom države?
Prema Zakonu, sigurnosno-obavještajne agencije "o svim važnijim podacima koje su prikupile u svom radu te svojim procjenama sigurnosnih situacija izvješćuju predsjednika Republike".
To što je Mamić bio pod nadzorom na sudski odobreno traženje USKOK-a samo po sebi nije "važan podatak" o kojem bi odmah trebalo izvijestiti predsjednicu. To što se pravna država bavi nekim njezinim poznanikom, prijateljem ili simpatizerom nije podatak koji je državno tako značajan da bi se predsjednicu odmah o tomu izvijestilo. S druge strane, SOA ne zna i ne bi trebala znati s kim sve predsjednica kontaktira, odnosno na njezine kontakte treba je upozoriti, kad se posredno sazna sadržaj razgovora, jedino radi njezine zaštite i zaštite državne sigurnosti. Dakle, za kontakt predsjednice s Mamićem ili nekom drugom osobom koja je bila pod nadzorom, SOA je mogla doznati samo kad je do tog kontakta ili više njih i došlo. A tada je već kasno u smislu "sigurnosne zaštite" predsjednice, jer je njezin kontakt posredno već postao operativni podatak koji je ušao u izvješće o rezultatima praćenja za USKOK. Ovisi li o sadržaju kontakta predsjednice s osobom koju se prisluškuje odgovor na pitanje je li to "važan podatak" ili je takav kontakt važan već zbog same činjenice što se na taj način prisluškuje i predsjednicu, pa bi ona već stoga o tomu morala biti izvještena? Čak i posve neformalni i operativno nevažni kontakti predsjednice države trebali bi – sve dok je se ne prisluškuje na zakonit način – biti zaštićeni ili barem prevenirani, odnosno sustav se ne bi smio ni posredno ni posve slučajno, a kamo li namjerno upotrebljavati da bi predsjednica države eventualno bila na bilo koji način kompromitirana. Ali, po prirodi stvari ona na to može biti upozorena tek nakon što je kontakt realiziran. U protivnom bi predsjednica SOA-i trebala poslati popis svih osoba s kojima kontaktira kako bi je SOA unaprijed mogla izvijestiti da je neka od tih osoba pod mjerama nadzora.
Eventualni propust ili zlouporaba trebali bi biti nedvosmisleno dokazani i javno prezentirani radi zaštite i osobe, Dragana Lozančića, ali i funkcije, od politički motivirane smjene koja nikad ne može biti poželjna ulaznica za osobu koja će doći na njegovo mjesto.
>> SOA prisluškivala Zdravka Mamića, no 'usput' ozvučila i predsjednicu!?
SOA ima pravo iz sigurnosnih razloga i državno interesnih razloga pratiti svaku osobu u Hrvatskoj pa tako i Predsjednicu bez najavljivanja. To je jednostavno dio posla i to se zna. Smjene kvalitetnih ljudi u strukturama obavještajne službe, vojske, policije samo oslabljuju snagu Hrvatskih snaga i potiče neku vrstu auto cenzure gdje neki ljudi su van fokusa radi pozicije ili funkcije.